אחרי שבת זוגו הלכה לעולמה, הגיש אזרח בולגריה תביעה לקבל קצבת שאירים מקופת הגמל של מבטחים שבה הייתה מבוטחת, בטענה שהיו ידועים בציבור עוד לפני שהמנוחה פרשה לגמלאות וקיבלה מהקרן פנסיית זקנה. מדובר בבני זוג שנישאו בחתונה אזרחית בבולגריה, כאשר האישה אזרחית ישראלית והגבר אזרח בולגריה. לאחרונה הכריע בית הדין האזורי לעבודה כי קיומה של מערכת יחסים רומנטית מעת לעת, אשר ללא ספק התקיימה בין השניים, אינה מספיקה כדי לקבוע שהיו ידועים בציבור בתקופה הרלוונטית המזכה בקצבת השאירים, ועל כן נאלץ לדחות את התביעה.


האישה המנוחה, ילידת בולגריה, הייתה עובדת שכירה בטלוויזיה החינוכית ובוטחה בקרן הפנסיה של מבטחים. היא פרשה לפנסיה והחלה לקבל קצבה בשנת 2012. כשנה לאחר מכן נישאה לתובע בבולגריה בנישואים אזרחיים, וכעבור שנה נוספת נפטרה.


האם בני הזוג היו ידועים בציבור לפני שהמנוחה פרשה לפנסיה?


על פי התקנון שבקרן הפנסיה, בן זוגה של אישה שפרשה לגמלאות זכאי לקבל קצבת שאירים ובלבד שהיו בני זוג לפני שהחלה לקבל את הקצבה והתגורר איתה ברציפות לפחות שנה, או לחלופין אם נהפכו לבני זוג לאחר שהחלה לקבל את הקצבה והתגוררו ביחד במשך שנתיים לפחות.


לטעמו של התובע, הוא הפך לידוע לציבור של המנוחה עוד לפני שהחלה לקבל את קצבת הזקנה ולכן זכאי לקצבת שאירים, משום שעברה לגור איתו בבולגריה כשנה לפני הפרישה, והם המשיכו בקשר זוגי עד ליום מותה.


מהצד השני, מבחינתה של הנתבעת הם הפכו לידועים בציבור רק אחרי פרישתה של המנוחה לגמלאות, ולכן הוא אינו זכאי לדבר.


מהעדויות עלה בבירור שהשניים ניהלו מערכת יחסים זוגית, גרו ביחד ואף התחתנו, אולם התובע היה צריך להוכיח כי הם היו בני זוג לפני שיצאה המנוחה לפנסיה. הוא הצהיר כי הכיר את בת זוגו כבר לפני שנים רבות בתיכון בבולגריה, עוד לפני שעלתה לארץ, וכשביקרה בבולגריה בשנת 2011 הפכו לזוג. ואכן, התברר כי המנוחה שהתה בבולגריה באותה שנה במשך פחות מחודש, אך לא היה ברור מתי עברה להתגורר בביתו של התובע.


מכל מקום, קבע בית הדין, אפשר לקבוע כי לכל היותר המנוחה התארחה בביתו במשך תקופה קצרה שלאחריה חזרה לארץ, והשניים לא נפגשו במשך כ-15 חודשים עד שטסה שוב לבולגריה. העובדה שהשניים לא נפגשו במשך פרק זמן כה ארוך, אינה מתיישבת עם טענת התובע שהם היו בני זוג כבר באותו הזמן, המשיך בית הדין בקביעתו.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין
פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


גם אם השניים ניהלו במשך אותה תקופה קשר באמצעות הסקייפ, כפי שטען התובע, קשר וירטואלי אינו מצדיק הכרה של ידועים בציבור. בית הדין התרשם כי הנתק הממושך ביניהם לא היה בשל אילוץ, ומלבד זאת, כאשר המנוחה חתמה על הטופס לקבלת קצבת זקנה, היא לא ציינה את פרטיו של התובע כידוע בציבור. הוכחת קיום קשר רומנטי מעת לעת אינה מספיקה כדי להיחשב ידועים בציבור, ועל כן בסופו של דבר התביעה לקבלת קצבת שאירים נדחתה.


ק"ג 13446-09-14