תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, מאפשר כעת לכל אדם לחתום על מסמך ייפוי כוח מתמשך.

 

 

32ב. (א) אדם בגיר שהוא בעל כשירות רשאי, בייפוי כוח מתמשך שנתן לפי הוראות פרק זה (בפרק זה – ייפוי כוח מתמשך), למנות אדם אחר, אחד או יותר, שיהיה מוסמך לפעול בשמו בעניינים כאמור בסעיף קטן (ב) ולייצגו בקשר לעניינים אלה (בפרק זה – מיופה כוח), והכול כפי שיפרט הממנה בייפוי הכוח המתמשך ובהתאם להוראות לפי פרק זה.

 

(ב) ייפוי כוח מתמשך יכול שיהיה בענייניו האישיים של הממנה, כולם או חלקם, או בענייני רכושו, כולם או חלקם, ורשאי הממנה למנות את אותו אדם למיופה כוח לעניינים אישיים ולמיופה כוח לענייני רכוש.

 

 

התיקון לחוק שם דגש על כיבוד רצונו של האדם, שלא כמו בעבר שהדגש היה על טובתו של האדם. התיקון לחוק מאפשר את שמיעת האדם, מאפשר לשתף אותו בקבלת החלטות הנוגעות אליו באופן ישיר, לעודד אותו לחיים עצמאיים, תוך השמת האדם במרכז ואת רצונו ולא את המוגבלות ממנה הוא סובל.

 

 

ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי, המאפשר לאדם לייפות כוחו של אדם, שהוא בעצמו בוחר, על מנת שזה יבצע עבורו פעולות בשמו.

 

זאת, גם במקרים שבהם עד היום היה צורך במינוי אפוטרופוס - למשל אם מייפה הכוח איבד את יכולותיו הקוגניטיביות או הפיזיות, והוא זקוק לאדם אחר שידאג לרכושו, לצרכיו ולגופו. החתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך תתבצע רק בפני עורך דין שהוסמך לכך על ידי משרד המשפטים, ללא אינטרסים אישיים.

 

 

ייפוי כוח מתמשך מתייחס לשלושה רבדים בחיי הממנה - בעניינים רכושיים - טיפול בכלל נכסיו, כספיו והתחייבויות האדם.

 

 

הממנה יכול לקבוע כי מיופה הכוח הוא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות, או שהוא יכול לפרט מהו רצונו לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים השונים וזאת באמצעות קביעת "הנחיות מקדימות";

 

בעניינים אישיים – מתנות שברצון הממנה מעוניין ליתן לילדיו או נכדיו, טיפול קוסמטי, מספרה שהוא נוהג לבקר בה, מוסד ספציפי שבו ירצה לשהות ועוד; בעניינים רפואיים – הגדרה מראש באם נרצה טיפולי הארכת חיים, ניתוחים וטיפולים רפואיים להם נסכים ולאיזה נתנגד. האם נרצה להתאשפז במוסד סיעודי או להיות בטיפול ביתי ועוד;

 

 

באמצעות ייפוי כוח מתמשך, אנו קובעים את עתידנו ומחליטים עליו, גם כאשר מבחינה רפואית כבר לא נהיה כשירים לעשות כן. ייפוי כוח זה מחייב את מיופה הכוח וכן את כל הגורמים הרלוונטיים הנוגעים למסמך זה.

 

 

את מי נרצה למנות? ניתן למנות כל אדם בגיר, הנחשב כשיר מבחינה משפטית.


אדם זה יהיה אמון על מימוש כל רצונותינו וניתן יהיה להאציל עליו כל סמכות בכל תחום ועבור כל תרחיש שרק נוכל להעלות על דעתנו.

 

 

מהן סמכויות מיופה הכוח?

 

32ו. (א) מיופה כוח מוסמך לקבל בשם הממנה כל החלטה בקשר לעניינים שבייפוי הכוח שאותה היה מוסמך הממנה לקבל ולבצע בשם הממנה כל פעולה בקשר לאותם עניינים שאותה היה הממנה רשאי לבצע, למעט פעולה שלפי מהותה או לפי דין יש לבצעה באופן אישי, וכן רשאי הוא לקבל מידע שהממנה רשאי לקבל בקשר לעניינים שבייפוי הכוח, והכול בכפוף להוראות שקבע הממנה בייפוי הכוח ולהוראות בית המשפט כאמור בסעיף 32כז.