משמעות עונש מאסר על תנאי היא כי במצב שבו הנאשם יעבור עבירות פליליות נוספות בתקופה שקבע בית המשפט, בין שנה עד שלוש שנים, הוא עלול לרצות מאסר בפועל מאחורי סוגר ובריח לתקופה שנקבעה בגזר הדין, זאת בנוסף לעונש הצפוי בגין ביצוע העבירות הנוספות.

 

מאסר על תנאי נועד ליצור הרתעה ולמנוע ביצוע עבירות פליליות נוספות על ידי אותו אדם, במטרה להוציאו ממעגל הפשיעה. מאסר על תנאי יכול להיגזר כעונש יחיד על ביצוע עבירה פלילית או כתוספת לתקופת מאסר בפועל.
תקופת התנאי מתחילה ביום גזר הדין. כאשר נגזר על הנאשם מאסר על תנאי הוא משוחרר לביתו תחת תנאים מסוימים, ואם יפר את אחד מהתנאים שנקבעו לו, ייכנס למאסר

 

כמה זמן נמשכת תקופת מאסר על תנאי?

 

בית המשפט רשאי להורות על נאשם שנגזר עליו עונש מאסר, כי חלק מהעונש יהיה על תנאי. נאשם אשר נידון למאסר על תנאי לא ירצה את עונשו, אלא אם ביצע עבירה דומה או עבירה שבגינה הורשע, במהלך תקופת התנאי שנקבעה בגזר דינו, שלא תפחת משנה ולא תעלה על שלוש שנים.

 

תקופת התנאי מתחילה ביום מתן גזר הדין, או ביום שחרורו של הנאשם מהמאסר. התקופה שבה אסיר נמצא מחוץ לבית הסוהר בשל שחרור בערובה או בשל חופשה מיוחדת נחשבת כתקופת תנאי מצטברת לתקופת התנאי שקבע בית המשפט, כל עוד לא ניתנה הוראה אחרת.

 

במהלך תקופת מאסר על תנאי הנאשם נתון תחת פיקוח ובדיקות שוטפות מטעם רשויות החוק. אם הוא יימלא אחר התנאים לאורך כל התקופה, היא תסתיים בהתאם לפסק דין, אולם בנסיבות חריגות רשאי בית המשפט להאריך את התקופה עד שנתיים נוספות.

 

הפעלת מאסר על תנאי

 

במקרה שבית המשפט הטיל על הנאשם עונש מאסר בשל עבירה נוספת, העונש לא יהיה כולו על תנאי. אם בתוך תקופת התנאי הנאשם ביצע יותר מעבירה נוספת אחת, המאסר על תנאי יהיה בר הפעלה. כלומר, הפעלת המאסר על תנאי תתבצע כאשר הנאשם נידון למאסר על תנאי והורשע בשל עבירה נוספת.

 

יחד עם זאת בית המשפט רשאי להורות שהפעלת המאסר על תנאי תעשה בכפוף לתוצאות הערעור על ההרשעה בשל העבירה הנוספת, ובמקום הפעלת התנאי בר ההפעלה, רשאי בית המשפט להאריך את תקופת התנאי.


הארכת תקופת התנאי

 

במקרה שבית המשפט הרשיע נאשם בשל עבירה נוספת, ולא הטיל עליו בשל אותה עבירה עונש מאסר, הוא רשאי במקום לצוות על הפעלת המאסר על תנאי, לצוות על הארכת תקופת התנאי, או חידושה, לתקופה נוספת שלא תעלה על שנתיים, אם שוכנע שבנסיבות העניין לא יהיה צודק להפעיל את המאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר

 

בית המשפט לא ישתמש בסמכות זו אלא לגבי ההרשעה הראשונה של הנאשם בשל עבירה נוספת. במקרה שתקופת התנאי הוארכה לתקופה נוספת, לפני שהסתיימה תקופת התנאי, תחל תקופת התנאי הנוספת בתום תקופת התנאי. אם תקופת התנאי חודשה לאחר שהסתיימה תקופת התנאי, התקופה הנוספת תתחיל מיום מתן פסק הדין, כל עוד בית המשפט לא הורה אחרת.

 

נאשם שהוטל עליו עונש מאסר בשל עבירה נוספת והופעל נגדו מאסר על תנאי, ירצה את שתי תקופות המאסר בזו אחר זו. נאשם שהופעל נגדו מאסר על תנאי יתחיל לרצות את העונש ביום מתן הצו המפעיל את המאסר, אלא אם בית המשפט קבע שיתחיל במועד אחר.