בימים אלו אנו שומעים על משפחות ועסקים רבים הנקלעים למשבר כלכלי. למשבר יכולות להיות סיבות רבות: ירידה במכירות, שיקים חוזרים של לקוחות, סכסוכים משפטיים בין השותפים, ועוד.

מאחורי העסק תמיד עומד בעלים, אשר הונו מושקע בעסק והוא מתקיים מפירות העסק. עם כניסת העסק לקשיים, נמנעת מהבעלים היכולת למשוך משכורת, ומאידך הוא נדרש להזרמת כספים נוספת לכיסוי החובות. במקרים רבים עולה גובה החובות על יכולת ההחזר של הבעלים, והוא נגרר לתביעות משפטיות, הליכי הוצאה לפועל, עיקולים וריביות גבוהות שמגדילות עוד ועוד את החובות עד לסכומים בלתי אפשריים.

כמי שעוסק בקשיים כלכליים וחובות, מגיעים למשרדי בעלי עסקים רבים, וכן בעלי משפחות אשר החובות הכריעו אותם. ההליכים המשפטיים והעיקולים מפריעים להם מאד לנהל בשקט את חייהם הרגילים. לכך מתווספת הירידה ברמת החיים ולעיתים אבטלה.

אז מה עושים? מהו הפתרון שמציע החוק כדי להיחלץ ממעגל החובות – תביעות – הוצאה לפועל – עיקולים?

במדינת ישראל, כמו בכל העולם המערבי, ישנו פתרון למי שחובותיו עולים על נכסיו. הפתרון נקרא פשיטת רגל, והוא מוסדר בחוק מקיף, בתקנות, ובפסיקה של בתי המשפט המטפלים באלפי פשיטות רגל מדי שנה. הפתרון מיועד לאנשים פרטיים, כאשר לחברות יש פתרונות אחרים אשר בהם נדון בפעם אחרת.

החוק קובע כי אדם שחובותיו נוצרו בתום לב (לא בהימורים, בתרגילי עוקץ ובמעשי נוכלות חלילה) ואשר איננו יכול לפרוע את חובותיו, רשאי להגיש לבית המשפט בקשה לפשיטת רגל ובהמשך הדרך לבקש מחיקה של החובות.

לאחר שבית המשפט מאשר את הבקשה, נפסקים כל הליכי ההוצאה לפועל והתביעות, מחודש רשיון הנהיגה שעוכב בהוצאה לפועל, ולא ניתן לנקוט כנגד פושט הרגל בעיקולים, צווי הבאה, עיכוב רשיון נהיגה וכו'. פושט הרגל משלם לקופת החובות תשלום חודשי שנקבע על פי יכולתו הכלכלית, מגיש דוחות חודשיים פשוטים על הכנסות והוצאות משק הבית, ופרט לכך מנהל אורח חיים רגיל ללא איום מתמיד של הליכי הוצאה לפועל.

במהלך הליך פשטת הרגל, מממש נאמן מטעם בית המשפט את נכסי פושט הרגל (אם יש לו נכסים) כאשר נכסים כמו דירת מגורים, מטלטלין, כספי קרן פנסיה ועוד, וכמובן כספי המשכורת, זוכים להגנות שונות על פי חוק. הנאמן בודק את חובות פושט הרגל ובסמכותו לדחות תביעות של נושים אם התבררו כבלתי מוצדקות.

בקצה ההליך, מחכה לפושט הרגל הדובדבן: לאחר מספר שנים של פשיטת רגל (בד"כ 2-4 שנים) רשאי פושט הרגל לבקש מבית המשפט הפטר. לאחר מתן צו הפטר, נמחקים כל החובות שקדמו להליך פשיטת הרגל, והחייב פותח דף חדש ונקי.

ההפטר מהווה למעשה את ההבדל המרכזי בין הליך פשיטת הרגל לבין הליכי ההוצאה לפועל. בעוד שבהליכי הוצאה לפועל ניתן לקבל הגנות זמניות וחלקיות, והחובות הולכים ותופחים עקב הריבית הגבוהה וההצמדה, הרי שבפשיטת רגל ניתן למחוק בסופו של יום את כל החובות בלי קשר לגובהם.

משרדנו מטפל באנשי עסקים, במשפחות, בבעלי חברות שקרסו, ובמקרי מצוקה רבים מכל שכבות החברה. ברוך השם הצלחנו לעזור ללקוחותינו להשתחרר מעולם של הליכי ההוצאה לפועל, של עיקולים וחובות, ולפתוח דף חדש, נקי ומבטיח.


עודכן ב: 14/07/2013