על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2009, בישראל אחד מכל שלושה זוגות נשואים מתגרש, כאשר אחת התקופות המובילות מבחינת הסטטיסטיקה של הגירושין היא התקופה שלאחר החגים ובמיוחד לאחר חגי תשרי ופסח.

 

כעורך דין המתמחה שנים רבות בדיני משפחה, אני עד בשנים האחרונות להתרחבות התופעה המכונה "גירושין של אחרי החגים". תופעה המתבטאת בעליה חריגה ודרמטית במספר הזוגות, אשר מיד לאחר החגים פונים ומבקשים לפתוח בהליכי גירושין, או לכל הפחות פונים למשרד לייעוץ לקראת פירוק המסגרת המשפחתית.

 

תקופת החגים הינה, מצד אחד, תקופה שמחה: חופש מהעבודה, בילוי עם בני הזוג והילדים, מפגשים עם חברים ועם המשפחה המורחבת, ביקורים הדדים, סעודות חגיגיות ועוד. אולם בפועל מתברר כי מצבים אלה טומנים בחובם סכנה למערכות יחסים בכלל ולמערכת הזוגית בפרט.

 

התופעה נפוצה בקרב זוגות מכל הסוגים: צעירים, מבוגרים, נשואים חדשים, נשואים וותיקים, זוגות ללא ילדים, עם ילדים בגילאים שונים או זוגות עם ילדים בגירים אשר חווים את תופעת "הקן המתרוקן".

 

כמות הפרידות אחרי החגים הינה כפולה לעומת יתר חודשי השנה

 

תופעת ה"גירושין של אחרי החגים" קיימת בכל העולם. התקופה שבין חג המולד וראש השנה הנוצרית (דצמבר) ועד לחג האהבה (וולנטיינס דיי, בינואר), היא המועדת ביותר לפורענות מבחינת פרידות בזוגיות. כמות הפרידות במהלך תקופה זו הינה יותר מכפולה לעומת הממוצע החודשי ביתר חודשי השנה.

 

התופעה הינה תוצאה של המתח סביב החגים, החגים מוסיפים למערכת הזוגית מתחים ולחצים, מתחים אלה מעצימים בעיות שכבר קיימות אך מודחקות בזמן שגרה ואילו בתקופת החגים רמת המתח עולה וה"סכר" נפרץ בבת אחת.
המתח סביב תקופת החגים נובע ממספר סיבות ביניהן:

 

א. רצונות לא חופפים של בני הזוג לגבי אופן ניצול הזמן החופשי המשותף - לדוגמה, אחד רוצה לטייל בחיק הטבע והשני מעדיף את הבית, המשפחתיות, המסורת.

 

ב. חיכוכים עם המשפחה המורחבת – בתקופת החגים יש יותר מגע עם המשפחה המורחבת, אשר בנוסף לבילוי המשותף הממושך והסעודות רבות המשתתפים, עלול להעלות תסכולים וכעסים רדומים, תחושת מחנק ורצון לפרוץ את המסגרת.

 

ג. חיכוכים בנושא הילדים - הילדים נמצאים בבית, צריך להעסיקם ואי אפשר לנוח בחופשת החג. בנוסף, חיכוכים בין בני הזוג סביב גידול הילדים מתעצמים לאור הבילוי המשותף עם הילדים.

 

ד. קשיים כלכליים - תקופת החגים היא תקופה מאוד יקרה (אירוח, שיפוצים, בגדים, מתנות). זוהי הוצאה גדולה, אשר יחד עם הלחצים הנוספים, עלולה להביא למתחים, מריבות, ולעיתים לפרידה. בחגי תשרי הקשיים הכלכליים גדולים אף יותר כיון שהחגים באים מיד לאחר חופשת הקיץ אשר מהווה גורם לחץ בפני עצמה ומשופעת בהוצאות כספיות.

 

כיצד עוברים את תקופת החגים ללא משברים ומגיעים בשלום (בית) ליום שאחרי? לא כל מריבות ה"חגים" מסתיימות בפרידה. לעיתים מגיעים בני הזוג במטרה לפרק את החבילה אבל לאחר יעוץ משפטי וחשיבה משותפת הם מחליטים לתת למערכת הזוגית הזדמנות נוספת.