מה קורה אם אחד מבני הזוג נכנס לחובות, למשל עקב ניהול עסק כושל? החוק הישראלי אשר קובע כי הרכוש המשותף של בני זוג צריך להתחלק ביניהם שווה בשווה, קובע כי גם במקרה של חובות, אף אם נצברו רק על ידי אחד מבני הזוג בלבד, נחשבים לחובות שצברו שני בני הזוג יחד, ולכן ניתן לפרוע את החוב גם מבן הזוג שלא צבר בעצמו את החוב.


מסיבה זו, לא פעם נתקלים במקרה שבו כדי למנוע את העברת החוב לנושים כאשר אחד מבני הזוג צבר חובות, חותמים בני הזוג על הסכם ממון לא אמיתי, אשר נחתם אך ורק במטרה שלא לפרוע את החוב. באמצעות הסכם הממון הפיקטיבי, בן הזוג שלא צבר את החוב מקבל את מלוא הזכויות ברכוש המשותף, למשל בדירת המגורים, שהיא במרבית המקרים הנכס עם השווי הרב ביותר. כך קובעים בני הזוג כי רק לאחד מהם יש זכויות בדירת המגורים, ומשום שהיא כבר לא נחשבת לרכוש משותף, הנושים לא יוכלו לקבל החזר באמצעות מימוש הנכס.


זה לא נגמר רק בהסכמי ממון לא אמיתיים, אלא במקרים מסוימים מגיע עד לגירושים פיקטיביים של ממש, רק כדי להימלט מתשלום החובות. בני זוג שמתגרשים יכולים לחתום על הסכם גירושים, להגיע להסכמות במסגרת ההסכם על חלוקת הרכוש כפי שהם בוחרים לנכון, כל עוד מדובר בהסכמה הדדית, ולאחר שההסכם מאושר על ידי בית המשפט יש לו תוקף משפטי מחייב. אם במסגרת ההסכם החליטו בני הזוג להעביר את כל הרכוש המשותף על שמו של בן הזוג שלא צבר חובות - הנושים לא יוכלו עוד לפרוע את חובם באמצעות מימוש הנכסים המשותפים של בני הזוג.


האם בית המשפט יבטל הסכם ממון פיקטיבי במקרה של גירושים?


במקרה שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, מכרו בני זוג נשואים דירה משותפת וקנו דירת מגורים חדשה, אשר אותה רשמו רק על שמה של האישה. כמו כן חתמו על הסכם ממון שבו נקבע באופן חד משמעי כי הזכויות בדירה החדשה שייכות אך ורק לאישה. בית המשפט נתן להסכם הממון תוקף מחייב לאחר אישורו.


מספר שנים חלפו והתברר שהגבר בחובות. כאשר הנושים התחילו להגיש תביעות חוב, החלו הבעל והאישה בהליכי גירושים. במסגרת הסכם הגירושים אשר קיבל אף הוא אישור של בית המשפט, קבעו שוב בני הזוג כי דירת המגורים שייכת רק לאישה. היה מדובר בנישואים פיקטיביים, והגבר המשיך להתגורר בדירה יחד עם אשתו וילדיו. בני הזוג אף לא טרחו להסדיר את הגט, והסתפקו בכך שהסכם הגירושים אושר, כך שלמעשה היו עדיין נשואים.


כך חלפו כמה שנים, אולם, יום אחד החליטה האישה שהיא רוצה להתגרש, הפעם באופן רשמי ואמיתי. היא הזכירה לו כי אין לו זכויות בדירה על פי ההסכמים ביניהם, ודרשה ממנו להתפנות. הגבר החליט לפנות לבית המשפט ולדרוש הכרה בכך ששני ההסכמים היו פיקטיביים, וכי מגיעה לו מחצית מהדירה. הוא הסביר כי חתם על ההסכמים רק כדי להתחמק מתשלום החובות. בניגוד אליו, האישה טענה שההסכמים דווקא אמיתיים.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


בית המשפט דחה את תביעתו של הגבר, ובגלל אופיין הפסול בכלל לא הסכים לדון בטענותיו מלכתחילה. הטענות נעדרות תום לב, נקבע, וקבלתן על ידי בית המשפט עלולה לעודד את תופעת ההסכמים הפיקטיביים. כך איבד הגבר את דירת המגורים ואף חויב בהוצאות משפט.

 

 


עודכן ב: 19/06/2017