לא כל אזרח ישראלי שמעוניין להביא ילד לעולם רשאי לבצע הליך פונדקאות בישראל. נכון להיום, חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד יילוד) אשר במסגרתו נקבעו התנאים לביצוע פונדקאות בארץ, אינו מאפשר לזוגות מאותו המין או לרווקים לקבל שירותי פונדקאות בארץ, אלא רק לזוגות הטרוסקסואליים נשואים או לזוגות החתומים על הסכם חיים משותפים. אמנם מנשבות רוחות חדשות הקוראות לשנות את המצב המשפטי ולאפשר שירותי פונדקאות גם לרווקים ולזוגות חד מיניים, ובשנת 2012 המליצה ועדת מור יוסף מטעם משרד הבריאות על שינוי החוק, אולם המלצות הוועדה טרם אושרו.


פונדקאות אינה הליך פשוט, לא מהפן הרגשי ואף לא מבחינה משפטית, כספית או רפואית. החוק הישראלי מכיל הגבלות לגבי זהותה של האם הפונדקאית ומחייב את אישורו של ההסכם בין ההורים המיועדים והאם הפונדקאית על ידי ועדת אישורים מיוחדת של משרד הבריאות. בהתאם לחוק, "ההורים המיועדים" הם בני זוג שהם אישה וגבר, ואילו "האם הנושאת" היא האישה המשמשת פונדקאית ונושאת ברחמה את הילד עבור ההורים המיועדים.


מהם התנאים לביצוע פונדקאות בישראל?


ישנם מספר תנאים הקבועים בחוק לצורך קבלת שירותי פונדקאות בארץ: ההורים המיועדים והפונדקאית מחויבים לערוך ביניהם הסכם פונדקאות ולהביאו לאישור על ידי ועדת אישורים. כמו כן, האם הנושאת אינה יכולה להיות אישה נשואה, אלא אם כן הוכח בפני הוועדה כי למרות מאמצים שהשקיעו במציאת אישה לא נשואה, ההורים המיועדים לא הצליחו למצוא אם פונדקאית לא נשואה.


מלבד זאת, דתה של האם הנושאת צריכה להיות זהה לדת שאליה שייכת האם המיועדת, כלומר אם מיועדת יהודייה יכולה להיעזר בשירותי פונדקאות של אישה יהודייה בלבד. אסור שיהיה קשר משפחתי בין ההורים המיועדים והאם הפונדקאית, וכמו כן הפונדקאית אינה רשאית לתרום ביצית גם אם בני הזוג נזקקים לתרומת ביצית לצורך השגת ההריון המיוחל.


מהו הסכם פונדקאות?


הסכם פונדקאות הוא חוזה כתוב בין האישה שתישא את העובר ברחמה לבין בני הזוג שעתידים להיות ההורים. מדובר בהסכם חובה בישראל אשר יהיה תקף רק לאחר שיאושר על ידי הוועדה המיוחדת. במסגרת ההסכם מצהירה האם הנושאת כי היא מוותרת על כל אחריות או זכות הורית בנוגע לילד שתישא ברחמה.


מהי עלות הליך פונדקאות בישראל?


באופן עקרוני, החוק אינו קובע מהו המחיר שיש לשלם עבור הליך פונדקאות בארץ, אם כי קיימת הצעת חוק לקביעת שכרה של האם הנושאת על סך של 160 אלף שקלים. הלכה למעשה, מחיר הבסיס עבור הליך הפונדקאות הוא אמנם כ-160 אלף שקלים, אולם בדרך כלל מדובר רק על סכום בסיס, וההורים המיועדים יצטרכו לשלם סכומים נוספים עבור ליווי משפטי מקיף הנדרש עד שישה חודשים אחרי הלידה, ייעוץ פסיכולוגי, בדיקות רפואיות והליכים רפואיים כגון צילום רחם או דילול עוברים, וכן ישלמו תוספת עבור ניתוח קיסרי, לידה של תאומים או מקרים נוספים.


הסכומים יועברו לחשבון נאמנות לפני שהסכם הפונדקאות ייחתם, והאם הפונדקאית תקבל סכומים תקופתיים על ידי הנאמן כפי שנקבע בהסכם. הסכומים שיועברו לפונדקאית יגדלו ככל ששלבי ההריון יתקדמו.


מה כולל הליך הפונדקאות?


ההורים המיועדים צריכים לפנות לוועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות כדי להשיג אישור עקרוני לביצוע ההליך, בצירוף המסמכים והאישורים הרלוונטיים. לאחר מכן הם יכולים למצוא את האם הפונדקאית באופן עצמאי או לפנות לאנשי מקצוע לצורך איתור הפונדקאית וליווי לאורך כל ההליך.


לאחר מכן יעברו הפונדקאית וההורים בדיקות פסיכולוגיות ורפואיות, יקיימו פגישת היכרות ביניהם ויערכו את ההסכם המשפטי. ההסכם יועבר לאישור הוועדה, וההורים והאם הפונדקאית יחתמו עליו בפניה.

 

יש לך שאלה?

פורום פונדקאות


בתום כל ההליכים הבירוקרטיים יחלו בהליכים הרפואיים. רוב הזוגות שעוברים הליך פונדקאות בארץ יעברו את כל שלבי הפונדקאות בתקופה ממוצעת של כ-20 עד 24 חודשים.