חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל בגין חוב שלא שולם, ומעוניין לשלם את מלוא החוב, יכול להסדיר את התשלום בלשכת ההוצאה לפועל שבה נפתח התיק, בבנק הדואר, או ישירות לזוכה או לעורך דינו של הזוכה. תשלום מלוא החוב בפרק זמן הנקוב באזהרה, ימנע מהזוכה לנקוט הליכי גבייה, כמו עיקול רכוש ונכסים, צו עיכוב יציאה מהארץ או הגבלת חשבון בנק, ויוביל לסגירת התיק ללא הטלת סנקציות.

 

חייב שרוצה לפרוע את מלוא החוב, אך אינו מסוגל לעמוד בתשלום, רשאי להגיש בקשה לפריסת החוב בתשלומים, כל עוד לא מדובר בחוב מזונות. לשם כך עליו לבקש לעבור חקירת יכולת אצל רשם ההוצאה לפועל לקביעת תשלומים חודשיים המתאימים ליכולתו הכלכלית. אם הרשם קבע סכום שהחייב אינו יכול לעמוד בו, ניתן להגיש בקשה לשינוי צו תשלומים, או בקשה לאיחוד תיקים או הכרזה על החייב כמוגבל באמצעים.

 

החייב יכול להגיש בקשה לאיחוד תיקים כאשר סכום החוב עד 50,000 שקלים במספר תיקים שונים, והחייב סבור כי הוא מסוגל לפרוע את החוב בתוך שנים ספורות. כדי לבצע איחוד תיקים, יש לעמוד בתשלום חודשי קבוע של 3% מכלל החובות, וכך ניתן למנוע נקיטת הליכים משפטיים של מספר נושים במקביל.

 

חייב המעוניין באיחוד תיקים יכול לבקש מהרשם לרכז את הטיפול תחת תיק מאוחד ובאמצעותו להגיע להסדר חוב עם הזוכים. ניתן לאחד תיקים גם בבקשה להכרזתו כמוגבל באמצעים, כאשר במסלול זה החייב אינו מחויב לשלם 3% מסך חובותיו, אלא לעמוד בצו תשלומים חודשי. 

 

ההבדל המרכזי בין שני המסלולים הוא שבאיחוד תיקים, לא יוטלו הגבלות על החייב אלא באישור הרשם, ועל מוגבל באמצעים יחולו כל ההגבלות באופן אוטומטי, כולל: עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד בבנק והגבלת השימוש בכרטיסי אשראי.

 

באילו מקרים תוגש התנגדות לתשלום החוב?

 

חייב ששילם את החוב שבגינו נפתח נגדו תיק, רשאי להגיש בקשה במסגרת טענת פרעתי. משמעות הטענה היא שהחוב או חלק ממנו שולם, ולכן פתיחת התיק אינה מוצדקת וצריך לסגור אותו. את הבקשה יש להגיש לרשם בתוך 21 ימים מיום המצאת האזהרה.

 

חייב שלא מכיר בחוב יכול להגיש התנגדות לביצוע שטר, בתוך 30 ימים מיום קבלת האזהרה. את ההתנגדות ניתן להגיש בגין היעדר חתימת החייב על גבי השטר, זיוף או גניבה של שיק, או במצב שבו התמורה לשטר או לשיק לא התקבלה.

 

בפני החייב עומדת האפשרות להגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, בתוך 30 ימים מיום שהומצאה לו האזהרה. ניתן לבסס את ההתנגדות על נימוקים הקשורים לחוב עצמו, אם לדוגמה החוזה שבגינו הוא חייב כסף בוטל, או שהסכום הקצוב שולם בזמן. כמו כן, ניתן לבסס את ההתנגדות על טענה טכנית שלפיה לא התקיימו התנאים להגשת תביעה על סכום קצוב.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לביצוע שטר - התנגדות בהוצאה לפועל

 

עד להכרעה בהגשת ההתנגדות, רשאי החייב להגיש בקשה נפרדת לעיכוב הליכים, כדי למנוע מהזוכה לנקוט נגדו הליכי גבייה. עיכוב הליכים יכול להיעשות בעקבות הגשת טענת פרעתי, אם הרשם השתכנע כי יש טעמים מיוחדים לכך, או אם אחד הצדדים הודיע שבכוונתו להגיש ערר, או אם החייב הגיש באיחור התנגדות לביצוע שטר או התנגדות לתביעה על סכום קצוב.