לא מדובר בהליך פשוט, אולם זהו שלב חשוב ביותר בהגנה על רעיון או המצאה ושמירה על הזכויות בהם באמצעות רישומם כפטנט. פטנטים יכולים להירשם במגוון גדול של תחומים, כגון תוכנות מחשב, אפליקציות והיי טק, בעולם הרפואה, מדעי החיים, טכנולוגיה, מודלים שונים ואפילו המצאות אופנתיות מסוימות. לאחר שהרעיון מוגן בפטנט, רק מי שמקבל את אישורו של בעל הפטנט רשאי להשתמש בו באופן מסחרי.


ממציאים רבים מגישים מדי שנה בישראל בקשות לרישום פטנט, כצעד ראשון לרישום הפטנט בשאר מדינות העולם. תחילת ההליך בבדיקה שהפטנט כבר לא קיים, ממשיך ביצירת מסמך המסביר בפירוט מהו הרעיון או מהי ההמצאה החדשנית וכיצד ניתן להגן על הקניין הרוחני השייך לממציא, ומסתיים באישור בקשת הפטנט או בדחייתה. מהם שלבי הרישום בישראל, כיצד מחפשים פטנטים רשומים וכמה זה עולה?


מהם התנאים הבסיסיים לרישום רעיון כפטנט?


כדי לרשום פטנט על רעיון או המצאה, צריכים להתקיים בהם שלושה יסודות: חידוש, תועלת והתקדמות המצאתית. תנאי החידוש מחייב שהמצאה תהיה חדשה במועד הבקשה לרישומה כפטנט, כלומר שלא פורסמה קודם לכן בפלטפורמות אחרות. מבחינת התועלת, הרעיון צריך לבטא תועלת כלשהיא או לשמש לצורך מטרה מועילה.


כמו כן, לא מספיק שהרעיון יבטא חידוש אלא התקדמות המצאתית, מעין צעד השונה משמעותית ממה שהיה ידוע לפני כן.


כיצד מנסחים בקשה לרישום פטנט וכיצד מגישים אותה?


עוד לפני עריכת הבקשה, חיפוש פטנט רשום הוא הצעד הראשון לרישום הרעיון כפטנט. זהו השלב הטרומי, עוד לפני שמתחילים בפועל בהליך רישום הפטנט. בראש ובראשונה בעל הרעיון צריך לבדוק האם מישהו כבר הקדים אותו, ורשם פטנט על אותו רעיון. כדי לעשות זאת, ניתן לבצע חיפושים באופן עצמאי במאגרי מידע המכילים רשומות של פטנטים, או להיעזר בבעל מקצוע כגון עורך פטנטים.


השלב הבא הוא עריכת הבקשה שתוגש למשרד הפטנטים בקשה לרישום הפטנט. הבקשה צריכה להיות מפורטת ככל האפשר בכל הנוגע להמצאה עצמה, לרבות תרשימים, תמונות, שרטוטים וכדומה. כמו כן יש לפרט מהו ייחודו של הרעיון ובמה הוא שונה מהמצאות אחרות, איך משתמשים בו ומהו יתרונו היחסי על פני פטנטים אחרים השייכים לאותה קטגוריה.


הליך בדיקת הבקשה הוא ארוך ומורכב, ועלול להימשך כמה שנים. כדי לפשט אותו ככל שניתן, כדאי להגיש בקשה שלא תחסיר אף פרט או מסמך רלוונטי. את הבקשה לרישום פטנט ניתן להגיש באופן עצמאי או באמצעות עורך פטנטים או עורך דין העוסק בתחום הקניין הרוחני ורישום פטנטים.


במסגרת בחינת הבקשה, הן משרד הפטנטים עצמו והן הציבור הרחב יכולים להגיש התנגדות לרישום הפטנט, לאחר פרסום הבקשה ברבים. בשלב זה הממציא יכול להציג את טיעוניו כנגד ההתנגדות.


אם הבקשה מאושרת, תוקפו של הפטנט ניתן לפרק זמן של 20 שנים. במקרה של הפרת הפטנט, בעל הפטנט יכול להגיש תביעה לפיצויים ולצווי מניעה כנגד המפר.

 

יש לך שאלה?

פורום פטנטים


חשוב לזכור שזכות הרישום היא טריטוריאלית, ומשמעות הדבר היא שיש לרשום את הפטנט מחדש בכל מדינה בעולם. עלות הרישום משתנה בהתאם לסוג הפטנט הנדרש ומידת מורכבותו. העלות כוללת אגרות, תשלומים לעורך פטנטים ולעתים למומחים טכניים לצורך הכנת השרטוטים לבקשה ועוד.