עיסוק ספורטיבי חובבני או מקצועי בגלישה מספק לעוסקים בו עניין והנאה רבה, מדרבן אותם לצאת לים ואף מוסיף לחייהם ריגוש ומשמעות שלא חוו קודם לכן. במדינה כמו מדינת ישראל שבה רצועת החוף משתרעת על פני כ-190 קילומטרים, אשר מתוכה רק 50 קילומטרים סגורים בפני הציבור, גלישה היא אחת הפעילויות הספורטיביות האטרקטיביות, המומלצות והמהנות ביותר.


דווקא בתקופת משבר הקורונה שמלווה אותנו כבר זמן רב, נראה שהאפשרות לעסוק בגלישה מעניקה לאנשים רבים הזדמנות להפחית את רמות הסטרס שלהם תוך עיסוק בפעילות ספורטיבית מאתגרת ומהנה.


לצד היתרונות הרבים של ספורט הגלישה לסוגיו, חשוב לזכור כי קיימות גם שלל סכנות עבור גולשים שיוצאים לגלוש בים הפתוח. גולשי גלים, גולשי רוח וגולשי סאפ עלולים להיפגע בתאונות ימיות מסוגים שונים שכוללים בין היתר תאונות עצמיות, תאונות התנגשות בין שני גולשים או בין גולש ובין רוכב אופנוע ים, תאונות התהפכות עם גלשן רוח או גלשן סאפ ועוד אינספור סוגי תאונות ימיות.


מאחר שהגלים במדינת ישראל אינם נחשבים לטובים ביותר לגלישת גלים, לעיתים קרובות הגולשים נוטים להצטופף באזורים מסוימים שבהם קיימים תנאי גלישה טובים יחסית. הצפיפות והדוחק בשילוב עם גלישה במהירויות גבוהות וראות לקויה עשויים לגרום לתאונות גלישה מסוכנות אשר עלולות להוביל לפציעה קשה ואף למוות.


פיצויים מכוח פוליסת תאונות אישיות לתלמידים


אם אדם נפגע כתוצאה מתאונת גלישה עומדות בפניו מספר אפשרויות לצורך קבלת פיצויים עבור הנזק שנגרם לו בעקבות התאונה. אם גיל הגולש שנפגע הוא מתחת ל-18, הרי שהוריו יוכלו להגיש בשמו תביעה מכוח פוליסה לביטוח תאונות אישיות לתלמידים. הורים רבים אינם מודעים לעובדה שבפוליסה התלמידים מבוטחים בגין פגיעה שנגרמה להם בעקבות תאונה שאירעה במהלך כל פעילות שהיא, במשך 24 שעות ביממה, לרבות אחרי שעות הלימודים וללא כל קשר ללימודים, במדינת ישראל ומחוצה לה - וכל זאת בתנאי שהילד לומד במוסד חינוכי.


חשוב להדגיש כי הפיצוי מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים אינו מותנה בהוכחת אשמה או רשלנות של גורם כלשהו, אלא די בהתרחשות תאונה כדי לזכות את הנפגע בפיצוי לפי דרגת הנכות שנקבעה לו, וזאת גם במצב שבו הנפגע בעצמו גרם לנזק שלא במתכוון ולענייננו - גם בתאונת גלישה עצמית שנבעה מטעות אנוש או בשל כל סיבה אחרת. אם חברת הביטוח דחתה את התביעה, ניתן להגיש תביעה לבית המשפט. לתביעה יש לצרף חוות-דעת של מומחה רפואי אשר בדק את הקטין וקבע את דרגת הנכות הקבועה שלו בעקבות התאונה.


פיצויים מכוח ביטוח תאונות אישיות


אדם שביטח את עצמו בביטוח תאונות אישיות יוכל לקבל מחברת הביטוח פיצויים לאחר שנגרם לו נזק עקב תאונת גלישה. פוליסות הביטוח לרוב כוללות כיסוי ביטוחי למקרה מוות, כיסוי בגין נכות קבועה, אשפוז עקב תאונה, הוצאות נלוות במהלך האשפוז, פיצוי למצב סיעודי שנגרם בעקבות תאונה, שברים ועוד. לרוב, חברות הביטוח דורשות מאדם שעוסק בגלישה תוספת תשלום לרכישת כיסוי ביטוחי גם ביחס לתאונות שעלולות להתרחש במהלך פעילות ספורט אתגרי דוגמת גלישת גלים, גלישת רוח ועוד.


הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות מכוח פקודת הנזיקין


אדם שנפגע במהלך פעילות גלישה עקב רשלנות של צד שלישי יוכל להגיש נגדו תביעת פיצויים מכוח פקודת הנזיקין. הפיצוי ייפסק לנפגע בכפוף להוכחת יסודותיה של עוולת הרשלנות בבית המשפט. לשם כך, הנפגע יצטרך להוכיח כי הגורם המזיק, שעשוי להיות גולש אחר, מדריך גלישה, רוכב אופנוע ים ועוד, הפר את חובת הזהירות שהוא חב כלפיו וגרם לו נזק. בית המשפט ייבחן גם קיומו של קשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק שנגרם לנפגע.


אם יוחלט שהגורם המזיק אכן גרם באשמתו להתרחשות התאונה, בית המשפט ייבחן את חוות הדעת הרפואית בעניינו של הנפגע, ייקבע מהם הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה, ויחייב את הגורם המזיק לפצותו בגינם.


תאונה בין רוכב אופנוע ים ובין גולש גלים


פסק הדין בתיק א 124975/00 עוסק באדם שגלש באמצעות גלשן גלים בחוף ים במרכז הארץ אשר הגיש תביעת פיצויים נגד אדם שרכב באותו הזמן על אופנוע ים ופגע בראשו. הגולש טען כי נהג אופנוע הים התרשל כלפיו ולכן מחויב לפצותו על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה.


מנגד, רוכב אופנוע הים טען כי לא פגע כלל בגולש ולחלופין טען כי אין להטיל עליו כל אחריות מאחר שרכב על אופנוע הים בחוף מוכרז ומוסדר ואילו הגולש גלש בחוף בניגוד להוראות.


לאחר שהשופט בחן את כלל העדויות והראיות הוא קבע שהגולש הצליח להוכיח שהרוכב אכן היה מעורב בתאונה ופגע בראשו. עוד נקבע כי קיימות די ראיות שמצביעות על כך שאופנוע הים והגלשן היו סמוכים מאוד האחד לשני זמן קצר לפני שהגולש נפגע.


לפי קביעת השופט, אם רוכב האופנוע היה סורק היטב את השטח הסמוך אליו, הוא היה מבחין בגולש ובמסלול התקדמותו לעברו ומאחר שלא עשה זאת, נקבע שהוא נושא באחריות לתאונה. עם זאת השופט ייחס אשם תורם לגולש ששהה במקום שלא נועד לגלישה אלא לשייט וקבע שהאחריות לתאונה תתחלק בין הצדדים שווה בשווה.


לאחר שבחן את חוות הדעת הרפואיות בעניינו של הגולש ואת השפעת הפגיעות על תפקודו, השופט קבע כי אמנם נזקיו של הגולש מסתכמים בסך של 180 אלף שקלים, אך מאחר שיוחס לו אשם תורם בשיעור של 50%, נקבע כי רוכב אופנוע הים ישלם לו פיצויים בסך של 90 אלף שקלים.


התנגשות בין גולש רוח ובין מתרחץ בים


בתיק ת"א 35751-02-12 נערך דיון ביחס לתאונה שאירעה בשנת 2005 כאשר גבר שהיה במים בסמוך לחוף הים בחיפה נפגע קשות עקב התנגשות של גלשן רוח שהיה במים באותה העת. בעקבות התאונה האיש נפגע בראש ובפנים, בלסת, באף, בשיניים, באוזניים, בבית החזה, בגב, בידיים ובצוואר. האיש הגיש תביעה נגד העירייה, המבטחת שלה והגולש שפגע בו. מקרה זה הסתיים בפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין.


אדם שנפגע במהלך גלישה בים בשל תאונה עם רוכב אופנוע ים, בתאונה עצמית עקב הימצאות סלעים במים או עקב כל סיבה אחרת, רשאי להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות נגד העירייה כמחזיקת החוף, בעלת השליטה בו ומפעילתו אשר חבה בחובת זהירות כלפי המתרחצים והגולשים בחוף.

 

מעבר לחובתה החוקית של העירייה להתקין שילוט בחופים מוכרזים, היא מחויבת גם להציב שלטי הכוונה בולטים בחוף ביחס לסיכונים וסכנות המצויים בו ובסביבתו וכדי למנוע בלבול בין קווי גבול שתוחמים חופים מוכרזים ומפרידים בינם ובין חופים בלתי מוכרזים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

עירייה שהפרה את חובת הזהירות שלה כלפי המתרחצים והגולשים והפרתה גרמה להם נזק, תהיה מחויבת לפצותם. ראשי הנזק המקובלים בתביעת פיצויים בגין רשלנות הם הפסדי שכר שנגרמו לנפגע בעבר, אובדן כושר השתכרות, כאב וסבל, עזרת צד שלישי והוצאות רפואיות ואחרות.