סיפורנו מתחיל בשנת 2000, עת עלה סרגיי ארצה יחד עם הוריו ואחותו מרוסיה, בהיותו בן 16.


לאחר העלייה, סרגיי, בהיותו נער בוגר, לא הצליח להשתלב בחיים בישראל, חווה קשיים ברכישת חברים והתקשה לראות את עתידו בארץ. בשנת 2002, כאשר בגר והיה עצמאי דיו, החליט סרגיי לשוב לרוסיה ולהתחיל את חייו הבוגרים ברוסיה, מדינה אותה הוא מכיר ובה גדל.


מאז ועד היום, במשך 20 שנים, לא ביקר סרגיי בישראל כלל, וחי חיים מלאים ברוסיה. בשנת 2008 אף נישא סרגיי לאזרחית רוסיה בשם מריה ובשנת 2009 הביאו השניים יחדיו לעולם את ביתם ורוניקה. באותה השנה גם סיים את לימודי האקדמיים וקיבל תואר במתמטיקה ותכנות.


רקע משפטי - סרגיי נחשב משתמט מצה"ל


בשל העובדה כי סרגיי עזב את ישראל מבלי להסדיר את מעמדו מול צה"ל, נוצרה עבורו בעיה לחזור ארצה מבלי שייחשב משתמט ויידרש לשרת בצבא. על כן הגיש בקשה על ידי עורך דין ישראלי, לבקר בישראל ללא חשש ממעצר או הליך משפטי שיחול נגדו, היות שאין בכוונתו לחזור לישראל ולהשתקע בה.


ההליך המשפטי - בקשה לסגירת תיק וקבלת אישור כניסה לישראל ללא חשש


בהליך המשפטי לסגירת תיק המשתמט של סרגיי, שהובל על ידי משרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר, נמצאה הדרך להתגבר על העובדה כי סרגיי אינו עומד בתנאי החוק לקבלת פטור משירות, ולסגור את תיקו. באי כוחו של סרגיי טענו כי אין ספק שסרגיי עזב את ישראל מתוך רצון אמיתי להעתיק את חייו למדינת מוצאו, הרי זו רוסיה, וכן שמעולם לא ראה את ישראל כמרכז חייו, גם כשהיה נער.


העובדה כי חובת השירות הצבאי חלה על כל אזרח ישראלי, גם אם הוא שוהה בחוץ לארץ, הוכרה על ידי המבקשים, אך יחד עם זאת, נתבקשה הבנה והכרה כי במציאות החיים של ישראלים רבים - מרכז החיים אינו נמצא בארץ. הכרה זו אף באה לידי ביטוי בחוק, ומאפשרת פטור למועמדים לפני שירות חובה בשל שלושה חריגים:


1. מועמדים שהם ילידי חוץ לארץ.
2. מועמדים שהם בני מהגרים.
3. מועמדים שהם בני שליחים.


המשותף לשלושת החריגים הללו הוא מבחן אחד הבוחן את מרכז חייו של מבקש הפטור משירות. מטרת מבחן מרכז החיים הוא לאפשר לאזרחים ישראלים שמרכז חייהם אינו בישראל, להישאר לגור בחוץ לארץ ולא לקטוע את רצף חייהם או למנוע את הגשמת מטרותיהם.


באי כוחו של סרגיי טענו כי מבחן מרכז החיים חל גם על מקרהו ולכן יש לאפשר לו להגיע לארץ ללא תיוגו כמשתמט. במקרה שלו, סרגיי היה אזרח ישראלי כשנתיים בלבד לפני יציאתו את הארץ, כך שחי ברוסיה כל חייו למעט שנתיים. בשל כך, אם בוחנים את התקופה הקצרה ורוויית הקשיים של שהייתו בישראל, אין אלא להסיק כי מרכז חייו של סרגיי אינו בישראל, ומעולם לא היה.


סרגיי לא ענה באופן מלא לתנאים לקבלת הפטור, אך באי כוחו ממשרד דקר, פקס, אופיר, הצליחו להוכיח כי מרכז חייו לא בישראל ולא היה בישראל, וכך לקבל את הפטור המגיע לו משירות חובה ולסגור את תיק המשתמט שהיה נגדו. בצורה זו, יוכל סרגיי לשוב לבקר את משפחתו בישראל מבלי שתתעורר כלפיו כל בעיה.


משרד עורכי דין דקר, פקס, אופיר ושות' עוסק בהסדרת מעמד מול משרד הפנים, הגירה לישראל, הגירה לארצות הברית, קבלת אזרחות אירופאית ללא ויתור על האזרחות הישראלית, משפט אזרחי מנהלי ועוד.