זכויותיהם וחובותיהם של עובדתי המדינה מוסדרות בחוק שירות המדינה (משמעת), אשר נחקק בשנות השישים. חוק זה חולש על נושא עובדי המדינה וקובע גם מהי עבירת משמעת שיכול לבצע עובד מדינה.

 

מהי עבירת משמעת? 

הגדרתה של עבירת משמעת היא רחבה. עבירת משמעת יכולה להיות מעשה או התנהגות הפוגעים במשמעת שירות המדינה, התנהגות שאינה הולמת את תפקידו של העובד כעובד מדינה, או התנהגות בלתי הוגנת במילוי תפקידו של העובד. ההגדרה יכולה לכלול מקרים שינועו בין החתמת כרטיסי עבודה באופן פיקטיבי, גניבה ממעביד, שימוש לא מורשה בסמכויות, ועד הטרדה מינית בעבודה.

כאשר מוגשת קובלנה כנגד עובד מדינה, עולה על הפרק שאלת ההשעיה. באופן כמעט מיידי יושעה העובד מעבודתו עד לסיום הבירור המשמעתי ו/או הפלילי בעניינו, זאת לאחר שיקויים שימוע בעל פה שבו יוכל העובד להשמיע את טענותיו לגבי החשדות נגדו, ולגבי השאלה האם יש הכרח להשעות אותו או שניתן להשאירו בעבודתו או בתפקיד אחר באותו גוף.

אך מה הן זכויותיו של העובד בתקופת הביניים?


טחנות הצדק טוחנות לצערנו לאט, ותקופת ההשעיה עשויה להימשך פרק זמן של חודשים ארוכים ולהיות מוארכת מעת לעת... ראשית ממתינים לסיום הליכי החקירה, ולאחר מכן להעברת החומר לרשויות התביעה המופקדות על הגשת כתבי אישום - הן יחליטו האם להעמיד את העובד לדין פלילי. רק לאחר סיום ההליך הפלילי, אשר כשלעצמו יכול להתארך זמן רב, ינקטו הליכי המשמעת כנגד העובד. בינתיים, מצוי העובד בחוסר וודאות ומצבו הכלכלי והנפשי מורע.

 

כמה ישולם לעובד בתקופה הראשונה של ההשעיה? 

אם כן, בתקופה הראשונה של ההשעיה - תקופה של שישה חודשים על פי החוק - תשלום לעובד מחצית ממשכורתו הקובעת (הכוונה היא לכלל הרכיבים הנכללים בחישוב המשכורת לקיצבה, אילו פרש העובד באותו יום לגימלאות). יחד עם זאת, לאב בית הדין למשמעת סמכות להקטין או להגדיל את התשלום. מנסיוני, בקשות המוגשות ע"י עובדים שהושעו להגדלת התשלום לתקופה של מחצית השנה הראשונה להשעיה, נענות על פי רוב בחיוב. בית הדין נוהג להזמין חוות דעת סוציאלית בעניינו של העובד ובהתאם לה מתחשב במצבו הכלכלי, האישי והמשפחתי של העובד, בקביעת גובה המשכורת שתשולם לו בתקופה זו.

 

התחשבות בעובד שהושעה: מותר לבצע עבודות חוץ


קיימת בחוק התחשבות מיוחדת נוספת בעובד שהושעה, בכך שלעובד במצב של השעיה מותר לבצע עבודות חוץ, כלומר עבודות מחוץ לשירות המדינה, בתנאי שלא יבצע עבודה שיש בה ניגוד עניינים עם עבודתו בשירות המדינה. הוא אינו יכול לייצג אנשים כנגד המדינה, או להתקשר בעסקאות מסחריות הנוגעות ליחידה בה עבד בשירות המדינה.

לאחר חלוף שישה חודשים, חוזר המצב לקדמותו, והעובד זכאי לקבל משכורת מלאה.

כך המצב גם אם לבסוף העובד יצא זכאי במשפטו הפלילי ולא הועמד לדין משמעתי, או זוכה בבית הדין למשמעת - תשולם לו יתרת המשכות הקובעת לתקופת ההשעיה.

עו"ד חגית רייזמן - אבודרהם