החוק הצ'כי העוסק בהסדרת האזרחות הצ'כית שהיה בתוקף עד לסוף שנת 2013 גרם לא פעם למצבים אבסורדים כאשר חלק מבני המשפחה זכאים לאזרחות צ'כית בעוד בני משפחה אחרים, צאצאים לאותם הורים אינם זכאים לאזרחות צ'כית.


כך לדוגמה, צאצא שנולד בישראל לפני 8 במאי 1969 להורה צ'כי והורה שאינו צ'כי לא זכאי לקבלת אזרחות צ'כית בעוד שצאצא שנולד בישראל ב-8 במאי 1969 או מאוחר יותר להורה צ'כי והורה שאינו צ'כי זכאי לקבלת אזרחות צ'כית.

 

ביטול האזרחות הצ'כית לאחר הבקשה לחידושה 


בנוסף, לאורך עשרים השנים האחרונות אנשים רבים יוצאי צ'כוסלובקיה וצאצאיהם, הסדירו באופן חוקי את זכאותם לאזרחות צ'כית ואף נשאו דרכון צ'כי והסתובבו עימו בעולם. בלא מעט מקרים, לעיתים כעבור יותר מעשר שנים, בדרך כלל עם הגשת בקשה לחידוש הדרכון הצ'כי, נאמר להם על ידי הרשויות הצ'כיות כי הם אינם זכאים לאזרחות צ'כית – ואזרחותם, למרות שניתנה בעבר, אינה תקפה מאחר ובזמן הגשת הבקשה הראשונה לאזרחות לא נעשו בדיקות מתאימות על ידי הרשויות הצ'כיות. וכך, אנשים רבים נאלצו למסור הדרכונים הצ'כיים שברשותם ואזרחותם בוטלה. לא היה באפשרותם לטעון כי פעלו בתום לב וטענת ההסתמכות על פעולה של הרשויות הצ'כית לא הועילה להם.

 

החוק החדש וההקלות בתנאי הזכאות לאזרחות


החוק החדש שנכנס לתוקף החל מתחילת ינואר 2014 בא לתת מענה לרוב מצבי האבסורד הנ"ל ולעוד בעיות נוספות. המשמעות היא כי הזכאות לאזרחות צ'כית נפתחה ליוצאי צ'כוסלובקיה נוספים ולצאצאיהם.


להלן עיקרי השינויים בחוק החדש:


• מי שנולד בין 1 באוקטובר 1949 ל- 7 במאי 1969 מחוץ לגבולות צ'כוסלובקיה לאימא או אבא צ'כיים זכאי לקבלת אזרחות צ'כית. זכאות זו ניתן לממש עד סוף שנת 2014 לפיכך מומלץ לפעול במהירות.

 

• מי שאימו צ'כית ואביו סלובקי ואלה התחתנו אחרי 20 ביוני 1947 ולא גרו שניהם בצ'כיה הינו זכאי לקבלת אזרחות צ'כית. החידוש בחוק מאפשר לכל הילדים של אותו מבקש לקבל האזרחות הצ'כית, ואף לילדי הילדים שגילם מתחת לגיל 18.

 

לדוגמה, הסבתא צ'כית, הסבא סלובקי. כתובת המגורים הקבועה האחרונה של הסבא היתה בסלובקיה בטרם עזיבתו את צ'כוסלובקיה. הסבא והסבתא התחתנו בישראל. הבן או הבת שלהם זכאים לקבלת אזרחות צ'כית וכך גם הנכדים שגילם מתחת לגיל 18.

 

• מי שאביו צ'כי ואמו לא סלובקית (לדוגמה – ישראלית) שהתחתנו לפני 20 ביוני 1947 זכאי לקבלת אזרחות צ'כית. החידוש בחוק מאפשר לילדים מעל גיל 18 של אותו מבקש לקבל האזרחות הצ'כית, ואף לילדי הילדים שגילם מתחת לגיל 18.

 

לדוגמה, הסבא צ'כי והסבתא ממוצא פולני. הם התחתנו בישראל בשנת 1946. הבן או הבת שלהם זכאים לקבלת אזרחות צ'כית וכך גם הנכדים שגילם מתחת לגיל 18.

 

יש לך שאלה?

פורום אזרחות הונגרית | צ'כית וסלובקית

 

• אנשים שהיו בעלי אזרחות צ'כית ואיבדו את אזרחותם זכאים לקבלת האזרחות הצ'כית: הכוונה בעיקר לאותם מקרים של אנשים שהאזרחות נשללה מהם או ויתרו על האזרחות בטרם עזיבתם את צ'כיה בתקופת המשטר הקומוניסטי. לא מדובר במקרים של אזרחות שניתנו בשוגג לאור הסכמי אזרחות כפולה של יוצאי אזור הקרפטים שהיה בעבר בשליטת צ'כוסלובקיה.

 

הכותב, עו"ד ערן וגנר, מייסד המשרד "ערן וגנר, משרד עורכי דין" שבין היתר תחום התמחותו הינו הסדרת אזרחות צ'כית, סלובקית והונגרית.