במהלך תקופת ההריון נדרשת העובדת לעיתים קרובות לעבור בדיקות רפואיות שגרתיות, וזאת כדי להשגיח על העובר ולוודא כי ההריון מתקדם כמו שצריך. בדיקות אלה דורשות זמן מה מזמנה של העובדת, אשר לעתים מתנגש בשעות העבודה. כדי להגן על העובדת, קבע המחוקק מנגנון אשר מטרתו לאפשר לעובדת לבצע בדיקות אלו ללא צורך לדאוג לשעות העבודה המתנגשות על זמן הבדיקות.

 

מטרת החוק ברורה - למנוע מצב שבו עובדת מוותרת על בדיקות הריון כדי לא להפסיד כסף עבור השעות שבהן היתה יכולה לעבוד.
סעיף 7 לחוק עבודת נשים אומר כי עובדת בהריון רשאית להעדר מעבודתה, ללא ניכוי משכרה, לצורך בדיקות רפואיות במשך חודשי ההריון.

 

עם זאת, ישנו סייג בחוק המגביל את תקופת ההעדרות באופן הבא:


1. אשה העובדת שבוע עבודה מלא, הכולל לפחות 4 שעות ביום, זכאית להעדר מעבודתה למשך 40 שעות לצורך בדיקות רפואיות הנוגעות להריון.
2. אשה העובדת שבוע עבודה מלא או חלקי, הכולל פחות מ4 שעות עבודה ביום, זכאית להעדר מעבודתה למשך 20 שעות במהלך חודשי ההריון.


כדי שהיעדרות מעבודה תוכר כהיעדרות לצורך בדיקות רפואיות לצורך הריון, על העובדת להמציא אישור רפואי כאמור מרופא, אשר מצהיר באישור כי הטיפול שניתן לעובדת אכן קשור להריון.

 

ניתן למצוא בפסיקה דוגמאות רבות בהן עובדות עשו בדיקות מסויימות, אך המעביד טען כי לא מדובר בבדיקות הקשורות להריון, ולכן סרב לשלם על שעות הבדיקה. רובם המוחלט של פסקי הדין קבע כי גם כאשר הבדיקה אינה נוגעת לעובר אלא לעובדת בלבד, יש לראות בכך כבדיקה הקשורה להריון, שכן בריאות האשה נמצאת בקשר ישיר לבריאות העובר.

 

סוגי בדיקות

 

ככלל, לכל שלב בהריון יש את הבדיקות שלו. עם גילוי ההריון רצוי לבצע בדיקות כגון: בדיקת אולטרה, סאונד ראשונית, בדיקת סוג דם, ספירת דם, בדיקת שתן, בדיקת סוכר, בדיקת הרפס, בדיקת CMV, בדיקת נוגדני אדמת ובדיקת טוקסופלסמוסיס.
חודש השלישי: בדיקת שקיפות עורפית
חודש רביעי: סקירת מערכות מוקדמת
חודש חמישי: סקר ביוכימי וסקירת מערכות מאוחרת
חודש שביעי: בדיקת סוכר / העמסת סוכר

 

אלו רק חלק מהבדיקות האפשריות. כמובן שיש צורך להיוועץ עם רופא בנוגע לבדיקות ולמועדם המתאים אשר עשוי להשתנות מאשה לאשה. ניתן לראות כי הבדיקות האפשריות לאשה בהריון רבות, ולכן חשוב לציין כי על עובדת לנצל את שעות ההיעדרות לצורך בדיקות הריון המגיעות לה על פי החוק בצורה נבונה, ולא "לבזבז" את כל השעות בחודשי ההריון הראשונים, שכן העובדת עלולה למצוא עצמה באמצע ההריון ללא אפשרות להיעדר מעבודתה לצורך בדיקות הריון בתשלום.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

היעדרות בשל שמירת הריון


בניגוד לבדיקות רפואיות, שמירת הריון הינו מצב מתמשך אשר עלול להימשך זמן רב יותר. כדי למנוע מצב בו עובדת בהריון הנמצאת במצב של שמירת הריון לא תקבל שכר בתקופה זו, העמיד המחוקק מנגנון, שמטרתו לשלם גמלת שמירת הריון על ידי ביטוח לאומי. כדי לקבל גמלת שמירת הריון, העובדת צריכה להמציא אישור מרופא אשר יצהיר כי על העובדת להימנע מעבודה ולשהות בבית לתקופה מסויימת כדי להגן על העובר ועל האשה. תנאי נוסף הוא כי לא משולם לעובדת תשלום כלשהוא על ידי גורם אחר. גובה הגימלה המשולמת לעובדת נקבע על ידי ממוצע משכורותיה בשלושת החודשים שקדמו לשמירת ההריון.