התחלתם בהליך גירושין ואתם חוששים שהצד השני מסתיר רכוש? חושדים שבן הזוג יברח מהארץ או חווים אלימות מצדו? ייתכן שבקשת סעד זמני מבית המשפט הוא צעד הכרחי שעליכם לעשות כדי להקפיא את המצב הקיים, לשמור על זכויותיכם או לוודא שניתן יהיה לממש פסק דין עתידי, באמצעות הטלת סנקציות על בן הזוג שיחולו עד שהליך הגירושין יסתיים.


רוב הסעדים הזמניים שמתבקשים בבתי הדין הרבניים או בבתי המשפט לענייני משפחה, נוגעים לתביעות הקשורות ברכוש או בתשלום מזונות. במקרה של חשש להברחת נכסים או בריחה מהארץ, חשוב לבקש במהירות את הסעד המתאים כדי למנוע מהצד השני לפעול באופן מיידי. כמו כן, לסעדים הזמניים יכולה להיות השלכה משמעותית בהמשך ההליכים המשפטיים, ויש חשיבות מכרעת למועד שבו מבקשים אותם.


מתי צריך להגיש בקשה לסעד זמני?


המצב הנפוץ ביותר שבו עולה הצורך להגיש בקשה לסעד זמני כנגד בן הזוג הוא כאשר יש חשד שהוא מנסה להבריח את הרכוש המשותף בניסיון להתחמק מחלוקתו במסגרת הגירושין. ניסיונות להברחת רכוש יכולים להתבטא בדרכים רבות ומגוונות, למשל כאשר בן הזוג פודה תוכניות חיסכון וביטוחים שונים, רושם נכסים על שמם של קרובי משפחתו, לוקח או מעניק הלוואות פיקטיביות או מתכוון למכור את הנכס המשותף.


ישנם מצבים נוספים שבהם מתבקשים סעדים זמניים, למשל כאשר בן הזוג נוהג באלימות או החל לאיים או לתקוף את הצד השני. צו הגנה יכול לספק הפרדה בין שני הצדדים במשך הליך הגירושין במטרה להגן על הצד שמותקף ולמנוע פגיעה בו. מצב נפוץ נוסף הוא כאשר בן הזוג מבקש להימלט מהארץ מיד עם הגשת התביעה לגירושין. צו עיכוב יציאה מהארץ יכול לסכל את תוכניותיו ולמנוע ממנו לקחת את הילדים עמו מבלי להודיע על כך.


צו עיקול זמני


מטרתו של צו העיקול הזמני היא למנוע פעולות להברחת רכוש. מומלץ לבקש צו עיקול מבלי שבן הזוג הנתבע יידע על כך כדי שלא יספיק להעלים רכוש לפני כן, אך בכל מקרה חובה ליידע אותו כי הוטל עליו צו לפי פרק הזמן שייקבע לכך בבית המשפט.


כדי לקבל את צו העיקול יש להוכיח כי לצד שהגיש את הבקשה עלול להיגרם נזק חמור ללא הצו, נזק אשר חמור יותר בהיקפו מאשר הפגיעה הצפויה בצד השני. כמו כן יש להוכיח כי הבקשה לצו הוגשה בתום לב ולא במטרה לגרום נזק לצד הנגדי.


הצד שהוטל עליו צו עיקול יכול לבקש את ביטולו או את המרתו בתוך 30 ימים, בצירוף נימוקים מדוע יש לבטל את הצו.


צו מניעה


צו מניעה אוסר לבצע פעולות או שינויים ברכוש המשותף, גם אם הוא רשום על שמו של צד אחד בלבד.


צו עיכוב יציאה מן הארץ


בקשה לצו זה יש להגיש אם יש חשש ממשי שהצד הנגדי עלול לעזוב את ישראל מייד עם קבלת תביעת הגירושין או הכרעה בפסק דין לרעתו. נשים רבות מבקשות צו עיכוב יציאה מהארץ מחשש שיישארו עגונות או כדי להבטיח שהצד הנתבע ישלם מזונות. כמו כן, באמצעות צו זה ניתן למנוע את האפשרות להימלט לחו"ל עם הילדים.


מדובר בסנקציה קיצונית המגבילה באופן משמעותי את חירותו של האדם שכנגדו הוא ניתן, ולכן רק במקרים קיצוניים ניתן יהיה לקבלו עוד לפני ניהול ההליכים המשפטיים, ובתנאי שהחשש מעזיבתו את הארץ מבוסס והבקשה הוגשה בתום לב. אם הנתבע הוא תושב חוץ, צו העיכוב יינתן אך ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן. הצו תקף לפרק זמן של שנה, והצד שכנגדו ניתן הצו רשאי להגיש ערעור לבית המשפט.


צו הגנה


צו הגנה נועד ליצור הפרדה בין בני הזוג במקרה של אלימות ולהרחיק את הצד האלים, כאשר במסגרת הצו חל עליו איסור להחזיק נשק וכן נאסר עליו לשהות במקומות מסוימים שבהם נמצא הצד המותקף, לרבות דירת המגורים.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


הצו יינתן כל עוד הבקשה הוגשה בסמיכות לתקיפה אלימה ויש חשש סביר למקרי אלימות נוספים. הוא ניתן לתקופה של שלושה חודשים אך ניתן לבקש את הארכתו עד לפרק זמן של שנה.