בכל תקופת חגים, אנחנו מתאספים עם המשפחה הקרובה והרחוקה. כמו תמיד, יש כאלה שכיף לראות ויש שפחות. לפעמים, דווקא בתקופה הזו, אנו מתחילים לחשוב ולהרהר על חיינו: מיהו אותו בן הזוג שנראה בתחילה כה זוהר ונשגב והיום נראה לנו אחרת? של מי המשפחה הזאת שכל היום צועקת? האם בחרתי נכון? עבור מי אני טורחת כל החג והאם אלו הם החיים שאני רציתי ורוצה?


דווקא בתקופות האלה, של חגים עמוסי המטעמים וכל הטוב, אנו מגיעים להחלטות על שינוי והתחלה מחדש. בין אם זה נוגע לחיים הזוגיים ובין אם לעצמנו. כאשר יש לנו ילדים, אנו במרבית הפעמים נוקטים אמצעי זהירות ומפחדים מהשינוי הגדול וכיצד הוא ישפיע על הסביבה שלנו. עם זאת, אנחנו צריכים להבין שכשטוב לנו, טוב גם לסביבה שלנו וכאשר לא טוב לנו, הסביבה שלנו תבחין בזה וגם לה לא יהיה טוב. אם הגענו עם עצמנו להבנה כי טוב לנו בנפרד, יותר מאשר ביחד, לא אחת אנו חוששים איך הילדים יקבלו את זה. דהיינו, איך הם יקבלו את ההחלטה של ההורים להתגרש אחד מהשני, והאם הם יבינו שהגירושים אחד מהשני לא אומרים גירושים מהם.

 

עיקרון טובת הילד - עיקרון על בגירושין עם ילדים


אנו, כהורים, תמיד נראה את טובת הילדים לנגד עינינו, עקרון טובת הילד הינו עיקרון מנחה במערכת המשפט שלנו ולא אחת דובר עליו ורבות נכתב עליו. עקרון טובת הילד עולה בקנה אחד עם טובתו של הילד ואף בענייני משפחה ביהמ"ש ישאל את הילד לרצונו בהתאם לגילו והבנתו. אנו רואים כי לרצונו של הילד ניתן משקל מכריע ובמקרה בו אנו עוסקים, יש לשקול את טובת הילד לטווח הארוך ואף לדבר אתו בגובה העיניים.


לאחר שקיבלנו החלטה כדאי באופן יזום לשבת עם הילדים ולהסביר להם בלשון המובנת להם שאמא ואבא החליטו לגור בבתים נפרדים ואין זה אומר, שהם כבר לא חברים ובטח ובטח שזה לא אומר שהם הפסיקו לאהוב את הילדים. להסביר להם שהם ימשיכו לראות עם ההורים ולחיות איתם, ימשיכו לחגוג איתם ושום דבר רע לא יקרה כתוצאה מהפירוד אלא להיפך. יש לזכור שילדים כמו מבוגרים, צריכים ודאות וביטחון, על כן יש לבהיר להם מה זה אומר כאשר ההורים "מתגרשים" ולא להשאיר אותם באפלה.


יש כמובן, גם להתחשב ברגשות הילדים ולא לבטל התנהגויות קיצוניות מצדם כמו בכי, התקפות זעם או אפטיות אך כמו כן, אין גם צורך לקבל התנהגויות מניפולטיביות ולהיגרר להבטחות תוך חשיבה שאנחנו פוגעים בילדים אז יש לפצות אותם. במקרים שכאלה יש להיוועץ בבעלי מקצוע מתאימים ולא להשאיר את הדבר ולקבל אותו אלא לטפל בו כל עוד הילדים הם צעירים. יש לזכור שלילדים עדיף הורים מאושרים ושמחים עם בני זוג אחרים או ללא בני זוג מאשר בית עמוס מריבות והתנצחויות שפוגעים בילדים לטווח הארוך.