שנים היה לך חלום לפתוח מסעדה בבעלותך, ידעת כבר מראש איך המסעדה שלך תהיה מעוצבת ובדיוק איך היא תראה, מי יהיה קהל היעד, אילו מנות יהיו לך ואילו כלים תבחר וחשבת על כל הפרטים הקטנים וסוף סוף פתחת מסעדה חדשה. אבל איך זה שלא השקעת זמן ולא חשבת אפילו לרגע מהן ההגנות המשפטיות שאתה צריך?

 

ביסוס הגנה משפטית רחבה בעת פתיחת מסעדה חדשה


נכון שחשוב להיות אופטימיים ולבוא בגישה שהכול יהיה בסדר וגם טבעי שאתה רוצה בעיקר לצמצם עלויות, כי בכל זאת, עדיין לא נרשמו מספיק הכנסות ואתה רוצה קודם לחזות בהצלחה שלך לפני שאתה נכנס לכל מיני הוצאות נוספות. אתה בעיקר בטירוף לפרסם את העסק ולמשוך עוד לקוחות ומי צריך עכשיו להתעסק עם כל מיני עלויות משפטיות?

 

אבל יש דברים שאם לא תשקיע בהם מראש כסף - כמו מטריה משפטית שתגן עליך כבר מהשנייה הראשונה בעסק - הם יעלו לך הרבה יותר כסף בהמשך ואולי אף יגרמו לך לנזקים שמהם העסק שלך בכלל לא יתאושש בעתיד.

 

סוגיות משפטיות המחייבות התייחסות עם פתיחת מסעדה חדשה


אז ריכזתי בשבילך כמה דברים שחובה לעשות עם פתיחת המסעדה החדשה:

 

הקמת חברה


במידה ופותחים חברה לצורך העניין - יש כמובן להיעזר בעו"ד לצורך הקמת החברה, על כל המשתמע מכך - בין היתר, הכנת תקנון חברה, הסכם מייסדים, חתימה על מסמכי פתיחת חשבון בנק וכו'.

 

האם מדובר בנכס בשכירות?


במידה והנכס יהיה בשכירות יש לבדוק היטב (ורצוי מאד להיעזר בעו"ד לשם כך) את הסכם השכירות בנכס. אחת הנקודות החשובות למשל היא נקודות יציאה (למקרה, חלילה שהעסק לא מתרומם). במידה וקונים נכס - כמובן שיש צורך בליווי משפטי גם בפן זה.

 

הסכם עם שותפים


במידה ואתה פותח מסעדה עם שותף או שותפים יש לערוך הסכם שותפות המתאם בין כל השותפים את חלוקת התפקידים, אופן קבלת ההחלטות, השקעות כספיות, אפשרויות לפרישה מהשותפות בין אם במכירה של הצד היוצא ובין במקרים חלילה של פשיטת רגל או חו"ח מוות.


הסכמי זכיינות


במידה ומדובר בהסכמי זכיינות - חשוב מאד לבדוק אותם לפני כן ולשים לב לדרישות השונות כמו מיתוג אחיד, משך הזמן, תשלומים שונים, אילו בטוחות אתה נדרש להציג (כמו למשל שטר חוב או ערבים), תקופת ההסכם ואופן ביטולו ועוד.

 

הסכמי עבודה מול כל העובדים בעסק


החתמה של כל העובדים החדשים על הסכמי עבודה, ללא יוצא מן הכלל, גם אם הם בני משפחה/ מכרים/ חברים מימי הגן. חובה על פי החוק לתת לעובד הודעה על תנאי העסקה או חוזה עבודה המפרט את ימי ושעות העבודה, השכר, פירוט אודות התפקיד, תנאים סוציאליים ואפשרות לסיום ההעסקה. מעבר לכך שהדרישה הזו היא דרישה חוקית, הרי שהיא נועדה כדי לתאם ציפיות עם העובדים ולמנוע מצבים של אי נעימויות/ אכזבות בהמשך.

 

הדרכת דיני עבודה לבעלים ולצוות המנהלים


הדרכה של עורך דין שמבין בדיני עבודה לבעלים ולצוות המנהלים - הסבר מקיף על זכויות העובדים, הסכמים, שעות עבודה, העסקת נוער, נושא של הטרדות מיניות בעבודה, פיטורים - מה צריך להיות כתוב בזימון לשימוע, טיפים חשובים על מה מותר ומה אסור לומר בשימוע, מתן פרוטוקול שימוע לעובד, תוך כמה זמן נותנים לעובד תשובה האם הוא נשאר בעבודה או מפוטר ועוד.

 

רישום סימן מסחרי


כבר חשבת על שם מקורי, ואולי אפילו נעזרת במעצב גרפי או בקופירייטר (הרבה פעמים בתשלום) - עכשיו חשוב מאד להגן על סימן המסחר. מדוע? כדי שכל אדם אחר לא יוכל לפתוח מסעדה בסגנון שלך ולהשתמש בשם שלך ובמוניטין שצברת (לעיתים תוך כמה חודשים בודדים). ואם הוא ישתמש חלילה בשם/ בלוגו שלך - הוא יצטרך לשלם על תקופת השימוש (שלא הייתה באישורך) וכמובן יידרש להפסיק באופן מידי את השימוש בלוגו שלך. רישום סימן מסחר חשוב גם כשיש לך כוונות להפוך לרשת וגם ובעיקר כשהמסעדה שלך זה הבייבי היחידי שיש לך ואתה פשוט חייב להגן עליו.


עריכת הסכמים עם ספקים/ הזמנות עבודה


הכל חייב לעבור בדיקה מקדימה של עו"ד לפני החתימה, במיוחד אם מדובר בספקים/ נותני שירותים שיש כוונה לעבוד עימם לאורך זמן - נושאים שחשוב לשים אליהם לב הם תוך כמה זמן השירות/ המוצרים צריכים להגיע ליעדם, מה הם חובותיו של כל צד להסכם ועוד.

 

מוזמנים לפנות אלי לצורך קבלת הצעת מחיר למעטפת המשפטית שתספק לכם את כל ההגנות המשפטיות למסעדה שלכם עם התאמה אישית לעסק הספציפי שלכם.