לא בכדי מרבית אזרחי ישראל מחזיקים כיום בפוליסת ביטוח לאובדן כושר עבודה, בין שבפוליסות ביטוח פרטיות, בין שכמרכיב בביטוח הפנסיה או כאחד המרכיבים של ביטוח המנהלים. מדובר בביטוח בעל חשיבות מרובה, בשל ההגנה הכלכלית שהוא מספק למקרים שבהם המבוטח לא יוכל להמשיך בעבודתו בעקבות מצב גופני קשה, מחלה או פציעה חמורה.


אמנם תנאי פוליסת הביטוח אינם זהים ותלויים בקריטריונים שקובעות חברות הביטוח השונות, אולם פוליסות הביטוח נמצאות תחת פיקוח וכוללות מספר תנאים דומים או זהים, למשל אובדן כושר לעבוד בשיעור של 75% לכל הפחות, וקבלת קצבה בשיעור של עד 75% מהשכר החודשי הממוצע עד שימלאו למבוטח 65 שנים או עד שיוכל לשוב ולעבוד.


מתי ניתן לתבוע פיצויים לפי פוליסת הביטוח?


בפוליסות מסוימות ניתן כיסוי ביטוחי בגין אובדן היכולת לעבוד בעיסוק הספציפי שבו עבד המבוטח לפני כן, ובפוליסות אחרות ניתן כיסוי רק למצבים של אובדן היכולת לעבוד בכל סוג של עבודה.


תגמולי הביטוח ישולמו במשך פרק הזמן שבו המבוטח אינו יכול להמשיך בעיסוקו בעקבות פציעה בתאונה או בשל מחלה. במרבית המקרים יש להוכיח כי שיעור הפגיעה הוא 75% ומעלה, וכי המבוטח אינו יכול לעבוד בתחום העיסוק שבו עבד לפני הפגיעה או בתחום עיסוק אחר וסביר אשר מתאים ליכולותיו.


פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה היא למעשה חוזה שנכרת בין המבוטח לבין חברת הביטוח. אולם כאשר חולפת תקופת ההתיישנות, לא ניתן יהיה עוד לתבוע את תגמולי הביטוח.


כיצד ניתן לעצור את תקופת ההתיישנות במקרה של מחלוקת עם חברת הביטוח?


חוק חוזה הביטוח אשר מסדיר את מערכת היחסים החוזית שבין חברות הביטוח והמבוטחים, קובע כי לאחר שלוש שנים, תחול התיישנות על הגשת תביעת התגמולים בבית המשפט במקרה של סכסוכים עם חברת הביטוח. מדובר בתקופה קצרה יותר מתקופות התיישנות אחרות הנהוגות בתביעות אזרחיות, אשר חלות לאחר פרק זמן של שבע שנים.


רק פנייה אל הערכאה המשפטית עוצרת את תקופת ההתיישנות. מועד ההתיישנות לא נעצר כל עוד מנהלים דין ודברים מול חברת הביטוח, אלא רק כאשר מגישים תביעה אל בית המשפט. אם הסכסוך מול חברת הביטוח נובע מהפסקת התגמולים ולא מדחיית התביעה על פי הפוליסה, אזי מועד הפסקת התגמולים הוא המועד שבו מתחילה תקופת ההתיישנות מחדש.


על כן, גם אם תגמולי הביטוח הועברו במשך תקופה והופסקו, עדיין ניתן לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט במשך שלוש השנים שלאחר מכן.


כאשר מגיעים למחלוקת עם חברת הביטוח, חשוב לזכור כי התקופה שבה ניתן לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט אינה תקופה ארוכה ונמשכת רק שלוש שנים. אם חברת הביטוח דחתה את תביעת התגמולים על פי פוליסת אובדן כושר עבודה, והמבוטח מעוניין לתבוע אותה בבית המשפט, לא כדאי להתמהמה עם הגשת התביעה.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה


תקופת ההתיישנות מתייחסת למועד שבו ניתן להגיש תביעה בבית המשפט ולא נוגעת לתביעת תגמולי הביטוח. על כן, כל עוד לא ניגשים לבית המשפט, המועד שבו ניתן יהיה להגיש תביעה הולך ומתקצר, עד שתחלוף תקופת ההתיישנות ולאחריה לא ניתן עוד יהיה לתבוע את חברת הביטוח לתשלום תגמולים בגין אובדן כושר עבודה.