במכתב דרישה ששלחו השבוע עורכי הדין שחר סקברר ונמרוד גרון ממשרד עורכי דין סקברר – גרון, מתוארת פרשה מעניינת, על התנהלות תמוהה של התכנית הפופולרית "צינור לילה" ושל אתר האינטרנט המוכר XOOX שניצלו, על פי הנטען, גמלאי של "ידיעות אחרונות" בשם אבנר מוספי על ידי שימוש אסור בתמונתו.

 

תחילתה של הפרשה בשנת 2001, אז צולם מוספי בהסכמתו לכתבת שער של המגזין "ממון" של "ידיעות אחרונות", אשר כללה את פרסום תמונתו, אגב הבהרה כי מדובר בצילום אילוסטרציה. בתמונה המבוימת, נראה מוספי, כשהוא ממלא צלחות באוכל באופן מוגזם וחזירי, וזאת להמחשת נושא כתבת המגזין, שהיה "חוצפה ישראלית" של התייר הישראלי.

 

אלא שלתדהמתו של מוספי, נודע לו לאחרונה באקראי, כי התמונה פורסמה בדף הפייסבוק של התכנית "צינור לילה", והיא "זכתה" לרייטינג עצום של למעלה מ- 11,000 "לייקים", כ- 500 "שיתופים", ומאות או אלפי תגובות של גולשים.

 

אלא שתחת ההבהרה המקורית שלפיה מדובר בתמונה מבוימת, מצא קהל הצופים והגולשים הבהרה אחרת – הפוכה ולפיה מדובר, כביכול, ב"ישראלי בארוחת בוקר באילת", כאילו מדובר בתמונה אמתית של אדם שנתפס במקרה בעדשת המצלמה כשהוא מתנהג בחזירות של ממש.

 

פרסום ושימוש דומה בתמונה נעשה גם באתר XOOX במצעד ה"תמונות המצחיקות", וגם שם היא זכתה לרייטינג גבוה, וקוטלגה שם לקטגוריה של התמונות הנצפות ביותר באתר.

 

התמונה שזכתה לחשיפה גדולה ולרייטינג גבוה פגעה בפרטיות המצולם

 

באתר זה, תמונתו של מוספי הוצגה ביחד עם תמונות מבישות אחרות, דוגמת תמונה של אדם מוזנח ומלוכלך וחסר שיניים, תמונתן של ארבע נשים שנראות כנשים השמנות בעולם, תמונת אדם מצולם החושף את ישבנו לעבר מצלמת מהירות של שוטר, תמונתה של קשישה שפניה החלו לאבד את צורתם ועוד.

 

כפי שנודע לאלפסי, אתר XOOX גם מוכר את תמונתו, עם ה"הבהרה" המטעה, לכל דורש תמורת תשלום.

 

במכתב הדרישה ששלחו השבוע עורכי הדין שחר סקברר ונמרוד גרון, הם כתבו, בין היתר, את הדברים הבאים: "בפרסום תמונתו של מרשינו באופן שבו פרסמתם אותה, יש בין השאר כדי להשפילו ולבזותו (ולא בכדי התמונה זכתה ועודנה זוכה לרייטינג גבוה), באשר כל צופה סבור כי מדובר בתייר ישראלי שמתנהג בחזירות במלון באילת, עת הוא מעמיס את צלחותיו לעייפה בכמויות בלתי סבירות של אוכל.

 

התנהלותכם כמתואר לעיל, מקימה אפוא למרשנו עילות תביעה כנגדכם, ובהן בעוולה של פגיעה בפרטיות, בעוולה של לשון הרע, ובעוולות מתחום הקניין הרוחני ועשיית העושר ולא במשפט."

 

מוספי דרש, באמצעות עורכי הדין שחר סקברר ונמרוד גרון, כי התמונה תוסר לאלתר מהאתרים. כמו כן, נדרש כל אחד משני האתרים לשלם למוספי סך של 150,000 שקלים, ולפרסם הודעת הבהרה והתנצלות מטעמם.

 

במכתבם, הבהירו עורכי הדין סקברר וגרון, כי ככל שהסכום הנדרש לא ישולם בתוך 7 ימים, תוגש כנגד "צינור לילה" וכנגד XOOX תביעה לבית המשפט השלום, במסגרתה יעמוד מוספי על מלוא הזכויות, הסעדים והסכומים להם הוא זכאי.