לאחר לכתו של אדם אין הוא יכול לקחת עמו רכוש לעולם הבא, חוק הירושה בא לעשות לנו סדר בעניין, במקרים בהם לא השאיר המנוח צוואה.

 

חוק הירושה התשכ"ה – 1965 הינו פעולה משפטית המתייחסת להעברת רכוש הנפטר ליורשיו.

 

על פי החוק, היורשים הינם אנשים הקשורים למנוח בקשר דם או אחר ומעצם הקשר וטיבו קמה להם הזכות לרשת אותו במותו.

 

תפקידו של חוק הירושה לקבוע כאמור מהו סדר הקדימות ליורשי המנוח מבחינת קרבה משפחתית והוא מחולק לפי סדר העדיפויות שקבע שלושה ענפי ירושה, על פיהן תחולק ירושת המנוח (במקרה בו אין צוואה כאמור לעיל) כאשר ניתן לרשת רק במדרגה אחת ואין חשיבות למספר היורשים באותה מדרגה כלומר אם קיימים יורשים בענף הראשון הם יורשים את כל העיזבון ובאין יורשים בענף הראשון וקיימים יורשים בענף השני, הם יהיו אלה אשר ירשו את כל העיזבון וכך אף במעבר לענף הבא.

 

ענף ראשון – ענף צאצאים – ענף זה מתייחס לילדיו נכדיו וניניו של המוריש

 

ענף שני – הורים וצאציהם– מתייחס להוריו של המוריש אחיותיו ואחיו ואפילו ילדיהם.

 

ענף שלישי- סבים וסבתות – מתייחס להורי ההורים של המוריש דודיו ובני דודיו.

 

יודגש כי בהיעדר צוואה שמגדירה בדיוק מהו רצונו של המוריש, על פי חוק הירושה לבן /בת הזוג של המוריש מעמד מיוחד כאשר בן או בת הזוג יורש עם כל ענף, אולם חלקו בירושה בהיעדר צוואה, שונה מענף לענף.

 

זכות הירושה מוכרת בכל התרבויות בעולם ומפורשת באופנים שונים. אף בדין העברי מוכרת ומושרשת זכות הירושה.

 

הדין הישראלי מכיר בשתי דרכים בהן ניתן לרשת אדם שהלך לעולמו:

 

האחת- על פי דין (חוק הירושה). והשנייה – ירושה על פי צוואה.

 

אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה חוקית, יורשיו על פי דין ייקבעו על פי הוראות חוק הירושה. יורשים על פי דין עשויים להיות כל אותם האנשים אשר נחשבים לקרובי משפחתו של המוריש כהגדרת חוק הירושה, ובכלל זאת, בני זוג, צאצאים והורים. כאשר קרובי המנוח יורשים לפי סדר קדימות הקבוע בחוק הירושה היינו ביחס לאופן חלוקת הירושה וביחס ל"כמות" הירושה.

 

במקרה שבו אדם נפטר ואין לו קרובי משפחה המדינה היא זו שיורשת את עזבונו של אותו אדם, ומשום כך, אדם שאין לו קרובי משפחה ומעוניין כי עזבונו יחולק לאחר מותו לאנשים אחרים כראות עיניו, חייב לערוך צוואה.

 

לסיכום במידה ותרצו לחלק את עיזבונכם בצורה אחרת מזו המנויה בחוק הירושה ו/או במידה ואין לכם יורשים להעביר אליהם את עיזבונכם בדרך של ירושה, ו אינכם רוצים שעיזבונכם יועבר למדינה בנסיבות אלו, כדאי ואף רצוי להתייעץ עם עו"ד הבקיא בענייני ירושה ובמידת הצורך אף יוכל לסייע לכם בעריכת צוואה.

 

 

עו"ד ומגשר גיא שצברג עוסק בעריכת צוואות 

 


עודכן ב: 26/08/2019