במציאות של היום בו אנו נמצאים ישנם רבים מהעסקים או האנשים הפרטיים אשר אינם יכולים לפרוע את חובם. הדבר הנכון והכדאי ביותר (בחלק מן המקרים) לחייב שכזה הוא הכרזה על פשיטת רגל.

 

 

פשיטת רגל יכולה להיעשות הן ביוזמת החייב עצמו והן ביוזמת הזוכה. החייב אשר אינו יכול לפרוע את חובותיו לנושיו רשאי להגיש בקשה לפתיחת הליך ולקבלת הפטר מחובותיו. כמו כן גם נושה יכול להגיש בקשה לבית משפט להכריז על אדם כלשהו כפושט רגל.

 


במאמר זה נעסוק בדרך בה יכול לנקוט החייב על מנת לפשוט את הרגל ו/או לקבל הפטר מחובותיו ובכך לאפשר לזוכים/ נושים להתחלק באופן שווה בנכסיו של החייב ו/או לאפשר לחייב שנקלע לקשיים כלכליים ואינו מסוגל לפרוע את חובותיו לפתוח "דף חדש" בחייו הכלכליים, על ידי קבלת הפטר מן החובות.

 


לשם בקשה לפשיטת רגל ישנם כמה תנאים שהחייב צריך לעמוד בהם:

 

א. 1. חובותיו של החייב אינם נופלים מ 17,481 ₪.

 

ב. 2. החייב יצרף לבקשתו תצהיר דו"ח מאומת בתצהיר ובו בין השאר, פרטים על נכסיו, הכנסותיו, הוצאותיו וחובותיו שלו ושל בן זוגו, ילדיו הקטינים וילדיו הבגירים הגרים עמו.

 

ג. 3. החייב יצרף לבקשתו כתב ויתור על סודיות.

 

ד. 4. החייב יסביר את טענותיו מדוע אינו מסוגל לשלם את חובותיו.

 


בקשה של חייב לפשיטת רגל תוגש על ידי המבקש בהתאם לתקנות פשיטת הרגל, תשמ"ה – 1985, בצירוף כל המסמכים הנדרשים.

 


לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט בודק האם כדאי ומוצדק להוציא לפועל את פשיטת הרגל.

 


במידה והבקשה מוצדקת, בית המשפט רשאי להוציא צו כינוס על נכסיו של פשוט הרגל, משמעות של צו זה הינו הקפאת כל ההליכים המשפטיים של החייב למשך 6 חודשים ותחילתו של תהליך פשיטת הרגל.

 


לאחר מתן צו הכינוס, נושה של החייב אינו רשאי עוד לפתוח בתובענה או בהליך משפטי נגד החייב, אלא ברשות בית המשפט.

 


כל תביעה שהוגשה לפני מתן צו הכינוס תועבר על ידי הנושה לכונס הרשמי כ"תביעת חוב".

 


בשלב זה בית המשפט רשאי להטיל על החייב מגבלות שונות לרבות איסור יציאה מהארץ.

 


בשלב הבא מתחיל תהליך כינוס נכסיו של החייב על ידי הנאמן. משמע, נכסיו של החייב מועברים לחזקתו של הנאמן שתפקידו הוא לתרגם את הנכסים לכסף מזומן שישמש להחזר חלקי לפחות של החובות.

 


בשלב האחרון של ההליך, מקבל החייב "הפטר" מבית המשפט הפוטר אותו מכל חובותיו ומאפשר לו התחלה נקייה וחדשה בחיים.

 


יש לציין ולהדגיש כי כל חוב חדש של החייב בין מתן צו הכינוס ועד למתן ההפטר יכול לגרור לביטול פשיטת הרגל, לכן חשוב מאוד להימנע מחובות חדשים.

 


משרדו של עו"ד אוהד לוי הינו משרד העוסק רבות בתחום פשיטת הרגל, משרדנו ילווה אותך החל משלב איסוף המסמכים, הגשת הבקשה לפשיטת רגל, עיכוב הליכים בהוצאה לפועל, ועד ההפטר המוחלט בהליך פשיטת הרגל.

 


 

 


 


עודכן ב: 08/10/2018