זכותו של עובד לשימוע הינה ייחודית ויוצאת דופן במידה מסוימת לאור העובדה כי מדובר בזכות שאינה מעוגנת בחקיקה כלשהי אלא פותחה בעיקר מהאקטיביות שבפסיקת הערכאות המשפטיות ובפרט של בתי הדין לעבודה.


מהי זכות השימוע?


במסגרת הליך השימוע שימוע נקבעת שיחה/דיון בין המעסיק לעובד/ת, ושם ניתנת לעובד/ת הזדמנות, לפני קבלת החלטה משמעותית בעניינו, להציג את הטיעונים הרלוונטיים, הן בתגובה לטענות המעסיק והן להצגת טענות עצמאיות הקשורות לתנאי ההעסקה ו/או ליחס המעסיק וכד'. המטרה הינה יכולה להיות לצרכי שכנוע של הגורם המחליט לשנות את כוונתו לפטר את העובד/ת. שימוע יכול להיות כאמור לפני פיטורי עובד/ת, לפני החלטה במכרז, בהליך פלילי לפני הגשת כתב אישום, בטענות מעילה כנגד העובד/ת ועוד.


ביצוע הליך השימוע


זימון לשימוע חייב להיעשות ע"י המעסיק באמצעות מכתב אשר בו יפורטו הנימוקים והנסיבות מאחורי השיקולים לפטרו וכן מועד ומקום קיומה של שיחת השימוע. המעסיק אף מחויב לקיים ולערוך פרוטוקול של שיחת השימוע ובהתאם לכך, עם סיומה של שיחת השימוע וכעבור פרק זמן סביר ליידע את העובד/ת באם הטענות שהועלו בשיחת השימוע מתקבלות והעסקתו/ה נמשכת כרגיל או תחת תנאי מסוים, או לחילופין, הודעה על פיטורי העובד/ת וזאת באמצעות מכתב פיטורים והודעה מוקדמת, בהתאם לחוק.


בנוסף, על המעסיק לאפשר לעובד/ת להתייצב לשיחת השימוע בליווי אדם מטעמו, בין אם קרוב משפחה, חבר או עו"ד המייצג אותו. לעובד/ת אף תינתן האפשרות, במקום להיות נוכח בשימוע להציג תגובה בכתב או לאפשר את הצגת טענות המעסיק על הכתב ולהודיע כי היעדר התייצבות לשימוע או היעדר תגובה על הטענות בכתב, יביא לקיום השימוע בהיעדרו ותיפול החלטה בעניינו.


אי קיום חובת שימוע או שימוע שבוצע שלא כדין


במקרה של פיטורים ללא שימוע, או במקרה בו שיחת השימוע בוצעה בניגוד להלכה הפסוקה, ניתנת לעובד/ת האפשרות להגיש תביעה לביטול הפיטורים בבית הדין האזורי לעבודה ולהציג את טיעוניו לצורך ביטול/מניעת תוקף הפיטורים או לחילופין, לעתור לפסיקת פיצויים בגין פיטורים שלא כדין.


הליך השימוע הינו בגדר חובה למעסיק ובגדר זכות לעובד/ת, כלומר, העובד/ת בלבד יכול לוותר על זכות השימוע, הן מכוח אי התייצבות לשיחת השימוע והן בהתאם להודעת ויתור כתובה וחתומה מטעמו שתינתן למעסיק.