יחסי עבודה מטבעם עלולים להיות משתנים ודינמיים ולעיתים, שינוים שכאלה עלולים ויכולים להשפיע על אופן ההעסקה ותנאיה ובהתאם לכך, יש לבצע אבחנה באם מדובר בהרעת תנאים.


קיומה של עילת הרעת תנאים בעבודה


הרעת תנאים בעבודה הינה זיהוי בפועל של מצב בו תנאיו של עובד/ת השתנו לרעה באופן מוגדר ומובחן. מקור ההסתמכות על טענת הרעת תנאים מצוי בסעיף 11 א' לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג 1963, הקובע כדלקמן: "התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים".


כלומר, הפעלתו של הסעיף הנ"ל הינה רלוונטית במצבים בהם תנאי העובד/ת הורעו באופן כל כך בולט ומוחשי, עד שאילצו את אותו/ה עובד/ת לוותר על מקום העבודה, ועל כן, התפטרותו תהפוך לפיטורים, בהתאם לכל ההשלכות הנובעות מכך.


דוגמאות ממשיות להרעת תנאים בעבודה


המקרה הקלאסי ביותר של הרעת תנאים בעבודה הוא מקרה של הפחתת שכר עבודה. באופן טבעי ואוטומטי, בית המשפט יראה בהפחתת שכר עובד כהרעת תנאים וחובת ההוכחה לפיה העובד הסכים להרעת התנאים או ויתר על זכות כלשהי ביחס לשכרו הינה חובה המוטלת על המעסיק. לצד זאת, במקרה מסוג זה על העובד חלה החובה בהגשת תביעה ללא שיהוי ועיכוב, אחרת ייתכן ובית המשפט יראה בכך הסכמה של העובד לשינוי תנאי העסקתו.


מצב נוסף של "הרעת תנאים" הינו במקרה בו מקום העבודה הועתק גיאוגרפית לאיזור אחר, ובהתאם לכך, הדבר מקשה משמעותית על העובד, אשר מתגורר באיזור מרוחק ממשכנו החדש של מקום העבודה. במקרה מסוג זה, על המעסיק חלה החובה (ככל שהדבר מתאפשר) להציע לעובד/ת שיבוץ תעסוקתי חלופי, בתפקיד דומה ובתנאים דומים במיקום סמוך למגורי העובד/ת או סמוך למיקום מקום העבודה הקודם, טרם המעבר. כיום, אף קיימת אפשרות בחלק ממקומות התעסוקה והתפקידים אף לאפשר עבודה היברידית ממקום המגורים, אולם כאמור מדובר בסוגי תעסוקה מאוד נקודתיים. לעומת זאת, במידה והעובד/ת הינו/ה מי שבחר/ה להעתיק את מקום מגורי/ה לאיזור אחר, הרי שכמובן אין מדובר במצב שכזה בהרעת תנאים וסעיף 11 א' לא יחול במקרה שכזה.


דוגמאות מוחשיות נוספות להרעת תנאים אשר נדונו בפסיקה הינן נטילת סמכויות מעובד/ת ו/או העברה לתפקיד אחר בעל אופי ו/או היקף אחריות שונה בתכלית בהשוואה לתפקיד הקודם, עיכובים שיטתיים בתשלום שכר ו/או תנאים נלווים, שלילת תנאים נלווים או ירידה משמעותית באיכותם (למשל: העברה מתנאי משרד לעבודת שטח), התעמרות והתנכלות לעובד/ת ע"י המעסיק ו/או מי מטעמו וכו'.


הוכחת קשר סיבתי


במידה ואין מנוס מהגשת תביעה כנגד מעסיק, ברי כי רוב המקרים של הרעת תנאים בעבודה גוררים אחריהם התפטרות, והעובד/ת ייאלץ/תיאלץ לעזוב מיוזמתו את מקום העבודה, ככל שלא פוטר, הואיל וברוב המקרים התנאים כבר נעשים בלתי אפשריים או בלתי נסבלים. לכן יש תמיד להוכיח בפני בית הדין, כי קיים קשר ישיר בין המצב של הרעת התנאים לבין ההתפטרות ובהתאם לכך, לדרוש פיצויים בהתאם ו/או השבה למקום העבודה תחת אותם תנאים, ככל שהדבר מתאפשר.