עדיף לא להיות חייב לבנקים או לנושים אחרים, אלא שלעיתים בני טובים נקלעים בעל כורחם לסיטואציה זו, מאחר שבמדינתנו קשה להתקיים בכבוד ממשכורת זעומה של שכיר או לנהל עסק עצמאי.


לשמחתנו, לא מדובר בגזרה משמיים, שכן ישנו מנגנון הגנה, במסגרתו, קיימת אפשרות לקבל הפטר מהחובות בתוך שנה וחצי עד שנתיים בעד תשלום סמלי בלבד!


במילים אחרות, בעקבות רפורמה שבוצעה בהליכי פשיטת רגל, עליכם לעבור מספר שלבים בודדים כדי לקבל את ההפטר המיוחל ולמחוק את החובות לחלוטין.


שלב ראשון - עיכוב הליכים מיידי


ניתן להשיג זאת בין באמצעות פנייה לרשם ההוצאה לפועל מיד לאחר הגשת הבקשה לפשיטת הרגל ובין באמצעות פנייה ישירה לבית המשפט בו יתנהל הליך פשיטת הרגל.


שלב שני - מתן צו כינוס


בתוך כחודש עד כשלושה חודשים יינתן עבורכם צו הכינוס, במסגרתו ייקבעו מספר דברים, אשר יעזרו לכם להתנהל בצורה מכובדת בכל התקופה עד לקבלת ההפטר המיוחל. להלן הדברים שייקבעו:


- כל ההליכים נגדכם יעוכבו.


- העיקולים בבנקים ככל שהוטלו, יבוטלו, כך שלא תיפגעו כלכלית.


- העיקול על משכורתכם ככל שהוטל יבוטל, כך שתוכלו לקבל את המשכורת שלכם בצורה סדירה מידי חודש בחודשו ללא כל הפרעה.


- תבוטל ההגבלה על רישיון הנהיגה שלכם ככל שהוטלה, כך שחופש התנועה שלכם לא ייפגע.


- תקבלו אישור לפתוח חשבון בנק ללא עיקולים.


- ייקבע צו תשלומים בהתאם ליכולתכם הכלכלית. למשל, אם אתם תא משפחתי המרוויח סך של כ-10,000 שקלים בחודש ומוציא כ-9,800 שקלים בחודש, דומה כי ייפסק לכם צו תשלומים בסך של כ-200 שקלים.


תיתכן סטייה מסוימת, כך שהסכום שייפסק יהיה קצת גבוה יותר מאחר שלעיתים הגורם שיבדוק את הבקשה יסבור כי יש הוצאות שהן מבחינתו בגדר מותרות שעדיף שישולמו לפשיטת הרגל. מכל מקום, תמיד ניתן להגיש בקשה לשינוי צו התשלומים אם אינו תואם את היכולת הכלכלית שלכם.


- בית המשפט ימנה מנהל מיוחד אשר תפקידו לפקח על הליך פשיטת הרגל ולאזן בין זכויות הנושים לאלו שלכם.


- ייקבע מראש מועד דיון לתקופה שבין שנה וחצי לשנתיים מעת מתן צו הכינוס. המטרה לקבל את ההפטר המיוחל במעמד הדיון כפי שיפורט ויורחב בהמשך.

 

שלב שלישי - התנהלות בתוך ההליך


עליכם לשלם מידי חודש את צו התשלומים שייקבע עבורכם. כמו כן, עליכם למלא אחת לחודשיים דו"ח דו חודשי פשוט למילוי על הכנסות והוצאות ולהעבירו ישירות למנהל המיוחד על מנת שיוכל לבחון את האיזון בין הוצאותיכם והכנסותיכם. כנראה שגם תזומנו אליו לשיחה לפחות פעם אחת על מנת שיוכל להכיר אתכם יותר לעומק.


חשוב לציין שאסור לכם לצבור חובות חדשים כל עוד אתם בהליך. במידה וכן תעשו זאת, בית המשפט עלול לבטל לכם את הליך פשיטת הרגל עקב ניצול לרעה.


בנוסף, אם בית המשפט יגלה שיצרתם את החובות שלא בתום לב (דבר שלא קורה לחייב שיצר את החוב עקב קושי לגמור את החודש), או אז, בית המשפט עלול לבטל לכם את ההליך (הרי ברור לכם שאסור לתת לחייב שעשק או גנב או רימה ליהנות מההגנה שמקנה פשיטת הרגל ועוד בסוף לפטור אותו מחובותיו).

 

שלב רביעי ואחרון ברוב המקרים - הגעה לדיון הכרזה


בשעה טובה ומוצלחת הגיע מועד הדיון, במסגרתו בית המשפט יוכל לאמץ תכנית פירעון ולתת עבורכם הפטר מותנה ואף לעיתים הפטר לאלתר.


בדרך כלל לאור הרפורמה, על פי המלצת כונס הנכסים הרשמי, עליכם לשלם את צו התשלומים בין 54 חודשים ל-56 חודשים על מנת לקבל הפטר לאלתר.


כפועל יוצא, אם שילמתם את צו התשלומים שעומד נניח על 500 שקלים לחודש משך 24 חודשים עד למועד הדיון, יוצא ששילמתם סך של 12,000 שקלים וחסר לכם עוד 30 עד 32 חודשי תשלום.


דומה שבית המשפט ייתן לכם בהמלצת המנהל המיוחד וכונס הנכסים הרשמי הפטר מותנה שיהפוך להפטר לאלתר לאחר שתשלמו את צו התשלומים משך תקופה נוספת בת כ-30 חודשים שתחל ממועד הדיון.


במידה וצו התשלומים עומד על 500 שקלים כמו בדוגמא הקודמת שהבאנו, תצטרכו להוסיף לקופה עוד כ-15,000 שקלים כדי לקבל הפטר לאלתר. כמובן שניתן לשלם את הסכום שייקבע בדיון מיד בסיומו, דבר שייקנה לכם את ההפטר לאלתר בסמוך לתשלום.


לעיתים, בהם החייב חולה מאד או שמצבו הסוציו אקונומי קשה מנשוא, בית המשפט יסכים לתת הפטר לאלתר רק על סמך התשלומים ששולמו עד למועד הדיון, כך שהחייב לא יצטרך להשלים תשלום נוסף.


חשוב לציין ולהבהיר כי ישנם חובות שקשה מאד לקבל בגינם הפטר אם בכלל, והם חובות בגין אי תשלום מזונות או בגין אי תשלום קנסות למדינה.


בסיכומו של דבר, קיים פתרון קל, יעיל ונגיש לכולם כדי לקבל הפטר מחובות.


מומלץ לשכור שירותיו של משרד עורכי דין הבקיא בדיני חדלות הפירעון ופשיטת הרגל בפרט על מנת שהדרך להפטר המיוחל תעבור על הצד הטוב ביותר.


כותב המאמר הינו עו"ד אמיר סטרול שותף ומייסד של סטרול-חלפון, משרד עו"ד, הבקיא בתחום דיני חדלות הפירעון ופשיטת הרגל. מוזמנים לפנות למשרדנו בכל שאלה ועניין בתחום זה ובכלל.