פלישת רוסיה לאוקראינה גרמה לגל אנשים המבקשים להיכנס לישראל, וכניסתם מוסדרת על פי מדיניות הכניסה שקבעה מדינת ישראל. מדיניות זאת, משתנה בהתאם לנסיבות ומושפעת מביקורת ציבורית וגם לאחרונה נשמעה לגביה ביקורת בג"צ. מומלץ לעקוב אחר שינויים בהתאם לנסיבות ולהתעדכן באופן תדיר ובטרם רכישת כרטיסי טיסה כמו כן מומלץ להכיר את החוקים הקובעים את הזכות לקבלת מעמד בישראל, את הנהלים וההסדרים הקיימים.

 

כניסת יהודים ובני משפחתם - חוק השבות

יהודים ובני משפחתם, נחשבים זכאי שבות. בעת הנוכחית רבים מזכאי השבות המבקשים להיכנס מאוקראינה, טרם החלו בהליך עלייה וזכאותם לא נבחנה. בעקבות המצב, הם יוכלו לעבור את ההליך בישראל, דרך הסוכנות היהודית ונתיב ולהציג את המסמכים והראיות ליהדותם לאחר שנכנסו בגבולות המדינה. אין מדובר בהליך חדש, גם קודם למלחמה תייר יכול היה לבקש לשנות את מעמדו בישראל לעולה אם לטענתו הוא זכאי שבות, ואף לקבל אשרה מיוחדת אם ירצה לבחון השתקעות בישראל לפני עליה.

מי זכאי לפי חוק השבות? על פי חוק השבות, זכאים לעלות לארץ יהודים, ילדים של יהודים, נכדים של יהודים, בני זוג. ילדים קטינים של נכד של יהודי זכאים לעלות עם המשפחה, אך לא כבגירים.

 

כניסת הורים זרים של אזרח ישראלי שאינו יהודי - ניתן להזמין בכפוף להתחייבות

 

האזרח ישראלי, חייב להזמין את ההורים שלו והם יקבלו אשרת תייר בכפוף להתחייבות הבן או הבת הישראלי שההורה יצא מישראל עם סיום המלחמה ושלא יגיש בקשה אחרת למקלט או למעמד, כי אין ברצונו להשתקע בישראל.

 

חשוב להכיר, כי אזרח ישראלי, שאינו יהודי, יכול להזמין הורה בודד אם אין ילדים נוספים שחיים אתו בחו"ל, בכפוף לעמידה בנוהל מיוחד ולקבל עבורו מעמד בישראל על כן רצוי לקבל ייעוץ בטרם חתימה על כל ויתור.

 

 

כניסת זרים שיש להם קרובי משפחה או מכרים בישראל - ניתן להזמין בכפוף להתחייבות

 

האזרח הישראלי חייב להזמין אותם והם יקבלו אשרת תייר בכפוף להתחייבות הישראלי שיצאו מישראל עם סיום המלחמה ושלא יגישו בקשה אחרת למעמד.

 

 

בני זוג או ילדים של אזרח ישראלי - מקרים מיוחדים

 

מי שעוד לא התחיל בהליך להסדרת מעמד בישראל, או נמצא בעיצומו – בני זוג, ילדים, מצבים אלה דורשים התייחסות מיוחדת ויש להצביע על הקשר באמצעות תעודות רלוונטיות, כמו נישואין או לידה. מומלץ להתייעץ ולקבל ליווי מקצועי במקרים כאלה שיכולים להיות מורכבים יותר.

 

מה נכלל בשיקולי המדיניות – ומתי תידרש ערבות

 

כמו במרבית המקרים בהם מבררת המדינה בקשות לכניסה ולמעמד, תישקל התנהגות קודמת של המבקשים, האם הייתה שהייה בלתי חוקית בעבר, האם הוגשו בעבר בקשות שנדחו וכל עובדה שיכולה להצביע על כך שהמבקשים מתכוונים לא לעמוד במילתם, או לעבוד בישראל באופן לא חוקי.

במידה ויעלו חששות כאלה, ייתכן והכניסה לישראל תסורב ואז על מנת להיכנס לישראל, יהיה צריך לבצע הליכים משפטיים או שהכניסה לישראל תותנה בהפקדת ערבות, אותה תחלט המדינה במידה וההתחייבות לא תתקיים ומי שנכנס לישראל לא יפעל בהתאם לחוק.

 

הליך ההזמנה – לפי המדיניות נכון ליום כתיבת שורות אלה

 

בקשות להגעה לישראל תוגשנה באתר משרד החוץ, באמצעות טופס מקוון.

 

אם האזרח האוקראיני מוזמן על ידי ישראלי, יש לצרף לבקשה שיגיש באתר משרד החוץ את ההתחייבות של הישראלי. יש לצרף לטופס צילום דרכון וצילום חותמת יציאה מאוקראינה.

 

ישראלי יוכל לחתום על התחייבות עבור קרוב משפחה. באתר רשות האוכלוסין וההגירה, באופן מקוון.

 

שימו לב! עליה לטיסה תותנה בהצגת אישור ממשרד החוץ ונדרש להציג בדיקת קורונה. בהתאם למתווה הנוכחי שקבעה שרת הפנים, מכסה של 5,000 אזרחים מאוקראינה אינה כוללת זכאי שבות וקרובי משפחה של אזרחים ישראלים.

 

כניסת אוקראינים שלא מוזמנים על ידי ישראלי ושאינם זכאי עלייה

 

הם יכולים להגיע לישראל כתיירים, אולם בכניסה לישראל עליהם לשכנע שאין ברצונם להשתקע בישראל. במצב הקיים היום, עליהם לקחת בחשבון את המדיניות שמכתיבה ישראל ואת המכסות לכניסת זרים פליטים לישראל שנקבעה. אנשים לדוגמא, שבעבר סורבה כניסתם לישראל, או שיש להם בישראל קרובים הנמצאים בארץ באופן לא חוקי, עלולים להיתקל בקשיים בכניסה. יש לזכור כי רשות האוכלוסין בוחנת כל מקרה לגופו. במידה ויידרשו הליכים משפטיים יש לפעול לבצעם בהקדם. משרד עורכי דין, גישור ונוטריון מאיה וייס-טמיר, עוסק באזרחות ובהסדרת מעמד בישראל, אשרות כניסה ועבודה, אשרות מומחים, מעמד לבני זוג נשואים או ידועים בציבור, מעמד להורה קשיש, הסדרת מעמד של ילדים הזכאים לאזרחות ישראלית שנולדו בחו"ל או בישראל, התאזרחות תושבי קבע, עניינים הומניטריים, המשרד מתמחה בסיוע במקרים מורכבים, ייצוג בהליכים מול רשות האוכלוסין, בבית הדין לעררים ובכל הערכאות הרלוונטיות. 

 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.