תאונת עבודה מוגדרת כתאונה תוך כדי ועקב עבודה, לרבות בדרך אליה וממנה, ובנסיבות כמפורט בחוק.

 

אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים ממבטח הרכב בביטוח חובה (הרכב שפגע בו כהולך רגל או הרכב בו עשה שימוש או היה בו כנוסע), מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

אם הנפגע הוא עובד ותאונת הדרכים הינה תאונת עבודה, כלומר תאונת הדרכים ארעה במהלך העבודה, בדרך למקום העבודה, או בדרך חזרה ממקום העבודה, זכאי הנפגע לתבוע הן פיצויים ממבטח הרכב והן גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי. תאונה כזו נקראת תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה.

 

לבחירה כנגד מי להגיש תביעה קודם, המוסד לביטוח לאומי או מבטח הרכב, נודעת חשיבות עצומה בדרך למימוש הזכויות שכן במסלול התביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי יוזמן הנפגע לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות שהותירה התאונה, ובהתאם לסעיף 6ב' לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובמידה וטרם החל בית המשפט בשמיעת הראיות בתביעה כנגד מבטח הרכב על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שיעור הנכות שיקבע במוסד לביטוח לאומי יחייב, להוציא חריגים, את הנפגע ומבטח הרכב בתביעת הפיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

מאחר ורופאי הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי ידועים בידם הקפוצה, לעיתוי קביעת הנכות השפעה מהותית על מהלך תביעת הפיצויים ותוצאותיה בבית המשפט. על כן, במקרים רבים עדיף יותר להגיש את תביעת הנכות למוסד לביטוח לאומי, רק לאחר שמומחה בית המשפט, בתביעה המוגשת על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ייתן את חוות דעתו.

 

הגמלאות שהמוסד משלם הן גמלאות בעין וגמלאות בכסף. הגמלאות בעין הם תשלומים עבור כיסוי הוצאות ריפוי, החלמה, שיקום רפואי ומקצועי. הגמלאות בכסף הם דמי פגיעה, מענק וקצבה. שווי הגמלאות שהמוסד מעניק, מנוכה מהפיצויים המשולמים על ידי מבטח הרכב.

 

הנפגע אינו חייב להגיש תביעה לפיצויים הן כנגד מבטח הרכב והן כנגד המוסד לביטוח לאומי, הוא רשאי לבחור האם להגיש תביעה רק כנגד מבטח הרכב או רק כנגד המוסד לביטוח לאומי.

 

נפגע שלא יתבע את המוסד לביטוח לאומי לא יפוצה על הסכומים שהמוסד לביטוח לאומי היה אמור לשלם לו - חברת הביטוח תבצע "ניכוי רעיוני"  של התקבולים שהמוסד לביטוח לאומי היה אמור לשלם לנפגע. ולהיפך, נפגע שלא יתבע את מבטח הרכב - יוותר עם חלק מהפיצוי בגין הפסד ההכנסה בלבד, ולא יפוצה על הכאב והסבל שהיו מנת חלקו לאחר התאונה.

 

חשוב לציין כי המידע שלעיל הינו כללי וראשוני בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. כל האמור לעיל הינו נכון למועד כתיבתו ונכונותו עלולה להשתנות מעת לעת. במקרה של פגיעה בתאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה חשוב מאד להיוועץ עם עו"ד בעל ניסיון בתביעות מסוג זה.

 

 

 

 


עודכן ב: 21/08/2013