במרבית המקרים, זוגות צעירים בתחילת דרכם, רווקים או משפחות חד הוריות שאין להם את ההון העצמי הדרוש, נוטלים משכנתא לצורך רכישת דירה. אך ישנו גם סוג נוסף של משכנתא, המכונה משכנתא הפוכה. זוהי משכנתא הנלקחת על ידי אנשים בגיל פנסיה, אשר משעבדים את דירתם תמורת כסף מזומן.


מדובר באנשים בני 60 פלוס, לקראת פרישה לגמלאות או לאחר שיצאו לפנסיה, אשר זקוקים לכסף, אם לצורך הוצאות המחייה השוטפות, אם כדי להגשים את חלומם ולנסוע לטיול מסביב לעולם, או כדי לעזור לילדים ברכישת בית או בחתונה.


מאחר שקבלת הכסף הנדרש אינה עניין של מה בכך, ובבעלותם של רוב האנשים הללו דירת מגורים נקייה מעיקולים ושעבודים, באפשרותם לשעבד את הדירה לטובת גופים פיננסיים כמו חברות הביטוח או הבנקים, ולקבל בתמורה הלוואה או משכנתא. באילו מקרים כדאי לקחת משכנתא ומתי לא מדובר בצעד משתלם?


מהם היתרונות במשכנתא הפוכה, והאם כדאי לקחת הלוואה על חשבון הדירה?


בשונה ממשכנתא רגילה, ההלוואה שאפשר לקחת במשכנתא הפוכה ניתנת לכל מטרה ולא חייבים לשלם החזרים חודשיים בגינה, משום שהיא לא מוגבלת בזמן. כמו כן, אין צורך לרכוש ביטוח חיים, והגוף המלווה לא בודק את ההכנסה השוטפת של הלווים, מכיוון שניתן לפרוע את ההלוואה ללא קנסות בכל פרק זמן.


משכנתא הפוכה ולקיחת הלוואה על חשבון הדירה היא שיטה מקובלת עבור אנשים בגיל הזהב הזקוקים למימון, ויש בה יתרונות רבים. אין צורך למכור את הבית, אפשר להישאר ולהתגורר בו, וההלוואה עדיפה על פני סוגי הלוואות אחרים מבחינת פריסת ההחזרים והריבית.


נוסף על כך, הצורך של אנשים בגילאים הללו לקבל מימון הולך וגובר, גם בשל יוקר המחייה והעובדה שצעירים רבים זקוקים לעזרת הוריהם. יותר ויותר פניות מוגשות לקבלת משכנתא הפוכה, ומספרן צפוי להמשיך ולעלות.


מי יכול לקחת משכנתא הפוכה, ואיך מקבלים אותה?


כל מי שגילו מעל 60, ומחזיק נכס נקי משעבודים או חובות, זכאי לקחת משכנתא הפוכה. גם אנשים שנותרה להם יתרה נמוכה בתשלומי משכנתא רגילה, יכולים להחליף אותה למשכנתא הפוכה.


כדי לקבל את ההלוואה, יש להגיש בקשה לגוף הלווה ולקבל את הכסף בתמורה לשעבוד הנכס. כדי להחזיר את ההלוואה, הלווים ישלמו את המשכנתא או ימכרו את הנכס ביום מן הימים. אם הדירה נמכרת ונותרת יתרה ממכירתה, היא תעבור ללווים.


סכום ההלוואה תלוי בעיקר בגילם של לוקחי ההלוואה, ובמרבית המקרים הוא יגיע עד לחצי משווי הדירה.


איזו ריבית משלמים במשכנתא הפוכה?


שלא כמו במשכנתא רגילה, הריבית מצטברת במשך התקופה ולרוב היא גבוהה יותר ממשכנתא סטנדרטית. נוסף על כך, יש להביא בחשבון הוצאות נוספות כגון תשלום על פתיחת תיק משכנתא בעלות של כאחוז או שניים מערך הדירה, תשלום שכר טרחה לעורך דין ולשמאי, וכן ביטוח על הדירה.


מהם החסרונות של משכנתא הפוכה, ולמי היא לא מתאימה?


למרות היתרונות שמספקת משכנתא הפוכה, וחרף העובדה שמדובר בהליך זריז ופשוט, לא תמיד יש צורך אמיתי בלקיחת משכנתא הפוכה והיא לא מתאימה לכל אדם רק בשל העובדה שמלאו לו 60 שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום משכנתא


משכנתא הפוכה מתאימה בעיקר לאנשים שבאמת צריכים את כספי ההלוואה, ולא כדי להשתמש בהם להשקעה בשוק ההון אלא כדי לסייע לילדים ברכישת דירה או בחתונה, לעבור לבית אבות, לטוס לחופשה ארוכה או כל סיבה אחרת.