הטיסה שלכם התעכבה מעל 8 שעות או התבטלה? הגעתם לדלפקי הצ'ק אין והודיעו לכם כי הטיסה נמצאת בתפוסת יתר (Over Booking) וכתוצאה מכך לא עליתם לטיסה? ייתכן ומגיע לכם פיצוי כספי בהתאם לחוק שירותי תעופה אשר זכה גם לכינוי "חוק טיבי".


המודעות ההולכת וגוברת לזכויות הנוסעים באה לידי ביטוי כבר בחקיקת התקנה האירופאית אשר נכנסה לתוקף בכל מדינות האיחוד האירופאי ביום 18.2.2005, וחוק טיבי למעשה מהווה העתק כמעט זהה לתקנה זו.


תקופת התיישנות על פי חוק זה הינה 4 שנים, ולכן ניתן לדרוש פיצוי גם על מקרים שאירעו החל מיום 16.8.12 - כניסת החוק לתוקף בישראל.


מהם, אם כן, המקרים המזכים את הנוסע בפיצוי כספי על פי חוק טיבי?


עיכוב בטיסה


במידה והטיסה התעכבה מעל שעתיים הנוסע זכאי ל"שירותי סיוע" כדוגמת מזון, משקאות ושירותי תקשורת אך אין זכאות לפיצוי כספי. בנוסף לכך, במידה וכתוצאה מהעיכוב, הטיסה תמריא ביום שלמחרת, על חברת התעופה לשכן את הנוסע בבית מלון (כשהיא זו שאמורה לשאת גם בעלויות התחבורה לבית המלון). יצוין, כי אם הטיסה מתעכבת מעל חמש שעות והנוסע החליט כי הוא אינו מעוניין לטוס (מסיבותיו שלו), הוא רשאי לבקש החזר מלא על כרטיס הטיסה.


ביטול טיסה או איחור בטיסה מעל 8 שעות


טיסה שהתעכבה מעל 8 שעות או לא התקיימה נחשבת כ"טיסה שבוטלה" כהגדרתו בחוק.


כאמור, במידה וחברת התעופה ביטלה טיסה היא חייבת למצוא דרך חלופית להטיס את הנוסע ליעדו או להשיב לו את כספו. כמו כן, חברת התעופה תהיה מחויבת לפצות את הנוסע בפיצוי כספי ללא כל צורך בהוכחת נזק אלא אם כן, נתקיימו אחת מהסיבות הבאות:


• חברת התעופה הודיעה לנוסע על ביטול הטיסה 14 ימים לפני המועד המתוכנן.
• חברת התעופה הודיעה לנוסע על ביטול הטיסה בין 7 ל-14 ימים לפני המועד המתוכנן כשהיא מציעה לנוסע טיסה חלופית במועד ההמראה שאינו עולה על שעתיים מהמועד המקורי, ומגיעה ליעד הסופי לא יותר מארבע שעות מהמועד המקורי.
• חברת התעופה הודיעה לנוסע על ביטול הטיסה 7 ימים לפני המועד המתוכנן כשהיא מציעה לנוסע טיסה חלופית במועד ההמראה שאינו עולה על שעה מהמועד המקורי, ומגיעה ליעד הסופי לא יותר משעתיים מהמועד המקורי.
• הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטה של חברת התעופה; לדוגמא: מזג אוויר, פגם במטוס שהתגלה על ידי היצרן או, אירוע טרור או מצב מלחמתי שבעקבותיו נסגר המרחב האווירי וכדומה.


"אובר בוקינג": רישום יתר


במקרה וחברת התעופה הזמינה יותר נוסעים מאשר מספר המושבים הקיימים במטוס, על נציגי החברה לפנות אל הנוסעים ולחפש מתנדבים אשר יסכימו לוותר על מקומם. במידה וחברת התעופה הגיעה להסכם כלשהו ולפיו הנוסע יוותר על מקומו בטיסה בתמורה לפיצוי מוסכם, חובה עליה להטיס את הנוסע המתנדב בטיסה אחרת או להשיב לו את כספו. במידה ולא נמצאו מתנדבים ונוצר מצב ולפיו נוסע לא יוכל לעלות לטיסה בעל כורחו, במקרה כזה הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי על פי הוראות החוק.


שינוי בתנאי כרטיס הטיסה


אם חברת התעופה שידרגה נוסע, לדוגמא: הנוסע הועבר ממחלקת תיירים למחלקת עסקים, הוא לא צריך לשלם על כך. לעומת זאת, אם חברת התעופה העבירה נוסע ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים או ממחלקת עסקים למחלקת תיירים, עליה להשיב לנוסע 60/80/90% מעלות הכרטיס - תלוי בסוג המחלקה.


כיצד יחושב גובה הפיצוי?


כאמור, הפיצוי בארבעת המקרים נגזר מהמרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד ובהתאם לכללים הבאים:

 

  • אם המרחק הוא עד 2,000 ק"מ גובה הפיצוי הוא 1,290 שקלים.
  • אם המרחק הוא מעל 2,000 ק"מ ומתחת ל- 4,500 ק"מ גובה הפיצוי הוא 2,080 שקלים.
  • אם המרחק הוא מעל 4,500 ק"מ גובה הפיצוי הוא 3,120 שקלים.

יש לך שאלה?

מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

במידה ואירע לכם אחד מהמקרים שתוארו לעיל, אתם רשאים לדרוש פיצוי כספי רטרואקטיבי במידה והתקיימו שני התנאים הבאים: 1. טרם חלפו 4 שנים מיום האירוע 2. האירוע התרחש לאחר 18.6.12 – כניסת החוק לתוקף בישראל.

 

rotbaumlaw.com
 


עודכן ב: 06/08/2014