לפני כשנתיים אישה בת 71 שביקרה בחנות כלי עבודה מעדה ושברה את קרסולה. מה גרם לנפילתה והאם החנות אחראית לשלם לה פיצויים על הנזק הגופני שנגרם לה? סוגיה זו נדונה לאחרונה בבית משפט השלום בכפר סבא, במסגרת תביעה שהגישה האישה ובה טענה כי נתקלה בחפץ שהיה מונח על הרצפה באופן לא בטיחותי, ובעקבות זאת איבדה את שיווי המשקל והשתטחה על הרצפה.


בניגוד לטענות האישה, מנהל החנות טען כי מעבר לכך שהמוכרים מוודאים שלא מונח כל חפץ על רצפת החנות, הוא עצמו היה עד לנפילתה, והסביר כי היא נעזרה במקל הליכה ואיבדה את שיווי המשקל מבלי שנתקלה בדבר.


השופטת הבכירה רחל קרלינסקי אשר דנה בתביעה, קבעה כי האישה הצליחה להוכיח את גרסתה. זאת בין היתר על פי התרשמותה מצילומי החנות, שבהם ניתן היה לראות בבירור חפצים רבים מונחים על הרצפה. התביעה התקבלה, ובהתאם לאופי הפציעה, נקבע כי התובעת תפוצה בסך של 38 אלף שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של 6,669 שקלים.


גרסה מול גרסה: האם האישה נתקלה בחפץ ומעדה או ניסתה להסתובב ואיבדה את שיווי המשקל?


בבית המשפט העידה האישה כי ביקשה לרכוש מוצר מסוים בחנות, וביקשה מאחד העובדים לחפש אותו. בזמן שחיכתה לו, עובד אחר ביקש ממנה לזוז מכיוון שנשא מוצרים לכיוון אחד המדפים. היא נבהלה והחלה לזוז, אך נתקלה בחפץ שהיה מונח על הרצפה לידה ונפלה.


בהמשך עדותה תיארה האישה כי שבה לביתה ובנה הזמין אמבולנס. היא צירפה את הדוח שמילא הפרמדיק אשר פינה אותה לבית החולים, ובו נכתב כי איבדה את שיווי המשקל בחנות ועיקמה את כף הרגל.


כמו כן, בנה של האישה ביקר בחנות כחודש לאחר הנפילה, וצילם את המקום שהיה מלא בחפצים על הרצפה. הבן אף העיד כי הוא עצמו כמעט מעד באחד המסדרונות עקב הבלגן שהיה בתוך החנות.


מנהל החנות זומן לתת עדות מטעם ההגנה. לפי גרסתו, כל מוצרי החנות מסודרים במדפים, המסדרונות פנויים ומאפשרים ללקוחות מעבר בטוח, וצוות של כ-20 עובדים אחראי בין היתר לוודא שאין מוצרים אשר מונחים על הרצפה.


המנהל טען כי ראה את נפילתה של האישה, ותיאר כי ניסתה להסתובב במסדרון שבו עמדה, איבדה את שיווי המשקל והתיישבה על הרצפה. לטענתו, היא לא נפלה ולא נתקלה בדבר.


התמונות שצילם בנה של התובעת הראו כי רצפת החנות הייתה מרוצפת במוצרים, והשופטת הטילה ספק ביכולתו של עד ההגנה לראות את המוצר שבו נתקלה האישה לפני נפילתה. על כן החליטה השופטת לקבל את גרסתה של האישה בעניין נסיבות נפילתה בחנות.


האם החנות אחראית לנפילתה של האישה מכיוון שנתקלה בחפץ שהיה מונח על הרצפה?


הלקוחה שנפלה טענה כי עובדי החנות לא פינו את הרצפה ממכשולים, ולכן החנות אחראית על פציעתה בעקבות הנפילה. עורך הדין מטעם החנות ביקש לדחות את הניסיון להטיל את האשמה על החנות, הכחיש את נסיבות התאונה וכן טען כי מדי יום עוברים במקום לקוחות ללא כל בעיה. מאחר שהשופטת קיבלה את גרסת הלקוחה לנסיבות התאונה, הוחלט כי יש להטיל את האחריות על החנות.


בבית החולים התברר כי האישה שברה את הקרסול, ורגלה גובסה. מעבר לכך, לא נותרה לה נכות קבועה בעקבות התאונה. בהתחשב בעובדה זו, קבעה השופטת כי סכום הפיצויים הראוי עבור כאב וסבל עומד על 25 אלף שקלים, והוסיפה לסכום זה סך של 3,000 שקלים עבור הוצאות רפואיות. כמו כן קבעה השופטת סך של עשרת אלפים שקלים עבור עזרה שנזקקה האישה לקבל בעקבות פציעתה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בסופו של דבר תביעתה של הלקוחה התקבלה, וחנות כלי העבודה חויבה לשלם לה פיצויים של 38 אלף שקלים בתוך 30 ימים ממועד מתן פסק הדין. כמו כן הוחלט שהחנות תשלם את הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דינה של התובעת בסכום של 6,669 שקלים.

 


ת"א 8324-02-22