כבר נקבע בפסיקה, כי משמעות המונח שבת בחוק נגזרת מהגדרת השבת בדת היהודית. לפיכך, עבודה במוצאי השבת אינה נחשבת לעבודה בשבת. עם זאת, עבודה במוצאי שבת עשויה להיחשב כעבודה ביום המנוחה.

 

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, אין להעסיק עובדים ביום המנוחה השבועי, למעט במקרים מסוימים המאופשרים בחוק. החוק קובע כי המנוחה השבועית צריכה לכלול 36 שעות מנוחה רצופות. אף על פי כן, החוק מתיר לשר העבודה לקבוע משך המנוחה קצר יותר בענפים מסוימים במשק, כאשר המינימום הנדרש הוא זמן מנוחה של 25 שעות רצופות, כך למשל נקבע בתחום התחבורה הציבורית. 

 

לפיכך, במידה ואין הפסקה של 36 שעות בין שעת העבודה האחרונה לעבודה במוצאי השבת – תיחשב העבודה במוצאי השבת לעבודה ביום המנוחה. לדוגמה, עובד אשר עבד ביום ששי עד 14:00 בצהריים אשר מתבקש לעבוד במוצאי השבת החל משעה 20:00 – עבודתו תהיה עבודה בשעות המנוחה שכן פער הזמנים בין שעות העבודה קטן מ-36 שעות ועומד על 30 שעות.

 

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, במידה והועסק העובד ביום המנוחה, זכאי הוא לשכר בשווי 150% משכרו הרגיל. כך, בדוגמא הנ"ל, יהיה זכאי העובד לשכר של 150% עבור העבודה בין השעות 20:00 עד 22:00 במוצאי השבת.

 

האם עבודה במוצאי שבת מזכה את העובד בגמול שעות נוספות?

 

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, אסור להעסיק עובדים בשעות נוספות, כל עוד לא ניתן אישור לעבודה בשעות נוספות לפי החוק. חוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר את אורכו של יום עבודה ושל שבוע עבודה. כל שעת עבודה נוספת לשעות המוגדרות בחוק, נחשבת לשעה נוספת ומזכה את העובד בגמול. לפי החוק, בשבוע עבודה של 6 ימים, כל שעת עבודה מעבר ל-8 שעות נחשבת לשעה נוספת. באם שבוע העבודה הוא בן 5 ימים, כל שעת עבודה מעבר ל- 9 שעות ביום מהווה שעה נוספת.

 

בנוסף, כל שעה מעבר למכסת השעות המותרת לעבודה בשבוע מהווה שעה נוספת. שבוע עבודה כיום עומד על 43 שעות עבודה, כך שכל שעה מעבר לכך מהווה שעה נוספת. לפיכך, שעות העבודה במוצאי השבת יחשבו לשעות נוספות במידה ובמהלך שבוע העבודה עבד העובד במשך 43 שעות ומעלה, או כאשר שעות העבודה עצמן במוצאי השבת מתארכות ללמעלה מתחום השעות המוגדר כיום עבודה.
הגמול עבור שתי שעות עבודה נוספות ביום עומד על 125% משכרו הרגיל של העובד. כל שעת עבודה מעבר לכך, מזכה את העובד ב-150% משכרו הרגיל.

 

האם העבודה במוצאי שבת נחשבת לעבודת לילה?

 

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, עבודת לילה היא כל עבודה אשר לפחות שעתיים ממנה הן בתחום השעות 22:00 בלילה ל-6:00 בבוקר. אורכו של יום עבודה אשר נחשב לעבודת לילה עומד על 7 שעות, כך שהזכאות לשעות נוספות בעבודה שכזו מתחילה כבר בשעה השמינית לעבודה. לפיכך, אם עובד מתחיל לעבוד בשעה 19:00 במוצאי שבת, במשך 8 שעות עד 03:00 לפנות בוקר, על שעת העבודה השמינית בין 02:00 ל-03:00 זכאי העובד לגמול של שעה נוספת.


יש לך שאלה?

פורום שעות נוספות ותביעות שכר בעבודה

 

שכר עבור עבודה במוצאי שבת עשוי להיות מושפע משלושה אלמנטים – עבודה בשעות מנוחה, עבודה בשעות נוספות ועבודת לילה. לפיכך:


• באם העבודה במוצאי השבת היא עבודה ביום המנוחה זכאי העובד לשכר של 150% משכרו הרגיל.


• באם בנוסף מדובר בעבודה בשעות נוספות- עבור השעתיים הנוספות הראשונות יהיה העובד זכאי ל175% משכרו הרגיל ולכל שעה מעבר לכך – ל-200% משכרו הרגיל, כל עוד עדיין מדובר בעבודה בשעות המנוחה.


• אם מתוך שעות העבודה הללו שעתיים הן הטווח שבין 22:00 ל- 06:00, הזכאות לגמול שעות נוספות קמה החל מהשעה השמינית לעבודה. חשוב לציין, כי הסכם קיבוצי או חוזה עבודה אישי יכולים להתנות על ההסדר המצוי בחוק לטובת העובד בלבד.