בהתאם חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, כל אדם שעבר את גיל 18, אשר מוגדר ככשיר משפטית וצלול בדעתו רשאי לערוך צוואה, ובה לקבוע מי יהיו יורשיו וכיצד יחולק ביניהם רכושו לאחר פטירתו. במידה ואדם נפטר מבלי שהותיר אחריו צוואה, רכושו יחולק לפי חוק הירושה.

 

מהן האפשרויות להכנת צוואה מחייבת ותקפה?

 

ישראלים רבים צוברים במהלך חייהם נכסים מסוגים שונים ובכלל כך נכסי מקרקעין, ניירות ערך, כספים וזכויות כלכליות שונות. האופציה היחידה של אדם לקבוע עוד בחייו כיצד יחולק רכושו לאחר פטירתו היא על ידי הכנת צוואה תקפה ומחייבת. במסגרת צוואה יוכל אדם כשיר משפטית וצלול, לקבוע באופן ברור ומפורש באיזה אופן יחולק רכושו לאחר פטירתו, ובכך למנוע חילוקי דעות וסכסוכי ירושה עתידיים. יובהר כי הצוואה נכנסת לתוקף אך ורק לאחר פטירת המצווה.

 

בהתאם להוראות חוק הירושה ניתן לערוך צוואה שתהיה מחייבת ותקפה באחת מארבע דרכים. אפשרות אחת היא על ידי עריכת צוואה בכתב יד שכוללת את תאריך עריכתה של הצוואה ואת חתימת המצווה. אפשרות שנייה היא עריכת צוואה בעדים שנעשית כאשר המצווה מצהיר בפני שני עדים שמדובר בצוואתו ולאחר שהוא חותם על המסמך בנוכחותם.

 

אפשרות שלישית להכין צוואה תקפה היא באמצעות הגשתה בפני רשות, כלומר על המצווה להצהיר בפני גורם רשמי שהוא מבין את תוכן הצוואה וכי אכן מדובר בצוואתו. כדי להעניק לצוואה כזו תוקף מחייב, המצווה יצטרך להגיש את צוואתו בפני שופט או רשם בית משפט, דיין בבית דין רבני, ראש רשות מקומית, נוטריון או רשם ירושה.

 

אפשרות נוספת לעריכת צוואה תקפה ומחייבת רלבנטית אך ורק לאדם במצב של גסיסה על ערש דווי. אדם גוסס רשאי למסור את צוואתו בעל פה בפני שני עדים. צוואה מסוג כזה מכונה "צוואת שכיב מרע". ב"צוואת שכיב מרע" העדים מחויבים להעלות את תוכן הצוואה על הכתב, לרשום את התאריך שבו היא ניתנה מפיו של המצווה ואת נסיבות עריכתה. העדים מחויבים להגיש "צוואת שכיב מרע" בהקדם האפשרי לרשם הירושה. יובהר כי "צוואת שכיב מרע" תתבטל במצב שבו המצווה נותר בחיים לתקופה של יותר מחודש ממועד מסירתה לעדים.

 

ייפוי כוח מתמשך - למה הוא נועד?

 

המחוקק הישראלי אמנם קבע שאדם יהיה רשאי להחליט איך רכושו יחולק אחרי פטירתו באמצעות צוואה, אך לא התייחס למצב שבו אדם בגיר מאבד את כשרותו המשפטית באופן שבו הוא אינו מסוגל להחליט בעצמו בענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים. הדברים נכונים עד לכניסתו לתוקף של תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

 

עד לכניסת התיקון לתוקף, מי שקיבל את כל ההחלטות עבור אדם שאיבד את יכולתו לקבל החלטות ביחס לרכושו, בריאותו ואורח חייו היה אפוטרופוס שמונה לו ע"י בית המשפט. ייפוי כוח מתמשך נותן מענה למצב שבו ההחלטות שקיבל האפוטרופוס לא עולות בקנה אחד עם רצונו של האדם שמונה לו אפוטרופוס, בכל הקשור לניהול ענייניו הרפואיים, הרכושיים והאישיים.

 

כך תקבעו איך ינוהלו ענייניכם בעתיד כאשר לא תהיו כשירים להחליט בהם בעצמכם

 

על ידי חתימה על ייפוי כוח מתמשך, כל אדם בגיר, שמוגדר כשיר משפטית וצלול בדעתו יכול לקבוע מראש כיצד ינוהלו ענייניו האישיים, הרפואיים והרכושיים אם וכאשר חלילה יגיע למצב שאינו כשיר עוד לקבל החלטות בתחומים אלה באופן עצמאי.

 

בייפוי הכוח המתמשך הממנה רשאי לקבוע אם להעניק למיופה הכוח סמכות גורפת לקבל החלטות על סמך שיקול דעתו, לקבוע עבורו קווים מנחים מראש או לחילופין לקבוע באופן מפורט ומפורש איך יתנהלו ענייניו האישיים, הכספיים והרפואיים.

 

כמו כן, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך הממנה רשאי להחליט שאדם אחד יהיה מיופה כוח ביחס לכלל ענייניו או לקבוע מיופה כוח אחד לתחום הרכושי, מיופה כוח אחר לתחום האישי ומיופה כוח שלישי לתחום הרפואי.

 

כיצד עורכים בפועל ייפוי כוח מתמשך?

 

ייפוי כוח מתמשך נערך על ידי עורך דין אשר הוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כוח מתמשך, וזאת לאחר שעבר הכשרה מתאימה. חשוב להקפיד שעורך הדין שמכין את ייפוי הכוח המתמשך יהיה אובייקטיבי, ניטרלי ונעדר כל נגיעה אישית למסמך ולממנה. בטרם החתימה על ייפוי הכוח המתמשך עורך הדין מחויב לבחון האם הממנה כשיר מבחינה משפטית, כלומר צלול בדעתו ומודע למשמעות קביעותיו בייפוי הכוח המתמשך.

 

לאחר שעורך הדין סיים לערוך את ייפוי הכוח המתמשך, מיופה הכוח יוזמן לחתום על המסמך ולאשר בפני עורך הדין בכתב שהוא מסכים למינויו כמיופה כוח וכן לתוכן ההחלטות אשר נקבעו במסמך.

 

מתי ייכנס ייפוי כוח מתמשך לתוקף?

 

אחרי שייפוי כוח מתמשך נערך ונחתם כדין, הוא יועבר לבדיקת האפוטרופוס הכללי שייבחן אותו ויאשר אותו בכפוף לעמידתו בתנאים המחייבים. בניגוד לייפוי כוח רגיל שנכנס לתוקף עם חתימת הממנה, ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף רק אם נקבע על ידי רופא מומחה בתחום הגריאטריה או על ידי איש מקצוע אחר כפי שנקבע על ידי הממנה מראש, כי הממנה אינו כשיר לקבל החלטות באופן עצמאי.

 

ההמלצה לאדם שמעוניין לערוך ייפוי כוח מתמשך היא לפנות לעורך דין מיומן, מקצועי ומנוסה בעריכת ייפוי כוח מתמשך. עורך הדין ילווה את הממנה בתהליך, יעניק לו ייעוץ לפי הצורך, יבהיר לו את המשמעות המעשית והמשפטית של כל אחד מהסעיפים בייפוי הכוח המתמשך ויסייע לו לשקף בו את רצונותיו באופן אותנטי.


עודכן ב: 22/12/2021