במהלך חודש אוגוסט 2014 יצא לאוויר העולם, חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, התשע"ד-2014. החוק מהווה מהפכה של ממש בתחום, ומטרתו להסדיר את חלוקת החסכונות הפנסיוניים שנצברו בתקופת החיים המשותפת של בני הזוג, והפעם באופן שיסיים את ההליכים ביניהם אחת ולתמיד.


החוק מתמודד למעשה עם היעדר האפשרות המעשית, בטרם חקיקת החוק, לחלק את החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שהתגרשו, לפני מועד היציאה לפנסיה של בן הזוג בעל הזכויות הפנסיוניות. חיסכון פנסיוני, הוא נכס שמחולק בין בני הזוג מכוח חוק יחסי ממון או מכח הלכת השיתוף. חלוקה של החיסכון הפנסיוני בהתאם לחוק החדש, תאפשר לבני הזוג לפצוח בחיים עצמאיים חדשים, ללא משקעי עבר וללא התחשבנוית בעתיד.


המצב המשפטי בטרם חקיקת החוק


בטרם חקיקת החוק דיני המשפחה וחוק הגימלאות לא יכלו לדור בכפיפה אחת. התוצאה הייתה שגם כאשר בן זוג אחז בידיו פסק דין חלוט, לפיו עליו לקבל חלק מהזכויות הפנסיוניות של בן זוגו, היה קושי אמיתי לממש את פסק הדין ולעיתים היה צורך לעתור לבית המשפט פעם אחר פעם למימוש הזכויות. סעיף 58 לחוק הגימלאות למעשה אוסר את העברת הזכויות הפנסיונית ובכך, במקרים רבים, נסתם הגולל על מימושם של פסקי הדין בכל הנוגע לזכויות פנסיוניות.


במצב הקיים, לא מובטחת קצבת שארים לבן הזוג לאחר שנפטר בן הזוג החוסך, ולמעשה הזכויות הפנסיוניות פקעו עם הפטירה.
בחוק יחסי ממון אין כל הגדרה למונח בן זוג ולעומת זאת החוק מגדיר בן זוג לרבות הידוע בציבור- כבן זוגו.


המצב המשפטי החדש


החוק קובע למעשה כי במועד הפירוד ועם קבלת פסק דין המורה על חלוקה פנסיונית, תבוצע בפועל חלוקה של הזכויות הפנסיוניות על ידי רישומן בקרן הפנסיה. החלוקה תתבצע באמצעות פיצול הזכויות לשתי קופות עצמאיות לכל אחד בני הזוג כך שלמעשה כל צד יהיה רשאי לנהוג בזכויותיו כבשלו.

 

החוק מרפא גם הסכמים ופסקי דין מהעבר ולמעשה ניתן להחילו באופן רטרואקטיבי. משמע שגם בני זוג שכרתו הסכם או ניתן בעניינם פסק דין בשנים עברו, יוכלו להחיל את הוראות החוק על פסק הדין.

 

החוק החדש נותן מענה גם במקרה של פטירת בן הזוג, כך שבן הזוג שנותר בחיים יהיה זכאי לקבל את חלקו מקצבת השארים.

המנגנון להחלת החוק

 

1. יש לערוך חוות דעת אקטוארית בעניין הזכויות הפנסיוניות או לעדכן חוות דעת קיימת.


2. יש לעתור לבית המשפט בבקשה לקבלת פסק דין בהתאם לחוות הדעת.


3. משניתן פסק הדין, יש להעבירו לגוף המנהל את קרן הפנסיה ועליו לרשום הערה על זכויות בן הזוג בהתאם לפסק הדין.


4. הגוף המנהל את קרן הפנסיה מחויב על פי החוק לפתוח חשבון חדש על שמו של בן הזוג לשעבר, ולהעביר לחשבון את הכספים בהתאם לפסק הדין.

 

מדובר באמת במהפכה של ממש שבאה להבטיח לבני זוג שנפרדו שזכויותיהם לא יפגעו.

 

יובהר כי המידע המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי.