צו איסור פרסום הוא איסור המטיל בית המשפט על כלל הציבור ובעיקר על אמצעי התקשורת, לפרסום מידע הנוגע לפרשה מסוימת, או למידע שפרסומו עלול לפגוע באינטרס הציבור כמו מניעת פגיעה בחקירה פלילית, או שפרסומו עלול לפגוע באדם מסוים, כמו פגיעה בשמו הטוב או סיכון חייו.

 

צו איסור פרסום יכול להינתן לבקשת המשטרה או לבקשת החשוד ומקורביו. אולם בעידן האינטרנט הוצאתו של צו איסור פרסום אינו מספיק כדי למנוע ממידע חסוי להפוך במהרה לנחלת הכלל. בעיקר כאשר מדובר בפרשיות שבמרכזן עומדת דמות ציבורית, המידע יגיע לידיעת הציבור בפרק זמן קצר מטאורי.

 

כאשר מוציאים צו איסור פרסום בעל היקף מוגבל, יש להביא בחשבון את האפשרות שבעידן האינטרנט, במקרים מסוימים, הצו יופר במהירות, ולכן רצוי להטיל מלכתחילה איסור פרסום גורף על פרטי הפרשה כולה.

 

הוצאת צו איסור פרסום

 

סעיף 70 לחוק בתי המשפט קובע כי בית המשפט מוסמך להוציא צו איסור פרסום על דיון המתנהל בדלתיים סגורות, כדי שלא יפורסמו פרטים אלא ברשות בית המשפט. או בדיון משפטי שבו אחד הצדדים או אחד העדים הוא קטין שעדיין לא מלאו לו 18 שנה. במקרה של קטין חל איסור לפרסם את שמו, תמונתו, כתובתו או פרטים נוספים העשויים להביא לזיהויו. כאשר הקטין הוא חשוד, נאשם או נפגע מעבירה - איסור הפרסום הוא אוטומטי.

 

עוד קובע סעיף 70 כי חל איסור פרסום של שמו של חשוד, שטרם הוגש נגדו כתב אישום, או פרסום כל פרט אחר שיש בו כדי לזהותו, כאשר הדבר עלול לפגוע בחקירה, או אם עלול להיגרם נזק חמור לחשוד.

 

האיסור תקף למשך 48 שעות החל מהמועד שבו נודע לחשוד על קיום חקירה, או עד לסיום הדיון הראשון שהתקיים בבית משפט. צו איסור הפרסום פוקע בחלוף 48 שעות או לאחר מועד הדיון, ואם החשוד לא יבקש את המשך איסור פרסום זהותו, באמצעות עורך דינו, ניתן יהיה לחשוף את פרטיו בציבור.

 

מה העונש על הפרת צו איסור פרסום?

 

בית המשפט מוסמך על פי שיקול דעתו להוציא צו איסור פרסום על דיונים, אם ראה צורך להגן על חייו של בעל דין, עד, או אדם ששמו הוזכר בדיון, או לשם מניעת פגיעה בפרטיות שלו. כאשר בית המשפט מטיל צו איסור פרסום, הצו חל הן על אמצעי התקשורת והן על אנשים פרטיים. העונש על פרסום מידע שחל עליו צו איסור עלול להגיע עד שישה חודשי מאסר, או עד שנת מאסר אם מדובר בפרסום שמו של קטין או כל דבר אחר העשוי להביא לידי זיהויו של קטין.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

תפקידה של הסנקציה הפלילית להפרת צו איסור היא להעניש וליצור מנגנון הרתעה. עם זאת, בין אכיפה בעולם הממשי לבין אכיפה בעולם הווירטואלי קיים הבדל עצום ואכיפתו של צו איסור פרסום בעידן הבלוגים והרשתות החברתיות היא פעולה כמעט בלתי אפשרית, ואף סביר להניח שהאפקטיביות של צווי איסור הפרסום תקטן בעתיד.