שאלת האחריות בתאונות דרכים

חשוב לשים לב, כי לשם קביעת זכאות הנפגעים לפיצויים בתאונות דרכים, עליהם להוכיח את קרות התאונה, וזאת באמצעות ראיות להוכחתה, אישור משטרתי ודוחות רפואיים הנרשמים בסמוך לקרות התאונה המפרטים תיעוד על קרות התאונה יסייעו לאותם הנפגעים כדי לאמת את קרות התאונה.
מרבית הנפגעים בתאונות דרכים לרוב חרדים בעניין שאלת האשמה ולעיתים תכופות אף נמנעים מלדרוש פיצוייהם וזאת מתוך אי ידיעתם כי פני הדברים בפועל שונים .

בעניין זה חשוב יהיה לציין, כי נכון שעלולה להיות משמעות לשאלת האשמה ברמה התעבורתית הפלילית, דהיינו באם הפרקליטות תחליט להעמיד לדין את הנהג האשם בתאונה- לאור חקירת המשטרה בעניין, ואולם, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה - 1975 קובע, זאת היות והחוק הינו סוציאלי ונועד להגן על ציבור נפגעי התאונות וכן לחסוך זמן שיפוטי יקר ורב, כי לא תחול שאלת אחראיות, ובמילים אחרות הרי שתחול אחריות מוחלטת.

דהיינו אין דנים באשמו של גורם המעורב בתאונה תהא רשלנותו בגרימת התאונה אשר תהא, די יהיה לקבוע כי בנסיבות העניין המדובר בתאונת דרכים בהתאם להוראות החוק תוך בחינת החזקות המרבות ו/או הממעטות בחוק, וכך ניתן יהיה לעבור אל השלב הבא, שהינו שלב כימות הנזק.

האמור לעיל, מתייחס בלבד למצבים בהם לא מתעוררות בעיות לגבי תוקף ביטוח החובה ורשיון הרכב במועד התאונה ובעיות חבות שונות שקצרה היריעה מלדון בכולן, ויכול כמובן שיקרו מצבים בהם שאלת האחריות תשמש גורם מכריע לבחינת סיכויי ההצלחה בתיקים השונים, אולם אלה יוגשו על פי רוב לפי פקודת הנזיקין.


עודכן ב: 25/07/2013