לאחרונה, בית משפט השלום ברחובות קיבל תביעת פיצויים עקב ליקויי בניה שהגישו זוג דיירים נגד יזמי פרויקט נדל"ן. הדיירים, בעל ואישה, הסבירו שלאחר חתימה על חוזה מכר והעברת הכספים עבור הנכס, החברה הקבלנית נאלצה לפשוט את הרגל ונטשה את אתר הבניה.


יזמי פרויקט הנדל"ן ניסו להשלים בעצמם את הבניה ושכרו קבלני משנה שונים, אך לטענת הדיירים, בשל חוסר מקצועיות ורשלנות, הדירה נמסרה כשיש בה ליקויי בניה רבים. בין הליקויים בדירה נמנו כשלי איטום קירות ורצפות וכן רטיבות חמורה, היעדר תריסים, חוסר בנקודות חשמל ועוד.


הדייר איים על מנהל הפרויקט בסכין ומאז לא בוצעו תיקוני הליקויים הנדרשים


לאחר שהדיירים קיבלו לידיהם את הדירה, הם גילו בה ליקויי בניה רבים שלטענתם הפכו אותה ללא ראויה למגורים. לפי החוק, הם מסרו ליזמי הפרויקט נספח ליקויים ודרשו את תיקונם, זאת כשהיזמים לא מכחישים את קיומם, אלא את היקפם. לטענת הדיירים, היזמים לא תיקנו באופן הולם את הליקויים עד יום הגשת התביעה.


בפגישה של אחד הדיירים עם מנהל הפרויקט ועובד נוסף מטעם החברה היזמית, התלהט ויכוח שבמהלכו הדייר הניף לעבר המנהל סכין, ובעקבות כך הוגשו תלונות במשטרה. לגבי האירוע, הדייר הצהיר בבית המשפט כי מנהל הפרויקט והעובד התנהגו בבריונות, וכי המנהל קילל אותו ואף איים על חייו. מאז המקרה לא נפגשו הצדדים והליקויים נותרו בעינם.


יזמי הנדל"ן טענו כי הם מעוניינים לתקן את הליקויים אך אינם יכולים לעשות זאת


בכתב ההגנה צוין כי כבר משלב מסירת הדירה ועד יום הגשת התביעה, הם היו מוכנים לתקן את כל הליקויים הנדרשים ואף הביאו בעלי מקצוע כדי לעשות זאת. הם הסבירו שלאחר האירוע האלים ניתק הקשר בינם ובין הדיירים, בין היתר על רקע חשש לפגיעה ממשית. אולם, הם טענו כי הם עדיין מוכנים לתקן את הליקויים ודרשו מהדיירים לאפשר להם לעשות זאת, כפי שהחוק מתיר להם. הוזכר כי הדיירים הפריזו בחומרת המצב וכי הדירה ראויה למגורים גם בלי התיקונים המינוריים שהם דורשים.


הדיירים טענו מנגד, כי למרות הצהרותיהם של יזמי הפרויקט בנוגע לרצונם לתקן את הליקויים, הם לא נקטו בפועל באף פעולה שכזו. לדבריהם, גם התיקונים שנעשו כשלו ולכן כבר אין להם אמון ביזמים ובטענותיהם. לפיכך עתרו לקבל פיצויים עבור התיקונים שיידרשו לבצע באופן עצמאי, ללא התקשרות נוספת עם יזמי הפרויקט.


לטענת הדיירים, הליקויים בנכס גרמו לירידת ערך שמשמעה הפסד כלכלי נוסף


בכתב התביעה טענו הדיירים כי ליקויי הבניה כה חמורים עד שהם מורידים את ערך הנכס מתחת לשווי שבו רכשו אותו מיזמי הפרויקט. הם הגישו חוות דעת של מומחה מטעמם שמצא ליקויי בניה בהיקף של כ-326 אלף שקלים. לאור הפער של שווי הנזק המוערך על ידי מומחה הדיירים מול חוות דעת שהגישו יזמי הנדל"ן, השופט מינה מומחה מטעם בית המשפט שקבע כי ליקויי הבניה בדירה המדוברת אינם מגיעים להיקף זה ומסתכמים ב-184 אלף שקלים.


עם זאת, יזמי הקבלן טענו כי מדובר בליקויים מינוריים שאינם מפריעים לשגרת החיים בדירה, וטענה זו נסתרה על ידי המומחה שמצא ליקויים רבים וחמורים. השופט קבע כי יזמי הקבלן הקטינו בטענותיהם את חומרת הליקויים וזלזלו בהם, ומנגד הדיירים הגזימו והפריזו בשווי התיקון הנדרש. עם זאת, הוכח במסגרת חישובי המומחה מטעם בית המשפט כי הכשלים גרמו לירידה בערך שווי הדירה, בהתאם לטענת הדיירים.


השופט קבע כי יש לקבל את התביעה וחייב את יזמי הפרויקט לשלם פיצוי של כ-208 אלף שקלים


בהכרעת הדין ציין השופט כי לפי החוק יש לתת לקבלן אפשרות לתקן את הליקויים הנטענים, ולא ניתן לעתור לפיצויים בגין הליקויים ללא אפשרות זו. עם זאת, פסיקה מאוחרת קבעה גם חריגים לכלל, וביניהם מקרים של תיקון כושל על ידי הקבלן, קושי בפיקוח על התיקון וכן חוסר אמון בין הצדדים. כמו כן, כאשר הקבלן נמנע מתיקון בפועל מול טענות ותלונות של הדיירים בזמן אמת, הוא מאבד את זכותו לעתור לאפשרות של תקופת תיקונים נוספת.


השופט קבע כי היזמים הפגינו אי מוכנות לתיקון הליקויים גם לאחר קרות האירוע האלים. אמנם הם טענו כי הקשר בין הצדדים ניתק בעקבות המקרה, אך למעשה הוגשו לבית המשפט תכתובות דואר אלקטרוני רבות שבהן הדיירים חזרו וביקשו את תיקון הליקויים, ועורך דין מטעם היזמים הבטיח כי הדבר יבוצע, אף שבפועל זה לא קרה.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


נוסף על כך, לפי העדויות השונות השופט קבע כי לא היה בכוונתם של היזמים לתקן, אף על פי שלכאורה טענו שרצו לעשות זאת. בסופו של דבר, השופט חייב את היזמים בתשלום פיצוי לדיירים בסכום של כ-143 אלף שקלים בגין ליקויי הבניה ו-65 אלף שקלים נוספים בגין ירידת ערך הדירה ועוגמת נפש. כמו כן היזמים חויבו לשלם לדיירים שכר טרחת עורכי דין, שכר מומחים וכן הוצאות משפט בסכום של כ-26 אלף שקלים.

 


ת"א 68210-10-18