1) הורשעתי בבית דין צבאי בכך שעישנתי סמים במספר הזדמנויות בבסיס וגם בזמן חופשה מהצבא. הודיתי בכתב האישום וחשבתי שהסיפור מאחוריי אבל קיבלתי זימון לדיון בוועדת סמים. מה זה אומר? איך הדיון הזה ישפיע על העתיד שלי?


ועדת סמים היא ועדה המשתייכת ליחידת מיטב ובראשה עומד קצין בדרגת סא"ל. הוועדה מקבלת החלטות בקשר לשיבוצם והמשך שירותם של חיילים אשר הורשעו בעבירות סמים במהלך שירותם הצבאי, במטרה להפחית את השימוש בסמים בצבא. במהלך הדיון בוועדה יישמעו החייל (אשר יוכל להיות מיוצג על ידי עורך דין) ומפקדו. הוועדה תתרשם מחומרת העבירה ונסיבות הביצוע, מלקיחת האחריות על-ידי החייל ומהסיכוי שהעבירה תישנה. בסוף הדיון, תמליץ הוועדה בפני מפקד מיטב כיצד לנהוג בקשר להמשך שירותו של החייל; הוועדה רשאית להמליץ לגורמים הרלוונטיים לפטור את החייל משירות צבאי, לשנות את שיבוצו בהתאם לנסיבות או להשאירו בתפקידו.


2) אני "נהג בוס" של המח"ט שלי. ביום שישי האחרון נסעתי במהירות גבוהה בכביש בינעירוני כי מיהרתי להגיע לפני כניסת השבת לבסיס. שוטר צבאי שעמד במארב עצר אותי ואמר שהוא לוקח לי את הרישיון הצבאי לחודש ימים. מותר לו לעשות דבר כזה לפני שבכלל שפטו אותי? יש משהו שאפשר לעשות עם זה?


לשוטרי המשטרה הצבאית יש סמכות להתלות את רישיון הנהיגה הצבאי (ולא האזרחי!) של חייל שעבר על עבירות המנויות בפקודת מטכ"ל הרלוונטית (33.1125). מדובר בעבירות תעבורה שמגלמות סיכון מוגבר לעוברי הדרך: נהיגה במהירות העולה ב-25 קמ"ש על המהירות המותרת, מעבר באור אדום, חציית קו הפרדה רצוף, אי-ציות לתמרורים ועוד. אם אתה נוהג ברכב "חום" או ברכב ליסינג, המשמעות היא שבמשך כל תקופת התליית הרישיון לא תוכל לנהוג ברכב הצבאי. על ההחלטה ניתן לערער לגורם המוסמך במשטרה הצבאית, שתידרש להתייצב בפניו (כל פרטי ההתקשרות אמורים להופיע בטופס ההתליה שנמסר לך, ותוכל לדרוש אותם גם מהשוטר הצבאי). במהלך הערעור תוכל להציג את טענותיך בפני גורם פיקודי בכיר במשטרה הצבאית בקשר לעבירה הנטענת ובקשר למשמעות ההתליה. במקרים המתאימים תקופת ההתליה תבוטל או תקוצר.


3) זומנתי לחקירת מצ"ח ונחקרתי באזהרה על כך שעישנתי סמים. פחדתי שהדגימה תצא "מלוכלכת" ולכן העדפתי לא למסור דגימת שתן. החוקר אמר לי שזו עבירה שאפשר לשבת עליה שנתיים בכלא. זה נכון? מה המשמעות של הסירוב למסור דגימת שתן?


חוק השיפוט הצבאי אכן קובע כי במקרה שקצין שיפוט בכיר (קש"ב) הורה לכם לבצע בדיקת שתן וסירבתם לעשות כן, העונש המרבי אשר יוטל עליכם הינו שנתיים. אולם בפועל, לפי מדיניות התביעה הצבאית, אם מדובר בחייל המצוי בשירות חובה אשר לא ביצע עבירות נוספות ואין לו עבר רלוונטי בתחום - הוא יועמד לדין משמעתי ביחידה, ולא לדין פלילי. מכל מקום, חשוב להכיר את ההבדל בין עבירת הסירוב להיבדק, החמורה פחות, לעבירה השימוש בסמים. במקרה שיש סיבה אישית המונעת מכם למסור את דגימת השתן, חשוב שתעדכנו את החוקר בהזדמנות הראשונה על אודותה.


4) חצי שנה לפני הגיוס הורשעתי בבית משפט לנוער בגלל אירוע מצער שהייתי שותף בו עם עוד כמה חברים מהשכבה. לקחתי את עצמי בידיים ואחרי הרבה מאמצים הצלחתי להתגייס ושירתתי שירות משמעותי במשך שנתיים. אני אמור להשתחרר בשנה הקרובה ולא רוצה שהכתם הזה ילווה אותי לתחילת החיים באזרחות. יש משהו שאני יכול לעשות כדי לשנות את המצב?


הרישום הפלילי שמתלווה לפסק הדין הוא אכן מכביד ופוגע. כל עוד שהעבירה לא התיישנה (תקופת ההתיישנות משתנה לפי טיב העבירה) יש גופים שחשופים לרישום הפלילי, ביניהם: לשכת עורכי הדין, רשות הרישוי, משטרת ישראל, נציב שירות המדינה, משרד החינוך והגופים המפקחים על האבטחה במקומות ציבוריים.


לנשיא המדינה סמכות חנינה רחבה ובמסגרתה הוא יכול להורות על קיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה. על מנת לאפשר לחיילים אשר ביצעו את שירותם בצורה טובה, להתחיל את החיים האזרחיים ב"רגל ימין", פועלת בצה"ל ועדה המסייעת לחיילים בהליך החנינה שגם מעבירה במקרים מתאימים המלצה חיובית, הנלקחת בחשבון על-ידי נשיא המדינה. הוועדה מסייעת לחיילים לאחר 24 חודשי שירות, ולחיילות - לאחר 18 חודשי שירות. לפרטים נוספים, עליך לפנות לקצינת הת"ש ביחידתך שתסייע לך בגיבוש פנייה לוועדה ובפתיחת ההליך.


5) הייתי אמור להתגייס בעוד מספר חודשים ליחידה מסווגת במודיעין. זימנו אותי לסיווג ביטחוני ואחרי חודש קיבלתי הודעה שאני לא עברתי את הסיווג ושבקרוב אתחיל תהליך מיון לתפקידים אחרים. למה זה קרה? יש דרך לערער על ההחלטה?


הגוף האמון על אבחון וקביעת התאמה לתפקידים הדורשים סיווג ביטחוני הוא שירות הביטחון הכללי, כאשר בפועל המבדקים נערכים על ידי צה"ל. סעיף 15 לחוק שירות הביטחון הכללי קובע, כי תוך שלושים יום ממתן ההחלטה ניתן לערער עליה לוועדה הרלוונטית. בראש הוועדה עומד שופט מחוזי בדימוס. לנימוקים הכתובים ניתן לצרף במידת הצורך תצהיר בכתב, אשר יאשר את האמור בגוף הערעור. המלש"ב יוכל לבחור להיות מיוצג בוועדה על-ידי עורך דין בעל סיווג ביטחוני מתאים, שיאפשר לו להיחשף למידע רלוונטי.


6) נשפטתי בבית דין צבאי על כמה עבירות של סחר בנשק ונגזרו עלי ארבע שנות מאסר. הבנתי שיש אפשרות להשתחרר לפני תום העונש. זה נכון?


בצה"ל אכן פועלת הוועדה לעיון בעונש, שבסמכותה להורות על קיצור תקופת המאסר או על שינוי אופן נשיאתו. בראש הוועדה עומד שופט צבאי והיא מונה שלושה חברים. בדרך-כלל, הוועדה תורה על קיצור עונש המאסר לאחר ריצוי שני שלישים ממנו. הוועדה שוקלת את סיכויו של האסיר להשתקם אל מול הסיכון שאמור להיגרם משחרורו ובוחנת את המשמעות של השחרור והשפעתה על האינטרסים הצבאיים.
הוועדה תבחן מסמכים רלוונטיים וביניהם חוות דעתו של מפקד מתקן הכליאה בקשר להתנהלות החייל במהלך הכליאה. בפני הוועדה טוענים נציגי הפרקליט הצבאי הראשי (שפעמים רבות מתנגדים לשחרור המוקדם) והאסיר או עורך הדין המייצג אותו. במקרים רבים, בהם הוועדה מתרשמת משיקום רציני שעבר החייל תקופת המאסר שלו קוצרה באופן משמעותי.


7) במהלך חופשה מהצבא פרצתי לדירה בשכונה ונתפסתי על ידי המשטרה הכחולה. אני הולך להישפט בפני בית דין צבאי או בבית משפט באזרחות?


אין תשובה חד-משמעית לשאלה זו. הדבר תלוי בבחינת טיב האירוע ועוצמת הקשר שלו לצבא. ככל שהעבירה, שבוצעה בחופשה, היא בעלת זיקה רבה יותר למערכת הצבאית (למשל, תוך שימוש בנשק צבאי) - סביר שהטיפול בה ייעשה במערכת הצבאית. אם מדובר בעבירה ללא מאפיינים צבאיים מיוחדים, הטיפול בה יהיה כנראה במערכת האזרחית. ההחלטה הסופית תתקבל על ידי הפרקליטות האזרחית בהתייעצות עם הפרקליטות הצבאית. חשוב לציין, שאם מדובר בעבירת סמים, התיק יטופל באופן אוטומטי במערכת הצבאית.


8) לפני כחודש נחקרתי באזהרה בבסיס מצ"ח בצפון הארץ. החוקר דיבר אליי בצורה מזלזלת מאוד ובאחת מהחקירות אפילו הרים עלי יד כששמע ממני תשובה שלא רצה לשמוע. לאן אני יכול לפנות?

 

במקרה שתיארת, עולה לכאורה התנהגות חמורה מצידו של החוקר, שפגעה בכבודך ובזכויותיך. אם אתה מעוניין שתיבחן נקיטת הליכים פליליים נגד החוקר, יש לפנות ליחידה לחקירות פנים - היחק"פ. אחרי הגשת הפנייה, שכדאי שתהיה מלווה בה בעורך דין, ואם יוצג בה בסיס עובדתי המצריך בדיקה ובירור - תיגבה ממך עדות. אם גורמי היחק"פ ישתכנעו שאכן בוצעה עבירה פלילית על ידי החוקר, הוא ייחקר באזהרה ויתכן שאף יינקט נגדו הליך פלילי.


9) חבר שלי מהבסיס זייף שלושה "גימלים" ויצא לחופשה בבית. כשהוא חזר, המפקד שלנו הודיע לו שהוא זומן לחקירה במצ"ח בעוד יומיים. יש סיכוי שהוא "ישב" על זה בכלא?


ככלל, לפי המדיניות של התביעה הצבאית, כל עוד מדובר בזיוף של פחות משלושים ימי מחלה - לא יוגש כתב אישום והטיפול יהיה בדין משמעתי, אלא אם מדובר בזיוף שלביצועו נלוו נסיבות מחמירות (כגון זיוף שבוצע בתחכום נועז או תוך מעילה מיוחדת באמון המפקדים). כאשר מדובר בזיוף שלושים ימי מחלה ומעלה, יוגש בדרך כלל כתב אישום והחייל יישפט בבית הדין הצבאי בעבירה חמורה שעלולה להוביל לענישה ממשית.


10) לפני חצי שנה נתפסתי נוהג מחוץ לבסיס כשאני מחזיק טלפון נייד ביד. השוטר לקח ממני את הפרטים ואחרי חודש קיבלתי כתב אישום עם אופציה ללקיחת הסדר מובנה. שילמתי 600 ₪ וחשבתי שבזה נגמר הסיפור. עכשיו תפסו אותי עוד פעם על עבירה דומה, סגרתי עוד פעם הסדר, אבל קיבלתי הודעה שאני צריך ללכת לקורס נהיגה מונעת. זה הגיוני?


כפי שתיארת, לחובתך נצברו "נקודות" תעבורה שנרשמו במאגר המשטרתי. ההסדרים המובנים כוללים התייחסות לרכיבי העונש בבתי הדין לתעבורה בלבד ולא מתייחסים למספר הנקודות שיירשמו במרשם (מדובר בשתי מערכות שונות). מידע נוסף בקשר למספר הנקודות הנרשם בגין עבירות התנועה, כמו גם אמצעים לטיעון טענות נגד כמות הנקודות שנרשמה, זמין באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.