בעקבות חילוקי דעות בין חברי ועד הבית בחולון, הוחלט להדיח את ראש הוועד מתפקידו. בתגובה איים ראש הוועד על שכניו ואף נחשד בהצתת פח אשפה וריסוס כתובות גרפיטי בבניין. בית משפט השלום בתל אביב - יפו החליט בשבוע שעבר (יום ד') לזכות את הנאשם מעבירות המיוחסות לו מחמת הספק.

 

הנאשם, כבן 61, כיהן במשך שש שנים כיושב ראש ועד בית בבניין משותף בחולון. על רקע טענות לגבי אופן תפקודו, נערכו בסוף שנת 2012 בחירות לוועד הבית, ובמסגרתן נבחר הנאשם לכהן בוועד יחד עם שבעה דיירים נוספים, והוחלט שלא למנות יושב ראש.

 

אולם בעקבות חילוקי דעות, היחסים הלכו והתדרדרו לסכסוכים, עד כדי ביצוען של עבירות פליליות, הכוללות היזק לרכוש והשחתת פני מקרקעין בכתובות גרפיטי והצתה בחדר האשפה. הנאשם נחשד בביצוע העבירות, אך מחוסר ראיות הוא הועמד לדין רק בגין איומים שהשמיע כלפי חברי הוועד.

 

נגד הנאשם הוגש כתב אישום שכלל שני אישומים. על פי עובדות האישום הראשון, בחודש פברואר 2013, הוא איים על המתלונן, בכך שאמר לו: "אני אגמור אותך" ו"אתה לא יודע אם מי יש לך עסק". זאת במטרה להפחיד או להקניט אותו.

 

על פי עובדות האישום השני, בחודש אפריל 2013, הנאשם התקשר אל מתלונן אחר, ואיים עליו כי יפגע בחברי הוועד אם לא יוציאו דייר אחר מזכות מורשי חתימה. בהמשך היום הוא הגיע אל דירתו של המתלונן ואיים בפגיעה שלא כדין בגופם של שאר חברי הוועד.

 

הנאשם טען כי נרקמה נגדו קנוניה על ידי חברי הוועד

 

בנסיבות אלו הוגשה תלונה נגד הנאשם, אשר הכחיש במהלך חקירתו במשטרה את כל שיוחס לו, לרבות האיומים. במסגרת העימות שנערך בין הצדדים, המתלוננים טענו שהנאשם כעס על כך שהלכה למעשה הודח מראשות הוועד ולכן גרם לנזקים ולהצתות. מנגד טען הנאשם כי החליט להתפטר מהוועד, משום שהוחלט שלא יכהן כיושב ראש ובמצב זה, הוא לא יכול היה לבצע את המוטל עליו.

 

בעת הדיון המשפטי, תיאר הנאשם את תפקידו כיושב ראש ועד הבית, וטען כי במשך שנים רבות, מאז אכלוס הבניין, הוא פעל לטובת הדיירים ועשה דברים רבים למען הכלל. אולם לאחר הבחירות בשנת 2012, אחד מחברי הוועד, נהג בכספים שלא כהלכה, וביקש החזרים ללא קבלות. מאחר שהנאשם לא היה מוכן להעלים עין ממעשיו, השכן החל להתנכל לו, ואף ערך קנוניה כדי להביא להעמדתו לדין.

 

לאחר שמיעת הצדדים, השתכנע בית המשפט כי הנאשם נעלב מהטענות שהועלו נגדו על ידי שכניו, משום שהוא הקפיד על ענייני הכספים בבניין. ואף נפגע במיוחד מכך שחברי הוועד החדש סירבו לחזור ולבחור בו כביושב ראש. על רקע זה התבטא באופן חריף ומיותר כלפי חלק מהדיירים.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים
פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת

 

בית המשפט זיכה את הנאשם מחמת ספק בביצוע עבירות איומים

 

בית המשפט הדגיש כי עבירה של איומים היא עבירה חמורה, אולם קיים קושי באבחנה בין התבטאות מותרת לבין התבטאות אסורה. במקרה זה, סבר כי הנאשם התנהג באופן מביש, שאינו מכבד את גילו ואת מעמדו, אך הגיע למסקנה כי התבטאויותיו נאמרו במסגרת ויכוחים עם שכניו ומהוות תגובות מילוליות של אדם שכבודו נפגע מאשר איומים. לפיכך קבע בית המשפט כי קיים ספק סביר בשאלת אשמתו של הנאשם, ובגין ספק זה החליט לזכותו מאשמה.

 

ת"פ 4926-02-14