בת ממשיכה הגישה תביעה לפסק- דין הצהרתי לפיו יש להכריז עליה ככזו, ובית משפט קמא דחה את תביעתה, וזאת עוד מבלי שניהל הליך שמיעת ראיות.


משרדינו נטל ייצוגה של המערערת והגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי- לוד, אשר קיבל את בקשת רשות הערעור, כך שפסק דינו של בית משפט קמא- בוטל. התיק הושב לבית משפט קמא לצורך שמיעת ראיות.


המערערת הגישה תובענה לסעד הצהרתי- לפיו על בית המשפט להכריז כי הינה "הבת הממשיכה" במשק, זאת נוכח מסמך התחייבות שנחתם באמצעות אביה המנוח ז"ל ואשתו השנייה אשר אושר על- ידי הגורמים המיישבים, וזאת בהמשך להסכם הגירושין שנערך בין אביה המנוח ז"ל לאימה של הבת הממשיכה- אשר כמובן שאושר וקיבל תוקף של פסק- דין, שם צוין ברחל ביתך הקטנה כי המערערת היא שתהא הבת הממשיכה למשק.


למן המועד האמור, עזבה המערערת את המשק ובכך אפשרה לאביה להמשיך ולהתגורר במשק, ואף להקים משפחה חדשה- כשלמערערת הציפיות וההסתמכות אודות ההתחייבות האמורה, אשר ניתנה לה הן מכוח הליך הגירושין בין הוריה, וכך אף במישור ההסכמי הנוגע להסכם מול המושב.


המנוח ז"ל, אביה של המערערת, הלך לבית עולמו, ובמחטף נעשה ניסיון להוציא צו ירושה ולרשום את כלל זכויות המשק על- שם אישתו השנייה, מעשה שכאמור- לא יעשה.


נבהיר כי החתימה על מינוי הבת הממשיכה הינה התחייבות בלתי חוזרת. על טפסי ההתחייבות חתומים המנוח, אישתו השנייה ואגודת המושב.


יודגש, שמעולם לא הוגשה התנגדות למינוי הבת הממשיכה, ועד לאחר מות המנוח מעולם לא נשמעה מילה וחצי מילה של כפירה, חרטה, או אי הסכמה מכל סוג שהוא למינוי מצד אשתו השנייה של המנוח.


אשת המנוח 'שכחה' כי חתמה על כתב התחייבות הנוגע למעמדה של המערערת כבת ממשיכה.


אשת המנוח הגישה בקשה לסלק התובענה על הסף. מבלי לנהל ההליך, דחה בית המשפט התביעה מטעם הבת הממשיכה.


משרדינו נטל את ייצוגה של המערערת בהליך הערעור ובצעד חסר תקדים, הפך את הקערה על- פיה.


כל מי שעיניו בראשו יודע היטב כי אדם שמוטלת עליו הוראה בפסק- דין תקף (כפי פסק- הדין בענייננו), אינו רשאי ואינו יכול לפטור את עצמו מביצועו. יצוין כי מעצם כריתת ההסכם ואישורו הרי שיש בכך צפיות והסתמכות. אין להעלות על הדעת, כי אשת המנוח תפעל בדרך של "דין עצמי" ותהא מעל החוק, ותחליט שלא לקיים את פסק- הדין, ואת התחייבותה אשר נחתמה מול הגורמים המיישבים.


בית המשפט המחוזי- לוד שמע הצדדים ואכן קיבל את בקשת רשות הערעור, כך שפסק דינו של בית משפט קמא- בוטל. התיק הושב לבית משפט קמא לצורך שמיעת ראיות.