בדרך כלל לאחר החתונה, מומלץ לזוג הטרי לפתוח ולנהל חשבון בנק משותף, הן מסיבות כלכליות והן לצורך השקיפות הכספית הנדרשת בחיים הזוגיים. חשבון משותף הוא דרך פיננסית נפוצה מאוד לניהול הכספים של התא המשפחתי, וזוגות רבים נהנים מהיתרונות ומהנוחות שמספק חשבון הבנק, וכן רואים בו סמל של ממש לזוגיות בריאה ותקינה ולחיי שיתוף ללא הפרדה. הם מוותרים על חשבונות נפרדים אחרי שנישאו זה לזה ומנהלים חשבון שבו שניהם מורשי חתימה.


אך מה קורה כאשר מחליטים לפרק את החבילה ולהתגרש? חשבון הבנק יכול להפוך מכלי פיננסי בעל יתרונות ברורים לגורם למחלוקות מהותיות בין בני הזוג ולסכסוכים משפטיים חמורים. ממה צריך להיזהר ואילו פתרונות עומדים לרשות הצדדים במקרה של גירושין?


חווים משבר חמור בנישואין? עדכנו את הבנק


אם אתם בעיצומו של הליך פרידה, חשוב שתזכרו כי קיימת אפשרות שבן הזוג ינצל את זכויותיו בחשבון, יפעל בחוסר תום לב וימשוך באופן פתאומי סכומים גדולים או יבצע הלוואות משמעותיות. צעדים כאלו עלולים לפגוע קשות באמון ולהסב נזק רב לבן הזוג השני, אשר יכול למצוא עצמו מחויב בעל כורחו בהוצאות הבנקאיות השונות ובתשלום העמלות אף שלא הסכים לצעדים שנקט בן זוגו, וזאת גם אם בשלב מאוחר יותר הוא יפוצה והנזק יתוקן באמצעות התערבותו של בית המשפט.


לפיכך מומלץ להודיע לבנק בשלב מוקדם ככל האפשר על המצב החדש שנוצר, ולהתריע בפניו שלא יאפשר משיכות או הלוואות בסכומים גדולים ללא הסכמתם של שני מורשי החתימה בחשבון.


הסכם ממון: הדרך הטובה ביותר למנוע הברחת נכסים מהחשבון


דבר נוסף שחייבים להיות מודעים אליו הוא שכל אחד מהצדדים יכול להשתמש בזכויותיו בחשבון המשותף כדי להבריח כסף או נכסים משותפים. כך הוא יוכל להשיג יתרון כלכלי בדיונים המשפטיים העתידיים, ולהשתמש ביתרון זה כקלף מיקוח וכאמצעי להפעלת לחצים בנושאים שונים, למשל גובה דמי המזונות.


בית המשפט יכול לחסום את האפשרות להשתמש בחשבון המשותף או להגבל את השימוש בו, לבקשתו של בן הזוג השני, באמצעות הוצאת צו מניעה, ואילו הבנקים מחויב לפעול כפי שהורה בית המשפט בצורה מיידית.


זוגות שחתמו על הסכם ממון לפני שנישאו ופתחו את חשבון הבנק המשותף מנעו את האפשרות לשימוש לרעה באותו חשבון כבר מאותו רגע, מאחר שכבר הסכימו ביניהם על חלוקת הרכוש במקרה פרידה מבעוד מועד.


הוצאת צו מניעה לחשבון המשותף


בשל הפגיעה החמורה בזכויות הקניין בכל הנוגע להגבלת השימוש בחשבון הבנק, בית המשפט יהיה זהיר מאוד ויבחן היטב את הנסיבות לפני שייעתר להוציא צו מניעה. בן הזוג שמבקש את הצו יהיה חייב לשכנע ולהציג אסמכתאות לכך שקיימת סכנה ממשית לשימוש בחשבון בחוסר תום לב על ידי הצד השני, וכי הדרך היחידה למנוע זאת היא באמצעות צו המניעה.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


כמו כן, בית המשפט ייעתר לבקשת צו המניעה רק אם הצד המבקש יוכיח וישכנע כי הגיש את בקשתו בתום לב ולא כאמצעי להפעלת לחץ על בן זוגו או כדרך לנקום בו.