המרב"ד, הלוא הוא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הוא הגוף אשר אליו נשלחים נהגים לצורך בחינת כשירותם הרפואית או הנפשית לנהיגה. הבדיקות המבוצעות במסגרת זו על ידי רופאים מתחומים שונים, נועדו לאתר נהגים או אזרחים שמבקשים לקבל או לחדש את רישיון הנהיגה, אשר מצבם הבריאותי או הנפשי עלול לפגום בכשירותם לנהוג. המרב"ד מוסמך לפסול את רישיונם של נהגים בהתאם לתוצאות הבדיקות, בין שבאופן זמני או באופן קבוע, גם אם לא ביצעו עבירות תנועה.


מלבד הבדיקות אשר מבוצעות במכון הרפואי עצמו, נהגים יכולים להישלח על ידי המכון לבצע בדיקות רפואיות משלימות בגופים חיצוניים. נוסף על כך מבצע המכון הרפואי מבחני אישיות לנבדקים, אשר מבוצעים במטרה לבחון את ההתאמה לנהיגה.


בסופן של הבדיקות יעביר המכון הרפואי את מסקנותיו והמלצותיו למשרד הרישוי, הן בפן הפיזי של הנבדקים והן בפן הפסיכולוגי והאישיותי. החלטות המכון הרפואי יכולות להביא לשלילת רישיון הנהיגה לתקופה זמנית או צמיתה. עם זאת, ניתן להגיש ערר על החלטות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לוועדות ערר ואף במקרים מסוימים לבית המשפט המחוזי.


האם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מתייחס לחוות דעת רפואיות עצמאיות מטעם הנבדקים?


המרב"ד מבצע בדיקות על פי העילה או העילות שבגינן הופנה הנבדק, כדי לבחון מהן יכולות הנהיגה של הנבדק והאם יש בהן פסול. הנבדק יכול להישלח למכון עקב בקשה להוציא רישיון נהיגה רגיל, לכלי רכב ציבורי או לכלי רכב כבד, בשל הרשעה בעבירות נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, עקב גיל מבוגר ומסיבות נוספות רבות ומגוונות.


במקרה של מצב פיזי או רפואי לקוי, יעבור הנבדק בדיקות ספציפיות בשל ההשלכות על אפשרותו לנהוג בבטחה. במקרה של בעיה נפשית, יעבור הנבדק בחינה אישיותית שבסופה ייקבע האם הוא מתאים או אינו מתאים אישיותית לנהיגה בשל מצבו הנפשי או הפסיכולוגי.


הבדיקות הפיזיולוגיות במרב"ד יכולות לכלול מבחני שליטה פיזית, בדיקות ראייה, אפילפסיה ועוד. הבדיקות הנפשיות כוללות בדיקה להתאמתו של הנבדק לסוג רישיון הנהיגה שהוא מבקש, מבחן פסיכולוגי מקיף, בדיקות על בסיס עברו הפלילי או התעבורתי ועוד. הנבדק עצמו רשאי להציג חוות דעת רפואיות מטעמו, אשר המכון הרפואי יבחן לפני קבלת ההחלטה הסופית.


עם קבלת הזימון לביצוע בדיקות במרב"ד, יש לבצע את הבדיקות הנדרשות במכון עצמו או בגופים חיצוניים נוספים, בד בבד עם הגשת מלוא ההיסטוריה הרפואית והמסמכים הרלוונטיים לצורך גיבוש ההחלטה על ידי המכון.


את ההחלטה הסופית מעביר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אל משרד הרישוי ובמסגרתה הוא ממליץ האם לפסול את הרישיון, לבצע בדיקות שוטפות או להשיב את הרישיון ללא כל מגבלה. משרד הרישוי אמנם אינו חייב לאמץ את המלצותיו של המכון הרפואי, אולם בפועל רק במקרים נדירים ההמלצה לא מתקבלת.


באילו מקרים אפשר להגיש ערר?


אם משרד הרישוי מחליט לפסול את רישיון הנהיגה על בסיס המלצות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ניתן להגיש ערעור על החלטת המכון. את הערר יש להגיש בתוך חודש ימים לוועדת ערר הכוללת שלושה רופאים, לרבות רופא פסיכיאטר.

 

יש לך שאלה?

פורום המכון הרפואי לבטיחות בדרכים


גם על החלטת ועדת הערר ניתן להגיש ערעור בתוך 10 ימים, אל ועדת ערר עליונה מטעם משרד הבריאות. כאשר ישנן סוגיות משפטיות, ניתן להגיש ערעור אל בית המשפט המחוזי, אם כי לא ניתן יהיה לדון בסוגיות רפואיות במסגרת זו.