בשבוע שעבר עברתי הכשרה ייחודית בהליך חדש שנקרא "גירושין בשיתוף פעולה" או באנגלית "collaborative divorce". מדובר לדעתי, במה שצריך להיות המילה הבאה בתחום הגירושין לכל אלו (גם עורכי הדין מביננו) ששבעו מבתי המשפט העמוסים לעייפה.

 

מה משמעות הליך "גירושין בשיתוף פעולה"? 


הרציונל שמאחורי "גירושין בשיתוף פעולה" רואה את הליך הגירושין, בחוכמה רבה יש לציין, כהליך שטומן בחובו משבר רגשי גדול לצד משבר משפחתי, משפטי וכלכלי ומשכיל לטפל בכל אחד מאלה באופן יסודי.


אינני מתיימרת להציג את יסודות השיטה של "גירושין בשיתוף פעולה". עם זאת, אשמח לשים אותה בקדמת הבמה של הגירושין בישראל כיוון שלדעתי היא מהווה שיטה אופטימלית ולא הרבה אנשים מודעים למידה שבה היא יכולה לעזור להם.

 

הליך גישור עם ליווי טיפולי ורגשי 


מדובר בשיטה שלדעתי, לוקחת את הגישור צעד אחד קדימה ונותנת מענה לחסרונות שלו. אני מאוד מאמינה בגישור וחושבת שזו השיטה הכי טובה שיש כיום ליישוב מחלוקות ופתרון סכסוכים. אני חושבת שגישור זו שפה שכולנו צריכים לדבר בה, שפה של אינטרסים וצרכים, בניגוד לשפה שאנחנו לעיתים קרובות כושלים ומדברים בה: שפה של עמדות. שפה של עתיד מול שפה של עבר. עם זאת, אני חשה כשאני מנהלת גישורים רבים שאנשים רבים צריכים עזרה לעבד את מה שקרה ולהתכונן למה שעתיד לקרות וזהו תהליך רגשי הכי קשה שעברו או יעברו במהלך חייהם. לכן, הליווי הרגשי הוא קריטי לתהליך של גירושין. ההליך של "גירושין בשיתוף פעולה" עונה בדיוק על הצורך הזה.

 

במסגרת התהליך מהווה "יועץ הגירושין" בעל הכשרה טיפולית, חלק בלתי נפרד מהתהליך וכך אנשים מרגישים שיש מענה לצורך כל כך חשוב בתקופת המשבר הזו. בזכות התמיכה הזו הם יכולים להגיע להחלטות מושכלות ומשמעותיות בחייהם.

 

הגנה משפטית חד צדדית 


צורך נוסף שההליך של "גירושין בשיתוף פעולה" עונה עליו הוא הצורך בהגנה משפטית חד צדדית. פעמים רבות אנשים חשים שאם אין להם עו"ד משלהם אז אין מי שידאג לזכויותיהם ויגן עליהם. בתהליך של "גירושין בשיתוף פעולה" לכל צד יש עו"ד שמייצג אך ורק אותו ואת האינטרסים האמיתיים שלו.

 

אנשים רבים אינם מודעים לכך, אבל האינטרס שלהם כשהם מתגרשים הוא לא לנהל מלחמות עקובות מדם בבית משפט כי במלחמה, כמו במלחמה, יש רק מפסידים. האינטרס הכי חשוב שלהם הוא להמשיך לפרק ב' בחיים שלהם עם בטחון כלכלי, בריאות, ומינימום נזקים להם ולילדיהם, ולעשות זאת במהירות וביעילות. אף פסיכולוג לא יוכל לתקן את הנזק שתגרמו לילדים שלכם אחרי שנים של מאבקים משפטיים שכמעט תמיד גולשים למאבקים על גבם של הילדים. אף רופא לא יוכל לתקן את הנזקים הבריאותיים שתגרמו לגוף שלכם אחרי שנים של מתח, לחץ וחוסר וודאות שיגרמו לכם מאבקים משפטיים נמשכים. ואפילו לא התחלתי לדבר על הכספים שעולים המאבקים הללו. זה מתחיל מעשרות אלפי שקלים לעו"ד, ממשיך באלפי שקלים של אגרות, חוות דעת וכיוצ"ב, מה שאפשר וחשוב כל-כך לחסוך במשבר כמו גירושין שבו רמת החיים ממילא יורדת כי ההכנסה הקיימת מפרנסת שתי משפחות.

 

עורכי הדין נטולי אינטרסים בתהליך "גירושין בשיתוף פעולה" 


בהקשר של ייצוג ע"י עורכי דין, חשוב לציין שאחד מהעקרונות החשובים של השיטה הוא שעורכי הדין שמייצגים אתכם בתהליך של "גירושין בשיתוף פעולה" אינם יכולים לייצג אתכם בבית המשפט אם התהליך נכשל, וכך מובטח לכם שעורכי הדין נטולי אינטרסים לליבוי השריפות ביניכם אלא להפך – הם שם בשביל לייצג אתכם בצורה הכי הוגנת ואמיתית.


אז אם חשובים לכם הבריאות, הזמן והכסף שלכם, ובמיוחד אם אתם רוצים לשמור על הילדים שלכם אל תפלו לפח שנקרא "תביעות בבית משפט" (שברוב המקרים התביעות נגמרות בהסכמים), תעשו לעצמכם ולמשפחה שלכם טובה ותפנו לדרך הוגנת, מגינה, מהירה ויעילה להתגרש - גירושין בשיתוף פעולה. 


ותמיד זכרו שברגע שיש לכם ילדים אתם לא מפרקים משפחה אלא אתם משפחה שמשנה את הפנים שלה, תמיד תהיו ביחד ההורים של הילדים שלכם ומילדים אי אפשר להתגרש.


ואני מקווה שאוכל לעזור להרבה משפחות ובמיוחד לילדים לעבור את המשבר הזה בהצלחה!