לאחרונה, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע עסק בתביעת פיצויים שהגישה עובדת שהתפטרה עקב התעמרות בעבודה. במקרים מסוימים, עובדים שהתפטרו זכאים לקבל פיצויי פיטורים כאילו פוטרו, זאת אם הנסיבות שבגינן התפטרו עונות על הגדרת התפטרות בדין פיטורים לפי החוק. למשל, אם עובד מצליח להוכיח כי חווה התעמרות בעבודה ועל רקע כך התפטר, הוא יכול לקבל מהמעסיק פיצויי פיטורים כאילו פוטר, מכיוון שמדובר בתנאים שבהם לא ניתן לחייב אותו להמשיך לעבוד.


במקרה זה, אישה שעבדה בחדר כושר טענה כי המעסיק שלה התעמר בה באופן חוזר ונשנה, והיה קורא לה בשמות גנאי מול אחרים באופן שהשפיל אותה. לדבריה, גם שותפתו של המעסיק שניהלה עמו את חדר הכושר הייתה שולחת לה הודעות שמנוסחות באופן בוטה ופוגעני. לפיכך היא עתרה לקבל פיצויי פיטורים בעקבות התפטרותה.


מנהלי חדר הכושר הגישו תביעה נגדית וטענו כי העובדת גרמה לעסק נזק כספי


בתגובה לתביעתה של העובדת שהתפטרה, מעסיקיה הגישו תביעה נגדית וטענו כי היא זאת שחייבת להם כסף, ולא הפוך. לדבריהם, במשך כמעט חודש העובדת לא התייצבה לעבודה, לא הודיעה על ההיעדרות או הסבירה אותה והתחמקה מהניסיון ליצור עמה קשר. הם טענו כי ההיעדרות הממושכת גרמה לנזקים כספיים לחדר הכושר והיוותה הפרה של הסכם העבודה.


לאחר ששלחו לה מכתב וטענו כי נעדרה מהעבודה ללא אישור, המעסיקים זימנו את העובדת לשימוע לפני פיטורים אך מכיוון שלא נכחה בו, הם הודיעו לה כי ויתרה על זכותה לשימוע. יום לאחר מכן קיבלו מכתב מהעובדת שבו היא הודיעה כי היא מתפטרת מתפקידה. הם ציינו כי ההודעה על ההתפטרות נעשתה ללא מכתב התראה מקדים, כך שהעובדת צריכה לשלם להם דמי הודעה מוקדמת על הנזק הכספי שנגרם לעסק כתוצאה מעזיבתה הפתאומית.


העובדת טענה כי התנהגו אליה בצורה מחפירה לאחר שגילתה על התנהלות בלתי חוקית


בכתב התביעה ציינה העובדת כי היא הייתה סופגת התנהגות משפילה ומזלזלת מצד המעסיק שלה ושותפתו. היא טענה כי הדבר נעשה על רקע העובדה שגילתה כי ניתנות טובות הנאה מסוימות לבאי חדר הכושר, חלקם עקב כך שכיהנו במשרות ציבוריות מסוימות. לדבריה, חלק מהמתאמנים הללו היו נכנסים בחינם לחדר הכושר, בניגוד לחוק, והיא החזיקה ראיות שהוכיחו זאת.


כתוצאה מהגילוי, העובדת טענה כי המעסיקים היו מתעמרים בה, ובין היתר קראו לה בשמות גנאי ודיברו אליה בטון משפיל ובוטה בפני אחרים שנכחו בחדר הכושר. עוד היא ציינה כי לא הורשתה לצאת להפסקות צהרים, וכי עובדים אחרים מטעם המעסיקים חיטטו בדבריה וזרקו לפח פריטים שהיו שייכים לה. לגבי ההיעדרות מהעבודה טרם ההתפטרות, העובדת הסבירה כי היו בידיה אישורי מחלה עבור כל התאריכים שבהם החסירה, וכך או כך לא ניתן לזמן אותה לשימוע כשהיא בחופשת מחלה, כך שלא ניתן להאשים אותה על שלא הגיעה אליו.


עדויות נוספות תמכו בגרסתה של העובדת שלפיה ספגה התעמרות מצד המנהל


מנכ"ל המועדון שהפעיל את חדר הכושר העיד בבית המשפט ומדבריו עלה כי היה ידוע שהעובדת מפחדת מהמנהל, בין היתר בשל כך שהוא מתעמר בה. עובדת אחרת של חדר הכושר העידה כי התנהגותו של המנהל הייתה גסה גם כלפי עובדים אחרים, וכי פעמים רבות זרק חפצים בחלל החדר, צעק בקול רם ודיבר באופן בוטה ובצורה לא נעימה.


נוסף על עדויות אלה, העובדת הגישה תמלול של מסרונים ששלחה לה שותפתו של המעסיק. השופט ציין כי הטון של המסרונים היה בוטה ולא מכבד, למשל רמיזתה של השותפה כי אם מצבה הנפשי של העובדת אינו יציב אז היא צריכה לקחת טיפול במקום מנוחה בבית.


השופט קבע כי מדובר בהתפטרות בדין פיטורים וחייב את המעסיקים לפצות את העובדת


לאחר שמיעת העדויות ובחינת הראיות, השופט קבע כי העובדת התפטרה על רקע התנהגות משפילה של המעסיק. הוא הסביר כי בנסיבות עבודה כאלה אי אפשר לדרוש מהעובדת להמשיך למלא את תפקידה, ולכן ההתפטרות שלה מזכה אותה בפיצויי פיטורים.


יתרה מכך, השופט קבע כי לא ניתן לקבל את התביעה שכנגד שהגישו מנהלי חדר הכושר נגד העובדת בטענה לנזקים כספיים. הוזכר כי המנהלים טענו כי העובדת נעדרה באופן ממושך ותפקדה באופן לקוי כך שמנויים רבים ביטלו את הרישום, דבר שהשפיע על ההכנסות של בית העסק. עם זאת, לא הובאו שום ראיות שיוכיחו את הנזקים הנטענים ולא את מידת הקשר הסיבתי בין הנזק לכאורה ובין התנהלותה של העובדת.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי


בסופו של דבר, השופט חישב את רכיבי פיצויי הפיטורים המגיעים לעובדת, לרבות שעות נוספות, הפרשות לפנסיה והפרשות פדיון חופשה. לאחר מכן הוא קבע כי המעסיקים מחויבים לשלם לעובדת סכום של כ-86 אלף שקלים פיצויים, לא כולל הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים.

 


סע"ש 24484-05-16