האם יש להתחשב בשיקולי שיקום במקרה שבו צעיר בן 20 דקר את אחיו הגדול בעקבות מריבה שפרצה ביניהם, כאשר אין לו עבר פלילי? בשבוע שעבר (יום ד') החליט בית משפט השלום להתחשב בנסיבות המיוחדות של התקרית ובהודאת הנאשם, ולבטל את הרשעתו בשל שיקולי שיקום. עם זאת הוטל עליו לחתום על התחייבות כספית בסכום של עשרת שקלים שלא יעבור עבירה דומה, לשלם פיצויים לאחיו בסכום של 500 שקלים, וכן לרצות 300 שעות בשירות לתועלת הציבור.


המריבה בין האחים אירעה בביתם בשעות הצהריים, ופרצה לאחר שהאח הגדול ביקש מאחיו הצעיר שלא ישוחח בטלפון. הנאשם התלונן מהבקשה, ואז אחיו תקף אותו, דחף ושרט אותו. בתגובה לכך דחף אותו הנאשם והם החלו להכות זה את זה באגרופים. אז לקח האח הגדול סכין ממגירת המטבח, והאח הצעיר לקח סכין נוספת שבאמצעותה דקר את אחיו ופצע אותו בגבו ובצלעותיו.


המדינה עתרה להטיל עליו עונש של עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס כספי, לאור חומרת המעשים. הנאשם הודה בעבירה, הביע חרטה וצער על מה שקרה והתחייב שמעשה כזה לא יקרה שנית. הוא ביקש להתחשב בכך שזו מעידה חד פעמית שלו ומעורבותו היחידה בפלילים, בגילו הצעיר ובשיקולי שיקום, וכן כי מאז המקרה יישר את ההדורים עם אחיו.


האחים נהגו להתעמת ולהתקוטט לאורך השנים


מדובר ברווק חרדי בן 23 העובד כמשגיח כשרות, והוא השישי מתוך שמונה ילדים במשפחה. תחילה מסר כי פעל מתוך הגנה עצמית לאחר שאחיו תקף אותו תחילה, שרט אותו עם סכין וחנק אותו. מתסקירי שירות המבחן בעניינו עלה כי במשך השנים היו בין שני האחים עימותים מילוליים ופיזיים, ואילו האח הגדול הצטייר כדמות תוקפנית שפגעה בנאשם במרוצת השנים.


קצין המבחן שלח את הנאשם למסגרת טיפולית וביקש לדחות את גזר הדין בעניינו עד שהטיפול יושלם. לבסוף הוגשו בעניינו שבעה תסקירים של שירות המבחן, אשר תחילה נמנעו מלהמליץ לבטל את הרשעתו.


לאור ההתרשמות הטובה מהתנהלותו במסגרת הטיפולית, נשלח הנאשם גם לחוות דעת של קרימינולוגית, שהתרשמה כי שני האחים למדו את הלקח ומביעים חרטה עמוקה על ההתדרדרות האימפולסיבית של מריבתם שהובילה לתקיפה בסכין, והמליצה לבטל את הרשעתו בשל גילו הצעיר וכדי לתת לו אפשרות להמשיך במסלול חיים נורמטיבי.


מאז התקרית האחים יישרו את ההדורים ומנהלים מערכת יחסים קרובה


גם קצין המבחן, בהתרשמותו האחרונה מהנאשם, החליט לאמץ את חוות דעת הקרימינולוגית ולהמליץ על ביטול ההרשעה, מכיוון שרישום פלילי עלול לחבל ביכולתו להשתלב בעבודה בעתיד כמשגיח כשרות ולחבל במערכת היחסים הטובה שהתפתחה בין האחים מאז האירוע.
השופטת התייחסה לכך שמדובר בעבירות אלימות קשות, חמורות ומכוערות, אשר הסתיימו ללא פגיעה ממשית בחיי האח הגדול רק בנס.

עם זאת היא לא התעלמה מתרומתו הרבה של האח הגדול להתדרדרות המצב, מאחר שהוא החל להתגרות בנאשם ולדחוף אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום אלימות במשפחה


כמו כן, הוסיפה השופטת כי לאור הנסיבות המיוחדות, גילו הצעיר של הנאשם ועברו הפלילי הנקי, יש מקום לחרוג מהענישה הראויה למעשים אלו, ולאור המלצת קצין המבחן החליטה לבטל את הרשעתו משיקולי שיקום. הנאשם חויב לחתום על התחייבות בסכום של עשרת אלפים שקלים כי לא יבצע עבירת אלימות דומה, לשלם פיצוי לאחיו בסכום של 500 שקלים ולרצות 300 שעות של שירות לתועלת הציבור.


ת"פ 21772-05-11