דיני העבודה הם מערכת כללים המסדירה את יחסי העבודה, בין העובד למעביד. דיני העבודה כוללים בתוכם הגנה על זכויות עובדים שונות. ישנם מספר מקורות נורמטיביים לזכויות עובדים. המקור הבסיסי ביותר מצוי בחקיקת המגן של דיני העבודה, המספקת הגנה על זכויות עובדים בסיסיות, כמו חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק הגנת השכר ועוד.

 

מקור שני לזכויות עובדים מצוי בהסכמים הקיבוציים בין מעבידים או ארגוני מעבידים לבין עובדים או ארגוני עובדים בענפי המשק השונים. מקור שלישי מצוי בחוזה העבודה האישי של כל עובד ועובד. לפיכך, ניתן להבין כי הזכויות ותנאי העבודה משתנים בין ענף לענף ואף לעתים בין מעסיק למעסיק.

 

מדינת ישראל היא המעסיקה הגדולה ביותר במשק הישראלי ועובדי המדינה מהווים חלק נרחב מהציבור בישראל. ארגון העובדים של עובדי המדינה הוא ההסתדרות עובדי המדינה. במהלך השנים, נחתמו בין המדינה להסתדרות הסכמים קיבוציים שונים המספקים זכויות עובדים שונות לעובדי המדינה, המתווספות על הזכויות המעוגנות בחקיקת המגן. מאמר זה יפרט בקצרה מספר זכויות עובדים של עובדי המדינה.

 

היכן עוגנות זכויות עובדי המדינה?

 

תקנון שירות המדינה (התקשי"ר) - התקשי"ר הוא מסמך המורכב מהוראות וכללים והכולל בתוכו את כל זכויות וחובות עובדי המדינה. הוראות התקשי"ר מתחלקות לארבעה סוגים. התקשי"ר כולל הוראות אשר מקורן בחקיקת המגן בתחום דיני העבודה וכן הוראות שמקורן בהסכמים קיבוציים עם הארגונים היציגים של עובדי המדינה. הוראות אלה הן בעלות מעמד נורמטיבי מחייב כמקור לזכויות עובדים.

 

יתר ההוראות בתקשי"ר נתפסות כחוזה העבודה בין המדינה לעובדים בשירות המדינה: הוראות בדבר חובות וזכויות של עובדים שנקבעו על ידי הממשלה, משרד האוצר, נציבות שירות המדינה וכן הוראות כלליות בדבר התנהלות העבודה בשירות המדינה.

 

מהן הזכויות של עובדי המדינה?

 

ככל העובדים במשק, נהנים עובדים המדינה מזכויות עובדים המעוגנות בחקיקת המגן של דיני העבודה (שכר מינימום, חופשה שנתית, דמי מחלה וכיוצא באלה). כן, נהנים העובדים בזכויות עובדים שמקורן בצווי הרחבה של הסכמים קיבוציים (כמו למשל דמי נסיעות). אולם, בנוסף על כל אלה, נהנים עובדי המדינה מזכויות נוספות:

 

• תנאים סוציאליים – פנסיה בתנאים מצוינים (מוסדר בחוק שירות המדינה), קרנות השתלמות, קרנות גמל ועוד.
• ביטוחים קולקטיביים– בכלל זה ביטוח בריאות, ביטוח חיים, ביטוח רכב.
• הטבות בשירותים בנקאיים.
• קביעות – הליך הפיטורים של עובד מדינה בעל קביעות הם מסובכים ואינם פשוטים. היתרון בכך עבור עובדי המדינה הוא ברור. כיום, כאשר בכל משבר כלכלי מפוטרים עובדים רבים ממגוון מקומות העבודה במשק, מדובר באי של יציבות בשוק העבודה.

 

לצד היתרונות, ישנם גם חסרונות. העבודה בשירות המדינה אינה ידועה כמתגמלת במיוחד מבחינת שכר עבודה. אולם, כאשר מביאים בחשבון את כל ההטבות אותם מקבלים עובדי מדינה, ייתכן כי שכרם הנמוך מתאזן לשכר שניתן למצוא בסקטור הפרטי.


יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

עובדי מדינה זכאים לזכויות עובדים ולהטבות רבות ומגוונות, הרבה מעבר לזכויות המובטחות לכלל העובדים בישראל מכוח חקיקת המגן ומכוח הסכמים קיבוציים. ניתן לייחס זאת לשאיפת המדינה למשוך עובדים איכותיים לשורותיה וכן ניתן לייחס זאת לכוח המיקוח הגדול של עובדים בשירות המדינה ולארגון העובדים המייצג אותם (שביתה של עובדים בשירות המדינה פוגעת קשות במשק). כך או כך, ניתן לומר שהטבות אלה מאזנות את השכר הנמוך (באופן יחסי) של עובדי שירות המדינה לעומת עובדים במגזר הפרטי.