לעיתים מדובר בדייר מבוגר כלשהו שפשוט אינו מעוניין לשנות את אורח חייו, או אדם שאינו מעוניין לאבד את ההכנסה הקבועה של ההשכרה שיש לו ברגע זה עבור הכנסות מופשטות בעתיד. כך או כך, ישנן מספר דרכים להתמודד עם מצב זה.

 

"הדייר הסרבן" בפסקי הדין

 

תחום עריכת הדין כולל לא מעט פסקי דין בנושא זה. נקבעו מספר פסקי דין כנגד דיירים סרבנים, זאת על בסיס הנזק הכספי שנגרם עקב סירובם ליזמי הפרויקט ולשאר בעלי הנכס בבניין. הסיבה לכך שהדייר הסרבן מוכרז כחייב בפיצוי עבור כל המעורבים הינה שאין לו סיבה מוצדקת לסרב להליך פינוי בינוי.


במסגרת ההליכים המשפטיים בנושא זה, הוגשו סיכומים וחוות דעת של שמאי בדבר תהליך הפינוי בינוי שהוגש.


על מנת שה"סרבן" ייצא עם ידו על העליונה, עליו להוכיח שיש לו סיבה סבירה לסירובו. הבדיקה של סירובו מתבצעת בהתאם לתקן 21, שבודק למעשה האם ערך דירתו כיום הינו גדול יותר מהמוצע לו לאחר סיום הפרויקט - אם אין עילה להאמין שהדייר הסרבן יצא מופסד, סירובו נתפס כבלתי מוצדק ושאינו בתום לב.

 

מה נעשה לאחר התביעה?

 

המטרה של תביעות כנגד דיירים סרבנים אינה "להוציא" מהם פיצויים, מן הסתם, כיוון שבדרך כלל אין ברשותם הסכומים המדוברים, אלא על מנת לגרום להם לחתום על ההסכם, ובתמורה - התביעה תוסר.

 

משמעות התופעה

 

באופן כללי, ההעדפה של כל הצדדים הינה שלא להביא לידי תביעות. במקרים המדוברים, התביעות הגיעו בדרך כלל לאחר מספר שנים של גרירות רגליים עקב סירוב של דייר אחד או של דיירים בודדים לחתום על הסכם לביצוע פינוי בינוי. לרוב, כל היזמים ושאר הדיירים מנסים לשדל את הדייר הסרבן בדברי נועם, ולרוב מדובר בדרך היעילה ביותר.


אך בתנאי שדרך זו אינה צולחת, ניתן לפנות ראשית לייעוץ של עורך דין מומחה בתחום הנדל"ן והמקרקעין ולשאול בעצתו. לעיתים, כל מה שדרוש הוא להסביר לדייר הסרבן את כל דקויות העניין: פעמים רבות הסירוב נובע מחוסר הבנה של היתרונות הרבים ושל החסרונות המעטים יחסית של כל התהליך. במקרים אחרים, ניתן לנסות לפנות לבני משפחתו. כך או כך, כיום ניתן להתמודד עם תופעת הדייר הסרבן בדרכים שונות, עד לקבלת התוצאה המיוחלת ולהתקדמות לעבר בניית מבנה חדש ובעל ערך רב יותר.

 

הצעת חוק "דייר סרבן"

 

התיקון לחוק פינוי בינוי, אשר עבר בקריאה ראשונה בכנסת בפברואר 2016, קובע כי כאשר קיימת הסכמה של רוב מיוחס מבין בעלי הדירות לביצוע פרויקט של פינוי ובינוי, יוכל בית המשפט להטיל על ה"דייר הסרבן" סנקציה נוספת מלבד זו הקבועה כיום בחוק - חובת פיצוי לדיירים - אשר הוכחה כלא יעילה. והיא, להורות בצו על פינוי הדירה של ה"דייר הסרבן" ולמנות במקומו אדם - בהתאם להוראות בית המשפט, אשר יהיה מוסמך להתקשר בעסקת הפינוי בינוי. התיקון ייתן מענה הולם לסוגיה הסבוכה ולהסיר מכשול מרכזי בהליכי פינוי בינוי בארץ.