כבר הרבה זמן שלא טוב לכם, ענן שחור עומד בפתח וגם המילה גירושין נזרקה לחלל האוויר, חשוב להיות מוכנים לכל צרה שלא תבוא. גם אם אתם נשואים באושר, תמיד חשוב לדאוג לעתידכם הכלכלי, להיות מעודכנים במצבכם המשפחתי הכלכלי, לדעת מה צברתם בחסכונות ובצבירות הסוציאליות.


במשפחות רבות, מתנהל התקציב המשפחתי על ידי אחד מבני הזוג

 

הוא הדומיננטי, הוא זה שמשלם בדרך כלל את החשבונות, יודע מה קורה בחשבון הבנק ואחראי על ההוצאות המשמעותיות של המשפחה.


פעמים רבות הגיעו לייעוץ במשרדי בני זוג, אשר לא היה להם שמץ של מושג על ההתנהלות הכלכלית המשותפת ונאלצנו בהדרכה ובמאמצים לשחזר את ולהשיג מידע על ההתנהלות הכספית. הכנה וצבירת מידע מראש, תחסוך זמן ובקשות בהליך המשפטי לגילוי מסמכים ופנייה למקום העבודה, לבנקים וגופים כלכליים להעברת מידע.


טלי הגיעה למשרדי, מבולבלת והמומה, לאחר שבעלה הודיע לה באופן נחרץ כי הוא רוצה להתגרש. טלי עבדה כל השנים כסייעת הוראה בחצי משרה, והכנסתה החודשית עמדה על כ- 3,000 ₪ ששימשו "כדמי כיס". למעשה לאורך הנישואין הייתה טלי תלויה לחלוטין בהכנסתו של בעלה וזו שימשה כרכיב מרכזי בהוצאות הבית. בשלב זה ועוד בטרם פרידה, הוריתי לטלי למהר ו"לחטט" בדפי חשבונות הבנקים, בתלושי המשכורת של בעלה ובזכויותיו הסוציאליות ממקום העבודה ולצלם כל מסמך שנופל לידיה.


בדרך כלל, נשלחים דוחות הפנסיה וקופות הגמל פעם בשלושה חודשים ובהם פירוט הצבירות לאותו הרבעון ועד למועד הרבעון, כולל פילוח התשלומים החודשיים, שהועברו לקופה, מועד תחילת צבירת הזכויות והמועד בו הקופה תיפרע. נתונים אלו חשובים ביותר כדי לקבוע מה יהא חלקה של טלי במועד הפירוד – החישוב נעשה ממועד הנישואין ועד למועד הפרידה כפי שיקבע על ידי הצדדים במו"מ או בדרך כלל במועד הגשת התביעה – במידה והחלו הליכים משפטיים. על כן, כשהגיעו הדוחות הרלוונטיים בדואר לכתובת המגורים, היו בידיה של טלי נתונים שעד כה ומשך 15 שנות נישואיה לא היה לה כל מושג לגביהם והיא מעולם לא טרחה לבררם.


אגב, אם היה בן זוגה של טלי עצמאי הייתי מייעצת לה לחפש ולשמור פנקסי חשבוניות מס, כרטסת הוצאות של החברה, דו"חות מרואה חשבון וראיות על הוצאות שנעשו במזומן.


כך היה עם אחת מלקוחותיי אשר חיה עם בעלה

 

שהיה לו עסק להתקנת אלומיניום, ברמת חיים גבוהה, נסיעות לחו"ל וחשבון הוצאות בלתי מוגבל. כשנפרדו טען הבעל כי חיו ברמה ממוצעת והצביע על כך שאפילו לא רכשו דירה אלא גרו בשכירות. למזלה של האישה, היא מצאה בבית את כל קלסרי הנהלת החשבונות של החברה של הבעל ובה ראיות על כך שכל הוצאותיהם שולמו כהוצאות חברה, כולל שכר הדירה המפוארת בה התגוררו ובכך הצליחה לסתור את טענותיו של בעלה בבית המשפט.


במשפחות בהן, המשפחה מתנהלת בתשלומים במזומן, חשוב להראות כי הוצאות קבועות ומשמעותיות, משולמות במזומן וכי החשבון המשותף, אשר נראה תמים, למעשה, איננו משקף את ההוצאות האמיתיות במשפחה.


למשל: אם מוכיחים כי חשבונות החשמל, טלפון, מים וכדומה משולמות במזומן, או שקיים ציוד יקר בבית שאין לגביו תיעוד או לחילופין שיש קבלות המעידות על תשלום במזומן, הדבר מעיד כי ישנה הכנסה נוספת ומשמעותית שאיננה מדווחת בנוסף להכנסה המופיעה בחשבון הבנק, ראיה המשליכה בהכרח גם על טענות לגבי רמת חיים גבוהה מן המוצהר.


במקרה של טלי, לאחר בדיקה ונבירה, הן במסמכים שהיו בביתי והן בתכתובת בדואר האלקטרוני בינה לבין בעלה, גילתה טלי, כי רמת החיים הגבוהה לה הורגלה במשך השנים ואשר מעולם לא טרחה לתהות לגביה, התאפשרה בזכות בונוסים אותם קיבל בעלה במקום עבודתו ואותם הוא צבר בחשבון בנק בחו"ל.


בכספים הללו, השתמש בעלה של טלי למימון החופשות המשפחתיות, להוצאות שוטפות, "לפינוקים", שטלי מעולם לא שאלה כיצד מומנו וכחסכון עבורו ליום סגריר.


לטלי נודע על החשבון הזה במקרה, שכן בעלה שמר את דפי החשבון בקלסר בבית... ואף שלח לה דואר אלקטרוני, חודשים רבים קודם לפירוד בו הוא מתפאר ב"שנה המדהימה" שהייתה לו ובבונוסים הרבים שקיבל מעבודתו. טלי גילתה את המייל הזה במקרה, יחד עם דפי החשבון שנשכחו מאחור והשכילה לעשות שימוש לטובתה באמצעות חוסר הדיסקרטיות של בעלה.


מסמכים אלו עזרו לטלי לסיים את ההליך כולו בהסכם נדיב שהיטיב עמה, הן מבחינת איזון המשאבים כלומר חלוקת הזכויות הכספיות המשותפות והן מבחינת מזונות הילדים, אשר הוכח כי הורגלו לרמת חיים גבוהה. כשכל העובדות והמסמכים שאינם ניתנים לערעור הוצגו בפני בעלה של טלי, התייתר ההליך המשפטי, אשר מלכתחילה היה חסר סיכוי ומסוכן מבחינתו ועודד אותו להגיע להסכם כולל.


לסיכום זיכרו


• אספו מסמכים המעידים על רמת החיים שבה אתם מתנהלים. בת הזוג ובעיקר הילדים, זכאים לשמור על אותה רמת חיים שלה הורגלו במהלך הנישואין. בין השאר רצוי מאוד לשמור על קבלות של רכישת מוצרי צריכה, בעיקר אם אלו נעשו במזומן, חשבונות הבית, חוזי עבודה, חוזי שכירות, הוכחות על חופשות ובילויים.


• הוכחה על רמת החיים, מעידה על רמת ההכנסה ומתוך סכומים אלה יגזרו מזונות הילדים ומזונות האישה – במידה והאישה לא עבדה בעת הנישואין.


• הסכם ממון- ראשית, רצוי במצבים בהם יש חוסר שיווין משמעותי בזכויותיהם הכלכליות של כל אחד מהצדדים, או בנישואין או זוגיות שהם פרק ב', לערוך הסכם ממון, המסדיר את הזכויות אותן צבר כל אחד מהצדדים טרם הנישואין ובמהלכם ומייתר מחלוקות עתידיות במקרה של פירוד.


• מתנות וירושות - גם אם אתם נשואים באושר, חשוב שתבטיחו כי זכויות המגיעות לכם בלבד בעת פירוד, ישארו שלכם. כך למשל, קובע חוק יחסי ממון כי מתנות ו/או ירושה, הן של הצד המקבל אותן בלבד ואינן נכנסות לתוך איזון המשאבים הכולל. ההיגיון לכך פשוט – אלו הם נכסים שלא נצברו במאמץ משותף אלא התקבלו עבור אחד הצדדים בלבד, אישית ועל כן הם שלו בלבד. אז מה עושים כדי להבטיח זכויות אלו?


היה ולא ערכתם הסכם ממון, חשוב לשמור על הפרדה של הכספים הללו משאר הכספים המשותפים ולשמור אותם בחשבון נפרד, שאיננו משמש להוצאות הבית המשותפות. אם ירשתם דירה המושכרת לצד ג' – הפקידו את דמי השכירות בחשבון נפרד השייך רק לכם. רכשתם דירה בכספיי המתנה או הירושה, רישמו הזכויות בדירה בהתאם להשקעתכם היחסית בה.


• ולא פחות חשוב – נכנסתם לתוך תהליך הגירושין, מהרו וערכו צוואה – אם לא תעשו כן וחלילה יקרה לכם משהו בטרם הסתיים ההליך, בן זוגכם הינו היורש החוקי של כל רכושם על פי דין. גם אם לא הספקתם לערוך צוואה אצל עו"ד, כאמצעי הגנה ראשוני וחשוב – ערכו צוואה בכתב ידכם, הנושאת תאריך וחתימה ובו כתבו מפורשות, כי אם תלכו לעולמכם, בן זוגכם לא יירש אתכם וציינו מפורשות מי הם היורשים שלכם ומי יהא אחראי לכספים של ילדיכם הקטינים עד לבגרותם.


כך שמרתם על ביטחונכם הכלכלי הן בעת חייכם ובמקרה חלילה של פטירה.