לאחר כניסת השידורים הדיגיטליים לתוקף (ביוני 2011) לא הייתה אפשרות לקלוט שידורי טלוויזיה באמצעות מקלט אנלוגי ללא תוספת ממיר שידורי טלוויזיה.


למרות זאת המשיכה רשות השידור לשלוח דרישות תשלום ואף הודעות גבייה על ידי משרדי עורכי דין חיצוניים לבתי אב ובתי עסק, שהחזיקו מקלט טלוויזיה ללא ממיר ולמעשה מכשיר הטלוויזיה שברשותם שימש כמוניטור-מסך לשידור סרטי די.וי.די, שידורים מהמחשב וכדומה.


בפסק דין קולנוע חדש שניתן במרץ 2012 קבע בית משפט השלום כי לנוכח הפסקת השידורים האנלוגיים, הרי שמכשיר טלוויזיה שאינו מחובר לממיר כלשהו (יס, הוט, עידן +, ממיר מובנה) אינו בגדר מקלט ואינו מחויב באגרה.


אולם, רשות השידור התעלמה מפסק דין מפורש זה והמשיכה לשלוח הודעות גבייה גם לאזרחים ובתי עסק שטענו בפני רשות השידור כי הם אינם מחוברים לממיר כלשהו. טענת רשות השידור בתגובה לדברים הייתה, כי פסק דין קולנוע חדש הנ"ל הינו פסק דין של בית משפט שלום בלבד ולכן אינו מחייב אותה לגבי כלל הנישומים. כהערת אגב יצוין, כי לטעמי, מלבד היותה של טענה זו חצופה, היא גם אינה נכונה משפטית, מאחר ופסק דין זה הינו פסק דין עקרוני שניתן כנגד רשות ציבורית.


מה אומרת הפסיקה לגבינו? 


בעקבות פסק הדין הוגשה כנגד רשות השידור, תובענה ייצוגית, אשר בעקבותיה הגיעה רשות השידור להסדר והגישה "הודעת חדילה" שפרטיה, בין היתר, הם כדלקמן:


בית אב, בית עסק שיש בידו מקלט טלוויזיה עם ממיר (מובנה, יס, הוט, עידן פלוס) מחויב באגרה, אך מעתה רשות השידור לא תחייב ולא תגבה אגרה מבתי אב/עסק אשר מחזיקים במסך טלוויזיה ללא ממיר דיגיטלי בתנאים המצטברים הבאים:


• כאשר הם אינם מחוברים לכבלים (הוט) או לוין (יס).
• כאשר הם אינם מחוברים לשידורים ואין בידם ממיר עידן פלוס.
• כאשר אין ברשותם מסך שיש בו ממיר מובנה.
• למען הסר ספק, גם אם יש במכשיר הטלוויזיה טיונר אנלוגי והמכשיר עומד בתנאים המצטברים שלעיל, הוא לא יחויב באגרה.


אז מתי הפסיקה נכנסת לתוקף? 
 

המועד הקבוע לפטור האמור, הינו מחודש יולי 2013 (מחצית ב' של האגרה לשנת 2013), כאשר עד ליום 22.9.13 על רשות השידור לפרסם באתר האינטרנט של אגף הגבייה 2 טפסים רלוונטיים וכן כתובת דוא"ל ותא דואר ייעודיים למשלוח הטפסים. הטפסים הם לצורך הקלת החזר תשלום אגרה בין יולי 2011 ליולי 2013 וכן טופס הצהרה על היעדר ממיר.


מה קורה במצב בו כבר נפתחו הליכי הוצאה לפועל?


במהלך השנים פעלה רשות השידור באגרסיביות כנגד חייבי אגרה לכאורה ופתחה כנגדם תיקי הוצאה לפועל. מי שנפתחו כנגדו הליכי גבייה ואין בידיו מסך טלוויזיה עם ממיר דיגיטלי (יס, הוט, עידן +, מובנה) יכול לשלוח לרשות השידור הצהרה כאמור לעיל והליכי הגבייה כנגדו ייפסקו תוך 10 ימים.

 

שילמתי למרות שלא היה לי ממיר, האם אני יכול לקבל החזרים בגין התשלום?  


בהחלט! בהתאם למילוי וחתימה על הטפסים האמורים כאשר החזרי התשלום בגין התקופה יולי 2011-יולי 2013, הינם קצובים בזמן. יש לשלוח את הטפסים חתומים בתוך 135 ימים מפרסומם באתר.

 

כמו כן, גם אם יש ברשותך ממיר דיגיטלי ואתה מוציא אותו מחזקתך אתה רשאי לפנות לרשות השידור ולבקש פטור מאגרה לעתיד.


הטפסים הינם טפסי הצהרה, דהיינו לרשות השידור יש סמכות לשלוח סוקר ולבדוק אם הצהרתך נכונה. אם ההצהרה אינה נכונה אתה עלול לספוג קנסות של אלפי שקלים. מהיכרותי עם רשות השידור הם יעשו כן.


הטפסים דורשים חתימה בפני עורך דין. העלות לכך הינה בדרך כלל מינימלית ברמת ה- 50-150 שקלים.


ולסיום, הדבר החשוב ביותר: מי שלא היה בידיו ממיר דיגיטלי ובכל זאת פעלה כנגדו הרשות בהליכי גבייה ונגרמו לו נזקים יכול לתבוע את רשות השידור על נזקיו.


בהצלחה!


אין לראות באמור לעיל כייעוץ משפטי או כתחליף לייעוץ משפטי.


*ה"פ 7411-09-11 קולנוע חדש בע"מ נ' רשות השידור/המשרד הראשי, פורסם בנבו ובמאגרים אלקטרוניים
*ת.צ 51487-11-12 מה נעים נ' רשות השידור