אחת השאלות הנפוצות ביותר בפורומים העוסקים בפיצויי פיטורין, נוגעת לעיכובים ודחיות בקבלת כספי פיצויי הפיטורין. "פוטרתי לפני חודשיים ועד היום לא קיבלתי את הפיצויים, האם תקין"? השאלה חוזרת על עצמה בווריאציות רבות, ועל כן ראוי לדעת ולהבין את התהליך הנדרש לשם קבלת כספי הפיצויים.


תחילה, צריך לומר כי כספי הפיצויים של העובד המפוטר מגיעים בדרך כלל משני מקורות: האחד, מהכספים שנצברו עבורו בקופת הפנסיה שבחברת הביטוח, והשני, ישירות מכיסו של המעסיק.


מאז שנת 2008, קיימת חובה אצל כלל המעסיקים במשק כלפי כלל העובדים במשק, להפריש סכומים שונים לפנסיה עבור העובד, וכן להעביר לקופת הפנסיה חלק מכספי הפיצויים של העובד מדי חודש בחודשו.


חובת המעסיק להפריש כספים לקופת הפנסיה מדי חודש


מאז שנת 2014 ואילך חובת ההפרשה לקופת הפנסיה מסתכמת כך: 5.5% מופרשים משכרו של העובד, 6% מופרשים מכיסו של המעסיק ומנותבים לתגמולים, דהיינו לפנסיה, ועוד 6% מופרשים מכיסו של המעסיק ומנותבים לפיצויים.


ראוי לומר כי ישנם מקומות עבודה שבהם מונהגים הסדרים טובים יותר, בין בחוזים אישיים ובין בהסכמים קיבוציים או בצווי הרחבה, שבהם ההפרשות השונות הן בשיעורים גבוהים יותר. הפרשה בגובה של 8.33% לפיצויים נחשבת להפרשה הגבוהה ביותר, שכן היא משקפת את מקסימום הצבירה האפשרית לפיצויי פיטורין: כדי לחסוך משכורת אחת בשנה, יש לחסוך כל חודש 8.33 אחוזים מהשכר.


ואולם, גם חיסכון של 8.33% מהשכר לאורך כל שנות העבודה לא בהכרח יכסה את מלוא הפיצויים שיגיעו לעובד בעת פיטוריו, שכן אם משכורתו של העובד עלתה במשך השנים, הרי את הפיצויים מחשבים לפי המשכורת האחרונה כפול מספר שנות הוותק, אך את ההפרשות לפיצויים לא מתקנים רטרואקטיבית לאורך השנים.


יוצא, אם כן, שבעת הפיטורין יש לערוך חישוב של הפיצויים ולבדוק כמה מתוכם צבורים כבר בקרן הפנסיה. את ההפרש, היתרה, אמור המעסיק לשלם לעובד מכיסו.


בפועל, תהליך קבלת הפיצויים יכול להימשך אפילו חודשיים


לכאורה, החוק קובע כי המעסיק צריך לשלם את פיצויי הפיטורין מיד עם תום יחסי העבודה בין הצדדים, וגם 15 הימים הראשונים שלאחר מכן אינם נחשבים לימי הלנה. אך בפועל, בפרקטיקה, זה כמעט אף פעם לא קורה. התהליך של תשלום פיצויי הפיטורין יכול לקחת בין חודש לחודשיים, ולעתים אף יותר. לכן צריך לנשום עמוק, להתאזר בסבלנות ובאסרטיביות ו"לנדנד" לחברת הביטוח עד אשר הכסף מגיע לחשבון הבנק שלכם.


בשלב הראשון, על המעסיק לבדוק בקופת הפנסיה מהו הסכום הסופי והמעודכן של הפיצויים שצבור בקופה. לשם כך עליו לקבל מחברת הביטוח ממסמך הנקרא "טופס עזר ל-161" או "טופס הכנה ל-161". בטופס הזה, מגלה חברת הביטוח למעסיק מהו הסכום שהיא מבקשת שיירשם בטופס ה-161 כסכום שצבור בקופתה.


מהו טופס 161?


הסבר קצרצר על טופס 161: זהו הטופס שאיתו ניגשים לפקיד השומה כדי להפיק אישורים על פטור ממס או לחלופין, על גובה המס שיש לנכות מן הפיצויים. לרוב פיצויי הפיטורין פטורים ממס, אך זאת עד לתקרת שכר של כ-12,300 שקלים לשנה. מי שהשתכר יותר משכר זה, צפוי להיות מחויב במס על סכומי הפיצויים אשר עולים על 12,300 שקלים לשנה.


המעסיק הוא זה שעורך את טופס ה-161, חותם עליו ומוסר אותו לידי העובד. בטופס יש לציין במדויק מהו סכום הפיצויים המשולם לעובד, כמה מתוכו מגיע מחברת הביטוח וכמה מתוכו מגיע מכיסו של המעסיק.


עריכת טופס ה-161 עשויה להתארך עד לחודש ימים, שכן המעסיק צריך להעביר לקופת הפנסיה את ההפרשה האחרונה של החודש האחרון, ולהמתין לקבלת טופס ההכנה ל-161 המעודכן.


נוסף על טופס ה-161, על המעסיק לשלוח לחברת הביטוח "מכתב עזיבה" או "מכתב שחרור", שבו מאשר המעסיק לחברת הביטוח כי העובד חדל לעבוד אצלו וכי הוא מבקש לשחרר לעובד את קופת הפנסיה. ראוי לציין ולהדגיש כי מעסיק אשר העביר לחברת הביטוח "מכתב שחרור" בתוך 15 ימים מיום סיום יחסי עובד-מעסיק, יצא ידי חובתו בכל הקשור לתשלום הפיצויים הצבורים בקופה.


ודאו שחברת הביטוח קיבלה מהמעסיק טופס 161 ומכתב שחרור


על כן, כשיש בלבכם ספקות לגבי התהליך של שחרור הפיצויים, השאלה הראשונה שיש לברר בחברת הביטוח היא האם נמסרו לה טופס ה-161 וכן מכתב השחרור.


אם המסמכים הללו כבר מצויים בידי חברת הביטוח, הדרך לשחרור הכספים קצרה. אם לא, יש לחזור אל המעסיק ולדרוש ממנו כי יעביר את המסמכים הללו לידיכם ולידי חברת הביטוח.


עם קבלת טופס ה-161 יש לגשת לפקיד השומה, כאמור, להוציא את אישורי המסים ולאחר מכן להמציא את אישורי המסים לחברת הביטוח ולמעסיק. חברת הביטוח תבקש מכם למלא בקשה לשחרור כספי הפיצויים, בדרך כלל על ידי מילוי טופס של חברת הביטוח, למלא את פרטי חשבון הבנק ולהמתין בסבלנות לכסף. לחברת הביטוח יש 30 ימים על פי חוק להעביר לכם את הכסף מרגע שקיבלה לידיה את כל המסמכים הצריכים לכך.


המעסיק מצדו אמור לשלם לכם את החלק שלו ישירות לידיכם. נהוג לעשות זאת במסגרת תלוש השכר האחרון, כאשר אין מנכים מס הכנסה מהפיצויים, אלא רק בהתאם לאישורי המסים האמורים.


מעסיק אשר אינו מעביר לחברת הביטוח את מכתב השחרור בתוך 15 ימים, ואינו משלם לעובד את חלקו בכספי הפיצויים בתוך 15 ימים, עשוי להיות חשוף לסנקציה של הלנת פיצויי פיטורין. ואולם, מדובר בסנקציה חריפה ביותר שבתי הדין לעבודה אינם נוהגים לפסוק אותה, אלא אם כן מוכח כי מדובר במקרה קיצוני של הלנה מתמשכת מצד מעסיק, שלא שילם פיצויים או לא מסר מכתב שחרור אף שנדרש לכך פעם אחר פעם וסירב מטעמים בלתי מוצדקים.


יש לומר כי אין שום חובה למשוך את כספי הפיצויים מתוך קרן הפנסיה. למעשה, עדיף להשאיר אותם שם ולא לגעת בהם. משיכת כספי הפיצויים מהקופה מרוקנת מהקופה סכומים נכבדים המגיעים לכ-1/3 מן הסך הכולל שבקופה וחבל, כי אתם תצטרכו את הכספים האלה כשתגיעו לגיל זקנה. השארת הכספים בקופה מבטיחה שהם ימשיכו להישאר שם ולצבור ריביות עד שתגיעו לגיל הפרישה.


אז עכשיו, כשאתם מצוידים בהסבר מפורט של כל התהליך, מי נגד מי, כמה ולמה, אתם מבינים שיש כאן לא מעט פרוצדורה והרבה דברים בדרך שלא קורים אלא אם כן גורמים להם לקרות. כעת אתם יכולים לנהל את התהליך ולפנות למי שצריך, בזמן שצריך, ולבקש את כל מה שצריך לבקש כדי לסיים את התהליך בזריזות וביעילות.