חייהם של מי שמונו על ידי בית המשפט לענייני משפחה, לאפוטרופוס, הינם סיוט מתמשך. הנטל הבירוקרטי, בנוסף לעומס הרגשי, הופכים ומשנים לחלוטין את חייהם של מי שממונים לאפוטרופוסים. הוצאות כספיות בלתי נגמרות, דרישות להמצאת מסמכים ואישורים על כל פעולה, ביטול כרטיסי אשראי, הקפאת חשבונות בנק, ועוד. בנוסף לקשיים ולחסמים הבירוקרטיים, מי שממונה לאפוטרופוס נדרש להוצאות שונות, להגיש בקשות לבתי המשפט, להגשת דו"חות תקופתיים לאפוטרופוס הכללי, לדיווח על מצבת הנכסים של החסוי, ועוד. אלא שבשנים האחרונות יש חלופה טובה, זמינה, מהירה וזולה למינוי אפוטרופוס: חתימה על ייפוי כוח מתמשך.

 

סחבת בקבלת ההחלטות


משעה שאדם אינו יכול לדאוג לענייניו בעצמו, ואין מי שמוסמך לדאוג להם במקומו, בית המשפט יוכל למנות אפוטרופוס עבורו. בית המשפט יעזר בהמלצת גורמי הרווחה לגבי הצורך במינוי וזהות האפוטרופוס, והאפוטרופוס הכללי אחראי לפקח על האפוטרופוס לאחר שניתן צו המינוי. הליך מינוי האפוטרופוס, אורך, לפי ניסיוננו, כ-3 חודשים, לכל הפחות. בנוסף, מרבית ההחלטות שנדרש האפוטרופוס לקבל, מצריכה את אישור בית המשפט. דבר זה יוצר סחבת בקבלת ההחלטות, סבל לגורמים המעורבים, ולכל בני המשפחה.

 

פגיעה באוטונומיה


האפוטרופוס מחויב לפעול לטובתו של החסוי, בהתאם להחלטות בית המשפט, וללא שיקול דעת. מרגע שמונה אפוטרופוס, לחסוי אין מעמד, וככלל, ההחלטות עשויות להתקבל בניגוד לרצונו. העדפה אישית, אורח החיים של החסוי, אמונתו, צרכיו, מקורות ההכנסה שלו וכו' - הופכים למשניים. כך בדיוק מתרחשת פגיעה באוטונומיה של האדם, ושל משפחתו.

 

אפוטרופסות או ייפוי כוח מתמשך


כיום, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מאפשר לאדם לבחור: מינוי אפוטרופוס ע"י בית המשפט, או ייפוי כוח מתמשך. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם בגיר, הצלול וכשיר לכך, לערוך מסמך משפטי, במסגרתו יבחר את זהות האדם אשר יטפל בעניינינו, ואף יוכל לקבוע את מתווה הפעולות שתתבצענה בענייניו. אותו ממונה (מיופה הכוח) יכול להיות בן משפחה, חבר, מכר או בעל מקצוע - לפי בחירת האדם הממנה. ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף, בתוך ימים בודדים מרגע שבו האדם לא יוכל להבין בענייניו. מסמך זה פותר ועוקף את מנגנון הצורך במינוי אפוטרופוס, מקצר את הזמנים, ושומר על האוטונומיה של האדם, ומשפר את המשך חייה ותפקודה של משפחתו.

 

עורך דין ייפוי כוח מתמשך


וולר ושות’ - משרד עורכי דין, בעלי רקע וניסיון רב בעריכת ייפוי כוח מתמשך. במשך למעלה מ-40 שנה, מתמחה המשרד בתחומי הצוואות, הירושות וייפוי כוח מתמשך. צוות המשרד יוכל ללוות אתכם בכל שלב, באופן המקצועי, הבטוח, הדיסקרטי והנוח ביותר.


עודכן ב: 13/07/2022