סביבה - בדיקה פיזית של סביבת הבניין ובחינת התכנון העתידי, כפי שקיים בוועדה לתכנון ובניה. לדוגמה: האם ייבנו בניינים מסחריים בסביבה, מפעלים, סלילת כבישים עתידית, וכיו"ב.


אופן רישום הזכויות בנכס - בחינה משפטית של הזכויות לרבות זהות בעל הנכס, על שם מי רשומה הקרקע, האם מדובר בקרקע פרטית או קרקע בבעלות רשות מקרקעי ישראל, הידועה בשמה "המינהל", וכדומה.


היתר בניה - יש לבדוק האם ניתן היתר בניה לבניין שטרם נבנה.


בטוחות - בהתאם לחוק המכר על החברה הקבלנית להבטיח את כספי הרוכשים בבטוחות. לדוגמה: ערבות בנקאית, ביטוח, הערת אזהרה. כל בטוחה והמשמעות שלה.


מידע על החברה הקבלנית וחוסן כלכלי - ניתן לקבל מידע ראשוני אודות החברה הקבלנית על ידי הנפקת דו"ח מרשם החברות (ניתן להנפיק דו"ח מקוון דרך אתר האינטרנט של רשם החברות). מומלץ מאוד לברר ולחקור את חוסנה הכלכלי של החברה הקבלנית. בכל זאת, אתם הולכים לשלם המון כסף פעמים רבות עוד לפני שהקבלן "שם בלטה"...


תשאול - תוכלו לקבל מידע רב מתשאול רוכשים שהקדימו ורכשו מאותה חברה קבלנית בפרויקטים קודמים שהסתיימו, למשל: האם הם מרוצים מרמת הגימור, מהשירות, האם הדירות נמסרו במועד, והאם בוצעו תיקונים תוך זמן סביר ולשביעות רצונם (נדיר שאין צורך בביצוע תיקונים כלל).


הטיפים כאמור מובאים ממש על קצה המזלג ואינם מהווים תחליף לייעוץ וליווי משפטי, אשר מומלץ בכל מקרה.


זכרו כי מדובר בהסכם מורכב וארוך, עוה"ד של הקבלן אינו מייצג אתכם למרות שאתם משלמים לו. (על פי ההגבלה בתיקון לחוק, לא יותר מסך של 5,000 שקלים + מע"מ). מומלץ לפנות לעו"ד שתחום התמחותו הינו נדל"ן, יש לו ניסיון בייצוג רוכשים מקבלנים, וקיבלתם עליו המלצה אובייקטיבית.


רכשתם דירה ובנייתה הושלמה, כעת, הקבלן מזמין אתכם למסירה ראשונית. למה יש לשים לב בעת קבלת המפתח (על קצה המזלג)?


1. יש לבצע בדיקה יסודית של הדירה ומערכותיה, כגון: מערכת המים והחשמל. הדרך הבטוחה ביותר היא לתת לאנשי מקצוע כגון מהנדס, חברת בדק, לערוך את הבדיקה, הם מיומנים הרבה יותר, ויערכו עבורכם חוות דעת המפרטת את הליקויים אותה תצרפו לפרוטוקול המסירה.


2. זכרו במהלך שנת הבדק (תקופה של שנה מקבלת המפתח) - בכל פעם שאתם נתקלים בליקוי יש להודיע לקבלן בכתב על מנת שזה יבצע תיקונים במרוכז בתום שנת הבדק, למעט אם מדובר בתיקון ליקוי דחוף.


3. יש לוודא קבלת מכתב החרגה סופי ומוחלט שמחריג את דירתכם מהשעבוד של הבנק המלווה.


4. בשלב זה, בדרך כלל תידרשו להשיב את הבטוחות כגון ערבות בנקאית לקבלן. יש לשים לב כי אם טרם נרשמה לטובתכם הערת אזהרה או במקרה הטוב יותר - בעלות, הבטוחות תימסרנה לנאמן (ולא לקבלן), אצלו תישמרנה בנאמנות עד שתירשם לטובתכם הערת אזהרה או הבעלות על שמכם.


האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בכל מקרה.


מס רכישה


מדרגות מס רכישה אשר מתחדשות מידי שנה, מתחלקות לשני חלקים, רכישת דירה יחידה, לעומת רכישת דירה שאינה יחידה.


להלן המדרגות:


א. דירת מגורים יחידה:


1. על חלק השווי שעד 1,600,175 שקלים חדשים - לא ישולם מס.


2. על חלק השווי העולה על 1,600,175 שקלים חדשים ועד 1,898,005 שקלים חדשים - 3.5%.


3. על חלק השווי העולה על 1,898,005 שקלים חדשים ועד 4,896,615 שקלים חדשים - 5%.


4. על חלק השווי העולה על 4,896,615 שקלים חדשים ועד 16,322,055 שקלים חדשים - 8%.


5. על חלק השווי העולה על 16,322,055 שקלים חדשים - 10%.


ב. דירת מגורים שאינה יחידה:


1. על חלק השווי שעד 4,896,615 שקלים חדשים - 8%.


2. על חלק השווי העולה על 4,896,615 שקלים חדשים - 10%.


בנוסף, במצבים מסוימים ישנן הקלות במס רכישה, בתנאים המפורטים בחוק. למשל: עולה חדש ונכה. כל מקרה ייבחן לגופו וייבדק האם הוא עונה על תנאי החוק.